WE NEED TO TALK ABOUT CURRICULUM

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22478/ufpb.1983-1579.2018v3n11.32828

Keywords:

Curriculum, Knowledge, Culture, Theories

Abstract

This article aims to establish an introductory theoretical reflection on the curricular field. It is especially intended for beginners looking for introductory approaches that are not shallow and shallow. It focuses on an initial but up-to-date discussion that aims to stimulate those interested in curriculum theory to go deeper and deeper into this complex and polysemic field of education. To this end, it seeks to problematize the traditional, critical and post-critical aspects of the curriculum, drawing attention to its potential limits. Although introductory, it defends the theme of knowledge as fundamental to the curricular field and how it can be appropriated by different curriculum concepts. The article hopes to contribute to fill a gap regarding the availability of texts of an introductory character to the curriculum with more accessible language for undergraduate students, teachers of basic education and interested in general.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Márden de Pádua Ribeiro, Catholic University of Minas, Brazil.

PhD student in Education - PUCMG and Professor of the Pedagogy Course - FACISABH.

References

ALVES, Nilda. Cultura e Cotidiano Escolar. Revista Brasileira de Educação. n. 23, p.61-74, 2003.

ASSUNÇÃO, Alda Ribeiro Martins. A Inserção do Componente Currículo nos Cursos de Pedagogia do Estado de São Paulo. (Mestrado) Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, 2012.

APPLE, Michael. Ideologia e Currículo. 3ed. Porto Alegre: Artmed, 2006.

APPLE, Michael. AU, Wayne. Repensando a reprodução: o neomarxismo na teoria da educação crítica. In: APPLE, Michael. AU, Wayne, GANDIN, Luís Armando. Educação crítica. Análise Internacional. Porto Alegre: Artmed, p. 100 -114, 2011.

BOURDIEU, Pierre. Questões de Sociologia. Rio de Janeiro: Marco Zero, 1983.

CORAZZA, Sandra. O Que quer um currículo? Petrópolis: Vozes, 2001.

CORAZZA, Sandra. Diferença pura de um pós-currículo. In LOPES, A. e MACEDO, E. (Orgs.). Currículo: debates contemporâneos. São Paulo: Cortez, p. 103-114, 2005.

CORAZZA, Sandra. Os sentidos do currículo. Revista Teias, v. 11, n. 22, p. 149-164, 2010.

DIAS, Rosanne Evangelista. LOPES, Alice Casimiro. Sentidos da prática nas políticas de currículo para a formação de professores. Currículo sem Fronteiras. v.9, n.2, p.79-99, 2009.

DUARTE, Newton. Os conteúdos escolares e a ressurreição dos mortos: contribuição à teoria histórico-crítica do currículo. Campinas: Autores Associados, 2016.

FERRAÇO, Carlos Eduardo. CARVALHO, Janete Magalhães. Currículo, cotidiano e conversações. Revista e-curriculum. São Paulo, v.8 n.2, p.1-17, 2012.

GABRIEL. Carmen Teresa. Conhecimento científico e currículo: anotações sobre uma articulação impossível e necessária. Revista Teias, v. 14, n.33, p.44-57, 2013.

GABRIEL, Carmen Teresa. Docência, demanda e conhecimento: articulações em tempo de crise. Curriculo Sem Fronteiras, v. 15, p. 425-444, 2015.

GABRIEL, Carmen Teresa. Conhecimento escolar e emancipação : uma leitura pós-fundacional. Cadernos de Pesquisa (Fundação Carlos Chagas. Impresso), v. 46, p. 104-130, 2016.

GALLO, Sílvio. Educação: entre a subjetivação e a singularidade. Educação (UFSM), v. 35, p. 229-243, 2010.

GANDIN, Luís Armando.; SILVA, Maria Vieira.; MARQUES, Mara Rúbia Alves. Contradições e ambiguidades do currículo e das políticas educacionais contemporâneas - Entrevista com Michael Apple. Currículo sem Fronteiras, v.12, n.1, p. 175-184, 2012.

