THE DOUBLE DIMENSION OF MONITORING IN TEACHER EDUCATION: PERCEPTIONS OF A PANDEMIC EXPERIENCE IN EDUCATIONAL PSYCHOLOGY

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22478/ufpb.2359-7003.2022v31n3.63209

Keywords:

Monitoring, Educational Psychology, Teaching and learning, Teacher education

Abstract

In this paper, we make considerations about the double formative dimension of an academic monitoring program experienced in the subject Psychological Fundamentals of Education, offered to different undergraduate teacher education courses at the Federal University of Bahia. The program was undertaken in the second semester of 2021, impacted by the COVID-19 pandemic and by emergencies remote classes. We systematize some information about the program and the subject to which it was linked. We also present the context of monitoring, the profile of classes and the perceptions of monitors and teacher about the experience. From the evaluation of these perceptions, we highlight the high dropout course rate, verified in both classes, during the semester in question. Finally, the study considers the imperative need to strengthen the academic monitoring programs in undergraduate teacher education courses, in a way that teacher education can be enhanced and resignified from the perspective of dialogicity between knowledge and practices.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Márcia de Fátima Rabello Lovisi de Freitas, Universidade Federal da Bahia

Professora Adjunta do Departamento de Educação I, da Faculdade de Educação da Universidade Federal da Bahia (UFBA).

Ana Luísa Sena Maltez, Universidade Federal da Bahia

Graduanda em Pedagogia pela Universidade Federal da Bahia (UFBA)

Malu Oliveira Fernandes, Universidade Federal da Bahia

Graduanda em Licenciatura em Música pela Universidade Federal da Bahia (UFBA)

References

AMORIM, Rosana Maria; LIRA, Tatiane Hilário de; OLIVEIRA, Michelle Pereira de; PALMEIRA, Ana Paula. O papel da monitoria para a formação de professores: cenários, itinerários e possibilidades no contexto atual. Revista Exitus, v. 2, n. 2, 2012, p. 33-47. Disponível em: http://ufopa.edu.br/portaldeperiodicos/index.php/revistaexitus/article/view/100. Acesso em: 10 nov. 2021.

ANDRÉ, Marli. Pesquisa, formação e prática docente. In: ANDRÉ, Marli (org.). O papel da pesquisa na formação e na prática dos professores. Campinas, SP: Papirus, 2012. p. 55-69.

BARRETO, Raquel Goulart. Tecnologia e educação: trabalho e formação docente. Educação & Sociedade, v. 25, n. 89, p. 1181-1201, 2004. Disponível em: https://www.scielo.br/j/es/a/6HmDSHGqC5VC3RSNtYWZmWS/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 06 abr. 2022.

BRASIL. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Lei nº 9394/1996, de 20 de dezembro de 1996. Disponível em http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm. Acesso em 03 nov. 2021.

CANDAU, Vera Maria. A didática em questão e a formação de educadores - da exaltação à negação: a busca da relevância. In: CANDAU, Vera Maria (org.). A didática em questão. 36. ed. Petrópolis: Vozes, 2014. p. 13-24.

FÓRUM SOBRE MEDICALIZAÇÃO DA EDUCAÇÃO E DA SOCIEDADE. Manifesto Desmedicalizante e Interseccional: "existirmos, a que será que se destina?". Movimento - Revista de Educação, v. 7, n. 15, 2021. Disponível em: https://periodicos.uff.br/revistamovimento/article/view/43018/27897. Acesso em: 03 abr. 2022.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 61. ed. Rio de Janeiro/São Paulo: Paz e Terra, 2019a.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. 70. ed. São Paulo: Paz e Terra, 2019b.

HOOKS, bell. Ensinando a transgredir: a educação como prática da liberdade. 2. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2017.

MEIRA, Marisa Eugênia Melillo. Para uma crítica da medicalização na educação. Psicologia Escolar e Educacional, v. 16, n. 1, p. 135-142, 2012. Disponível em: https://www.scielo.br/j/pee/a/Fbgwty4bzXgVTcdqwjFQNHK/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 12 abr. 2022.

MELO, Antongnioni Pereira; VASCONCELOS, Nelson Adriano Ferreira de; FONSECA NETO, João César da. O papel da tecnologia na Educação em tempos de pandemia: concepções sobre o legado de Paulo Freire. Reflexão e Ação, v. 30, n. 1, p. 201-216, 2022. Disponível em: https://online.unisc.br/seer/index.php/reflex/article/download/16011/10327. Acesso em: 12 abr. 2022.

MOYSÉS, Maria Aparecida Affonso. A institucionalização invisível – crianças que não-aprendem-na-escola. Campinas: Mercado de Letras; São Paulo: FAPESP, 2011.

VENANCIO, Magda Machado Ribeiro; SOUZA, Vera Lúcia Trevisan de. Humanização e docência crítica: a arte como mediação na formação inicial docente. Revista de Educação PUC-Campinas, v. 23, n. 2, p. 175–189, 2018. Disponível em: https://periodicos.puc-campinas.edu.br/reveducacao/article/view/3648. Acesso em: 18 mar. 2022.

UNIVERSIDADE FEDERAL DA BAHIA. Conselho Acadêmico de Ensino. Resolução nº 05/2021, que regulamenta as atividades de monitoria no âmbito dos cursos de graduação na UFBA e revoga as Resoluções nº 06/2012, 07/2017, 02/2018 e 11/2019. Disponível em: https://www.ufba.br/sites/portal.ufba.br/files/resolucoes/resolucao_05.2021_-_cae.pdf. Acesso em: 10 mar. 2022.

UNIVERSIDADE FEDERAL DA BAHIA. Conselho Universitário. Resolução nº 03/2021, de 08 de junho de 2021, que dispõe sobre o caráter especial do semestre 2021.2 e dá outras providências. Disponível em: https://www.ufba.br/sites/portal.ufba.br/files/resolucoes/resolucao_consuni_02.2021_2-signed.pdf. Acesso em: 03 nov. 2021.

Published

2022-11-11

How to Cite

DE FÁTIMA RABELLO LOVISI DE FREITAS, M.; SENA MALTEZ, A. L.; OLIVEIRA FERNANDES, M. THE DOUBLE DIMENSION OF MONITORING IN TEACHER EDUCATION: PERCEPTIONS OF A PANDEMIC EXPERIENCE IN EDUCATIONAL PSYCHOLOGY. Revista Temas em Educação, [S. l.], v. 31, n. 3, p. e-rte313202213, 2022. DOI: 10.22478/ufpb.2359-7003.2022v31n3.63209. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/index.php/rteo/article/view/63209. Acesso em: 27 may. 2024.

Issue

Section

EXPERIENCE REPORTS