SOCIO-EDUCATIONAL SYSTEM IN THE STATE OF PARAÍBA
advances and challenges
DOI:
https://doi.org/10.22478/ufpb.1983-1579.2017v10n2.43981Keywords:
EducaçãoAbstract
It discusses the Socio-Educational System in the State of Paraíba considering its advances and challenges, as well as the legislation that forms the system of guarantee of rights. It is known that the socio-educational system only came to be regulated in 2012 with the law of the National System of Social and Educational Assistance - SINASE, which seeks to guarantee the right and full protection to adolescents in conflict with the law. SINASE has the competence to elaborate ten-year socio-educational plans, with the objective of articulating in a network with other public policies education, health, culture, among others. Articulated between the three levels of the sphere, SINASE constitutes the ordered set of principles, rules and criteria, of a legal, political, pedagogical, financial and administrative nature. With regard to the State of Paraíba, the Socio-Educational System is strengthening following the principles and guidelines laid down in the National and State Plan. The research used was bibliographically, with data contained in the State Plan.
Downloads
Metrics
References
BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília, DF: Senado Federal: Art. 227. Disponível em: <http://www.joinpp.ufma.br/jornadas/joinpp2013/JornadaEixo2013/anais-eixo8direitosepoliticaspublicas/aassistenciasocialcomopoliticapublicadedireito.pdf>
_______ Estatuto da criança e do adolescente: Lei federal nº 8069, de 13 de julho de 1990. Brasília – DF. Acesso em: dezembro de 2018. Disponível em: < http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/L8069.htm>
Fundação Desenvolvimento da Criança e do Adolescente Alice de Almeida – FUNDAC. Acesso em: dezembro de 2018.
Disponível em : <http://www.fundac.pb.gov.br/>
BENEVIDES, Jamille; DANIEL, Rosangela; BERWIG, Solange Emilene. Políticas públicas e Estatuto da Criança e do Adolescente – materialização dos direitos das crianças e adolescentes. III Seminário Internacional de Ciências Sócias – Ciência Política. São Borja – RS, 2014. Acesso em: dezembro de 2018. Disponível em: <http://cursos.unipampa.edu.br/cursos/cienciapolitica/files/2014/06/Artigo-para-o-III-Buscando-Sul.pdf>
FRASSETTO, Flávio Américo et al. Gênese e desdobramentos da Lei 12594/2012: reflexos na ação socioeducativa. Revista Brasileira Adolescência e Conflitualidade, n. 6, 2012.
GARCIA, Mariana Ferreira. A Constituição histórica dos direitos da criança e do adolescente: do abrigo ao acolhimento institucional. Florianópolis – SC, 2009.
LORENZI, Gisella Werneck. Uma Breve História dos Direitos da Criança e do Adolescente no Brasil. 30 de nov. 2016. Acesso em: 27 de Set. 2017. Disponivel:<http://fundacaotelefonica.org.br/promenino/trabalhoinfantil/noticia/uma-breve-historia-dos-direitos-da-crianca-e-do-adolescente-no-brasil/>
OLIVEIRA, Thalissa Corrêa de. Evolução histórica dos direitos da criança e do adolescente com ênfase no ordenamento jurídico brasileiro. Valença, 2014.
RIZZINI, Irene.A institucionalização de crianças no Brasil: percurso histórico e desafios do presente. Rio de Janeiro, Ed. Loyola, 2004.
TEIXEIRA, Edna Maria. Criança e Adolescente e o Sistema de Garantia de Direitos. Revista Acadêmica da Escola Superior do Ministério Público do Ceará. Fortaleza - CE v. 2, 2008.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
By submitting an article to Curriculum Space Journal (CSJ) and having it approved, the authors agree to assign, without remuneration, the following rights to Curriculum Space Journal: first publication rights and permission for CSJ to redistribute this article. article and its metadata to the indexing and reference services that its editors deem appropriate.