GIROUX, Henry. O Pós-Modernismo e o discurso da crítica educacional. In: SILVA, Tomaz Tadeu. (Org.). Teoria educacional crítica em tempos modernos. Porto Alegre: Artes Médicas, p.41-73, 1993.

GIROUX, Henri. Os professores como intelectuais: rumo a uma pedagogia crítica da aprendizagem. Porto Alegre: Artes Médicas, 1997.

GOODSON, Ivor. Currículo: teoria e história, Petrópolis: Vozes, 1995.

LOPES, Alice Casimiro. MACEDO, Elizabeth. Contribuições de Stephen Ball para o estudo de Políticas de Currículo. Ball, Stephen; Mainardes, Jefferson (org). In: Políticas Educacionais: questões e dilemas. São Paulo: Cortez, 2011.

LOPES, Alice Ribeiro Casimiro. Teorias pós-críticas, política e currículo. Educação, Sociedade & Culturas, nº 39, 2013.

LOPES, Alice Casimiro. Mantendo o conhecimento na conversação curricular, porém via discurso: um diálogo com Gert Biesta. Rev. educ. PUC-Camp., Campinas, 19(2):99-104, 2014.

LOPES, Alice Casimiro. Por um currículo sem fundamentos. Linhas Críticas (UnB), v. 21, p. 445-466, 2015.

MACEDO, Elizabeth. Currículo como espaço-tempo de fronteira cultural. Revista Brasileira de Educação, v. 11, n. 32 , p. 285-296, 2006.

MACEDO, Elizabeth. Currículo e conhecimento: aproximações entre educação e ensino. Cadernos de Pesquisa, v.42 n.147 p.716-737, 2012.

Macedo, Elizabeth. A noção de crise e a legitimação de discursos curriculares. Currículo sem Fronteiras, v. 13, p. 436-450, 2013.

MCLAREN, Peter. Pós-Modernismo, Pós-Colonialismo e Pedagogia. In: SILVA, Tomaz Tadeu. (Org.). Teoria educacional crítica em tempos modernos. Porto Alegre: Artes Médicas, p.9-41, 1993.

MCLAREN, Peter. A vida nas escolas. Uma introdução á pedagogia crítica nos fundamentos da educação. 2ed. Porto Alegre: Artes Médicas, 1997.

MOREIRA, Antônio Flávio Barbosa. Currículos e programas no Brasil. Campinas: Papirus, 1990.

MOREIRA, Antônio Flávio Barbosa. O Campo do Currículo no Brasil: os anos noventa. Currículo sem Fronteiras, v.1, n.1, p.35-49, 2001.

MOREIRA, Antônio Flávio Barbosa (Org.). Currículo: questões atuais. 7ed. Campinas, SP: Papirus, 2003.

MOREIRA, Antônio Flávio Barbosa. A Importância do conhecimento escolar em propostas curriculares alternativas. Educação em Revista, Belo Horizonte, v. 45, p. 265-290, 2007.

MOREIRA, Antônio Flávio Barbosa. A configuração atual dos estudos curriculares: a crise da teoria crítica. In: PARAÍSO, Marlucy. (Org.). Antonio Flavio Barbosa Moreira: pesquisador em currículo. Belo Horizonte: Autentica, p. 95-115, 2010.

MOREIRA, Antônio Flávio Barbosa. A produção de conhecimento na área de currículo e repercussões na qualidade da escola pública. XVI ENDIPE - Encontro Nacional de Didática e Práticas de Ensino - UNICAMP - Campinas - 2012.

MOREIRA, Antônio Flávio Barbosa. CANDAU, Vera Maria. Currículo, conhecimento e cultura. In: Indagações sobre currículo. Brasília: Ministério da Educação, Secretaria de Educação Básica, p.17-34, 2008.

MOREIRA, Antonio Flavio Barbosa.; GARCIA, Regina Leite. Currículo na contemporaneidade: incertezas e desafios. São Paulo: Cortez, 2003.

