THE INSERT OF CRITICAL ENVIRONMENTAL EDUCATION IN THE SCHOOL THROUGH UNIVERSITY EXTENSION
DOI:
https://doi.org/10.22478/ufpb.1983-1579.2018v3n11.42077Keywords:
Critical Environmental Education, University Extension, Teachers Further EducationAbstract
We present the results of a research on the insertion of critical Environmental Education in two municipal public schools of Rio de Janeiro, mediated by a university extension project. Our objective was to identify limits and possibilities for the insertion of the critical component of Environmental Education in basic education. Focal groups were held with teachers who participated in the project. The teachers interviewed in the research recognize the relevance of Environmental Education in school and seek to adapt their practices to different socio-educational contexts. Considering three macro trends of Environmental Education (conservationist, pragmatic and critical), we believe that, when recontextualized in school, Environmental Education presents a mixture of conceptions, mobilized according to various school demands. We believe in the potential of extension for the strengthening of critical Environmental Education in school, in the promotion of dialogues and the exchange of knowledge between the subjects of the institutions involved and in the search for overcoming socio-environmental realities.
Downloads
Metrics
References
CAMPOS, D. B. de; CAVALARI, R. M. F. O professor de Biologia enquanto educador ambiental: delineando o perfil de um caso participar de sujeito ecológico. Revista Pesquisa em Educação Ambiental, vol.12, n.1 – p. 58-70, 2017.
CARDOSO-COSTA, G.; LIMA, J. G. S. Educação Ambiental na escola: uma análise das concepções e práticas presentes em relatos de experiência dos Encontros Regionais de Ensino de Biologia RJ/ES. In: VIII Encontro Pesquisa Em Educação Ambiental, 2015, Rio de Janeiro - RJ. Anais VIII EPEA, 2015.
CARMO, E. M. Saberes mobilizados por professores de biologia e a produção do conhecimento escolar. Tese de doutorado. PPGE/FE/UFF. Niterói, 2013. Disponível em <http://www.ppg-educacao.uff.br/novo/images/files/Banco_Teses_Dissertacoes/2013%20Tese%20Edinaldo%20Medeiros%20Carmo.pdf >. Acesso em 2017-05-04.
CARVALHO, I.C.M. Educação ambiental: a formação do sujeito ecológico. São Paulo: Cortez, 2004.
DIAS, C. A. Grupo focal: técnica de coleta de dados em pesquisas qualitativas. Informação e Sociedade: estudos. v. 10 n. 2, 2000. Disponível em <http://periodicos.ufpb.br/index.php/ies/article/view/330/252>. Acesso em 2017-05-04.
FERNANDES, K. O. B. Currículo de ciências: investigando sentidos de formação continuada como extensão universitária. Dissertação de Mestrado. PPGE/FE/UFRJ, Rio de Janeiro, 2012.
FORPROEX. Política Nacional de Extensão Universitária. Fórum de Pró-Reitores de Extensão, 2012.
JUNTA, V. da S.; SANTANA, L. C. Concepções de Educação Ambiental e suas abordagens políticas: análise de trabalhos dos Encontros de Pesquisa em Educação Ambiental (I, II e III EPEAs). Pesquisa em Educação Ambiental. v.6, n. 1, p. 47-65. 2011.
KAPLAN, L. Análise crítica dos discursos presentes nos documentos que definem a política de Educação Ambiental no Brasil. Dissertação (Mestrado em Educação) - PPGE/FE/UFRJ, Rio de Janeiro, 2011a.
KAPLAN, L. Discursos estruturantes das políticas federais de Educação Ambiental: Estado, sociedade civil, crise socioambiental e o lugar da escola. In: VI EPEA, 2011, Ribeirão Preto. Anais do VI Encontro "Pesquisa em Educação Ambiental" - A pesquisa em Educação Ambiental e a pós-graduação no Brasil, p. 1-15. 2011b.
LAMOSA, R. de A. C. A Educação Ambiental e o novo padrão de sociabilidade do capital: um estudo nas escolas de Teresópolis (RJ). Dissertação de Mestrado, Programa de Pós-Graduação em Educação da UFRJ. Rio de Janeiro, 2010.
LAYRARGUES, P. P.; LIMA, G. F. C. Mapeando as macro-tendências político-pedagógicas da Educação Ambiental contemporânea no Brasil. In: VI Encontro Pesquisa em Educação Ambiental, 2011, Ribeirão Preto. VI Encontro Pesquisa em Educação Ambiental: a pesquisa em Educação Ambiental e a pós-graduação. Ribeirão Preto: USP, 2011. v. 0. p. 01-15. 2011. Disponível em <http://www.icmbio.gov.br/educacaoambiental/images/stories/biblioteca/educacao_ambiental/Layrargues_e_Lima_-
Mapeando_as_macro tend%C3%83%C2%AAncias_da_EA.pdf>. Acesso em 2017-05-04.
LAYRARGUES, P. P.; LIMA, G. F. C. As macrotendências político-pedagógicas da Educação Ambiental brasileira. Ambiente & Sociedade, v. XVII, n. 1, pp.23-40. 2014.
LIMA, M. J. G. S. O que fazem as escolas que fazem Educação Ambiental no Rio de Janeiro? Uma análise da pesquisa realizada pelo MEC/UFRJ/Anped à luz da teorização curricular. In: 30a Reunião da Anped: 30 anos de pesquisa e compromisso social, 2007, Caxambu - MG. Anais da 30a Reunião Anual da Anped, p. 1-18. 2007.
LIMA, M. J. G. S. A disciplina Educação Ambiental na Rede Municipal de Educação de Armação de Búzios (RJ): investigando a tensão disciplinaridade/integração na política curricular. Tese (doutorado) – Universidade Federal do Rio de Janeiro, Faculdade de Educação, 2011.
LIMA, M. J. G. S.; SOARES, A. G.; FIGUEIRA, M. R. Educação Ambiental na Formação Inicial e Continuada de Professores: Articulando Ensino, Pesquisa e Extensão na UFRJ. In: Pedagogía 2015: encuentro internacional por la unidad de los educadores, 2015, Havana. Pedagogía 2015: encuentro internacional por la unidad de los educadores. p. 1-10. 2015
LOUREIRO, C. F. B. Trajetória e fundamentos da Educação Ambiental. São Paulo, Cortez, 2004.
LOUREIRO, C. F. B. Problematizando conceitos: contribuição à práxis em educação ambiental. In: LOUREIRO, C. F. B.; LAYRARGUES, P.P. e CASTRO, R. S. (orgs.) Pensamento complexo, dialética e Educação Ambiental. São Paulo: Cortez, 2006a.
LOUREIRO, C. F. B. Aspectos políticos e pedagógicos da educação ambiental no Brasil: um convite à reflexão. Revista Sinais Sociais, Rio de Janeiro, v. 1, n. 2, p. 44-83, set./dez. 2006b. Disponível em <http://www.sesc.com.br/wps/wcm/connect/9e034e9d-479e-4acb-be2f-a78653d3cd07/02.pdf?MOD=AJPERES&CACHEID=9e034e9d-479e-4acb-be2f-a78653d3cd07>. Acesso em 2018-08-01.
LOUREIRO, C. F. B.; AMORIM, E. P.; AZEVEDO, L.; COSSÍO, M. B. Conteúdos, Gestão e Percepção da Educação Ambiental nas Escolas. In: TRAJBER, R.;MENDONÇA, P. R. (Orgs.). Educação na diversidade: o que fazem as escolas que dizem que fazem Educação Ambiental. Brasília: Secretaria de Educação Continuada, Alfabetização e Diversidade, 2007.
LOPES, A. C.; MACEDO, E. Teorias de Currículo. Rio de Janeiro: Editora Cortez, 2011.
MAIA, J. S. S. Educação Ambiental sócio-histórica como perspectiva para a reflexão-ação sobre o trabalho pedagógico nos primeiros anos do ensino fundamental. In: TOZONI-REIS, M. F. C.; MAIA, J. S. S. (Orgs.). Educação Ambiental a várias mãos: educação escolar, currículo e políticas públicas. Araraquara, SP: Junqueira & Marin, 2014.
OLIVEIRA, C. S. Educação Ambiental na escola: diálogos com as disciplinas escolares ciências e biologia. Dissertação de Mestrado. Universidade Federal do Rio de Janeiro - Faculdade de Educação. 2007
PARANHOS, R. D.; SCHUVARTZ, M. A Relação Entre Educação Ambiental e a Educação de Jovens e Adultos Sob a Perspectiva da Trajetória dos Educadores. Contexto & Educação, Editora Unijuí Ano 28 nº 91 Set./Dez. 2013.
SELLES, S. E.; FERREIRA, M. S. Saberes docentes e disciplinas escolares na formação de professores em Ciências e Biologia. In: SELLES, S. E. et al. (Orgs.). Ensino de Biologia: histórias, saberes e práticas formativas. Uberlândia: EdUFU. p. 49-69. 2009.
SILVA, E. W. A extensão universitária no Brasil. In: SILVA, E. W. & FRANTZ, W. A extensão universitária no Brasil. As funções sociais da Universidade: o papel da extensão e a questão das comunitárias. Ijuí: Ed. Unijuí. 2002.
SILVA, R. L. F.; CAMPINA, N. N. Tipologia de análise de concepções de Educação Ambiental: possibilidades e limites para o reconhecimento da pluralidade da área. In: V Encontro de Pesquisa em Educação Ambiental, 2009, São Carlos. Anais do V EPEA. São Carlos: UFSCAR, p. 70-84. 2009. Disponível em <http://www.epea.tmp.br/epea2009_anais/pdfs/plenary/T04.pdf>. Acesso em 2017-05-04.
TARDIF, M. Saberes Docentes e Formação Profissional. Petrópolis, RJ: Vozes, 2002.
TRAJBER, R.; MENDONÇA, P. R. Introdução. In: TRAJBER, R.; MENDONÇA, P. R. (Orgs.). Educação na diversidade: o que fazem as escolas que dizem que fazem Educação Ambiental. Brasília: Secretaria de Educação Continuada, Alfabetização e Diversidade, 2007.
Downloads
Additional Files
Published
How to Cite
Issue
Section
License
By submitting an article to Curriculum Space Journal (CSJ) and having it approved, the authors agree to assign, without remuneration, the following rights to Curriculum Space Journal: first publication rights and permission for CSJ to redistribute this article. article and its metadata to the indexing and reference services that its editors deem appropriate.