OLIVEIRA, Inês Barbosa. Currículo e processos de aprendizagemensino: Políticaspráticas Educacionais Cotidianas. Currículo sem Fronteiras, v. 13, n. 3, p. 375-391, 2013.

PARAÍSO, Marlucy. Pesquisas pós-críticas em educação no Brasil: esboço de um mapa. Cadernos de Pesquisa, v. 34, n. 122, p. 283-303, 2004.

PARAÍSO, Marlucy. Um currículo entre formas e forças. Educação (Porto Alegre), v. 38, n. 1, p. 49-58, 2015.

PEREIRA, Talita Vidal. Currículo como teia de significados. Revista Teias, v.12, n.27, p.161-176, 2012.

PETERS, Michael. Pós-estruturalismo e filosofia da diferença. Tradução: Tomaz Tadeu da Silva. Belo Horizonte: Autêntica, 2000.

RIBEIRO, Márden de Pádua . A pluralidade de concepções a respeito do currículo na perspectiva de professores de um curso de Pedagogia. Movimento Revista de Educação, v.2, n.2, p.1-28, 2015.

RIBEIRO, Márden de Pádua. O "currículo" na pedagogia: uma análise crítica da disciplina de Currículo nos cursos de Pedagogia. Dissertação (Mestrado)- Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais. Programa de Pós-Graduação em Educação. 289p. 2016.

RIBEIRO, Márden de Pádua. Teorias críticas e pós-críticas: pelo encontro em detrimento do radicalismo. Movimento Revista de Educação, v.3, n.5, p.1-34, 2016b.

RIBEIRO, Márden de Pádua.; ZANARDI, Teodoro Adriano Costa. Pela necessidade da articulação da temática do conhecimento nas disciplinas de currículo dos cursos de Pedagogia. Revista Tempos e Espaços em Educação, São Cristóvão, Sergipe, Brasil, v. 9, n. 20, p. 89-100.

RIBEIRO, Márden de Pádua.; ZANARDI, Teodoro Adriano Costa.; VELOSO, Silene Gelmini Araújo. Fim da teoria crítica? Crítica aos extremos pós-modernos e pós-estruturais da teoria curricular. Currículo sem Fronteiras, v. 16, n. 2, p. 255-282, 2016.

SCOCUGLIA, Afonso Celso. A História das Idéias de Paulo Freire e a atual crise de paradigmas. 2. ed. João Pessoa: Ed. Universitária / UFPB, 1999.

SILVA, Tomaz Tadeu. Monstros, ciborgues e clones:os fantasmas da Pedagogia Crítica. In: SILVA, Tomaz Tadeu. Pedagogia dos monstros: Os prazeres e os perigos da confusão de fronteiras. Belo Horizonte: Autêntica, 2000.

SILVA, Tomaz Tadeu. Documentos de identidade: uma introdução às teorias do currículo. 3 ed. – Belo Horizonte: Autêntica, 2009.

SILVA, Tomaz Tadeu. O currículo como fetiche: a poética e a política do texto curricular. Belo Horizonte: Autêntica, 2010.

YOUNG, Michael. Para que servem as escolas? Educ. Soc., Campinas, vol. 28, n. 101, p. 1287-1302, 2007.

YOUNG, Michael. O futuro da educação em uma sociedade do conhecimento: o argumento radical em defesa de um currículo centrado em disciplinas. Revista Brasileira de Educação, v. 16 n. 48, 2011.

YOUNG, Michael. Superando a crise na teoria do currículo: uma abordagem baseada no conhecimento. Cadernos CENPEC, São Paulo, v.3, n.2, p.225-250, 2013.

Published

2018-12-31

How to Cite

RIBEIRO, M. de P. WE NEED TO TALK ABOUT CURRICULUM. Curriculum Space Journal, [S. l.], v. 3, n. 11, 2018. DOI: 10.22478/ufpb.1983-1579.2018v3n11.32828. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/index.php/rec/article/view/ufpb.1983-1579.2018v3n11.32828. Acesso em: 24 nov. 2024.

Most read articles by the same author(s)