Subjetividade e ludicidade no trabalho com filmes na Educação Infantil

Authors

  • Josaniel Vieira da Silva Universidade de Pernambuco

DOI:

https://doi.org/10.22478/ufpb.2359-7003.2022v31n3.63923

Keywords:

Early childhood education. Subjectivity. Playfulness. Cinema. Films

Abstract

ABSTRACT

The article makes a theoretical reflection on how films when shown in early childhood education can subjectively influence ways of being, thinking, contributing to human, cultural and aesthetic formation already in early childhood education. We believe that, on the part of the teachers, there is a perspective of building other senses, training the receiver-child, a more panoramic view of the world, tuning it to its time, space and new senses of reality. This task must be intentional, planned and systematized with the learning processes. Methodologically, this text is anchored in Rivoltella (2005), cinema as a device of meanings; Duarte (2002), Bergala (2008), cinema as a social practice since childhood; Fantin (2007), Deheinzelin (1995), cultural formation and creativity; Alberoni (2009), playfulness; and Aumont, (2012), the subjectivity present in early childhood education and in the processes that cinema causes. It is concluded, therefore, that both the subjectivity and the ludicity implicit in children's films can bring students new ways of learning, since the insertion of children's films in education, for the most part, is confined to the place of pastime, leisure, entertainment. The subjectivity implicit in films for children and its relationship with playfulness offer perspectives for acquiring cultural content and ideas such as values, respect, empathy, among other learning experiences.

Keywords: Early childhood education. Subjectivity. Playfulness. Cinema. Films.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Josaniel Vieira da Silva, Universidade de Pernambuco

Docente Adjunto da Universidade de Pernambuco e do Programa de Mestrado Profissional em culturas africanas, da diáspora e dos povos indígenas. Coordenador do Curso de Especialização em Psicopedagogia. 

References

ALBERONI, Luciene Poiares. Infância e imagens nas transformações contemporâneas da subjetividade: o que a escola tem a ver com isso? Disponível em: http://www.lab-eduimagem.pro.br/frames/seminarios/pdf/e2lucalb.pdf. Acesso em: 10 fev. 2009.

ADORNO, Theodor. W. Indústria cultural e sociedade. 4. ed. São Paulo: Paz e Terra, 2007.

AUMONT, Jacques. A Estética do Filme. Campinas: Papirus Editora, 2012.

BERGALA, Alain. A hipótese-cinema: pequeno tratado de transmissão do cinema dentro e fora da escola. Trad. Mônica Costa Netto e Silvia pimenta. Rio de janeiro: Booklin; CINEAD-LISE-FE/UFRJ, 2008. (Coleção cinema e Educação).

DEHEINZELIN, Monique. Construtivismo, a poética das transformações. São Paulo: Ática, 1996.

DUARTE, Rosália. Cinema e Educação. Belo Horizonte: Autêntica, 2002.

CASTORIADIS, Cornelius. A criação histórica. Porto Alegre: Artes e Ofícios, 1992.

FANTIN, Mônica. Mídia-Educação e cinema na Escola. Revista Teias, v. 8, n. 14-15, out. 2007. Disponível em: https://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/revistateias/article/view/24008. Acesso em: 07 dez. 2021.

FANTIN, Mônica. Crianças, Cinema e Educação: além do arco-íris. São Paulo: Annablume, 2011.

FREIRE, João Batista. Educação de corpo inteiro: teoria e prática da Educação Física. São Paulo: Scipione, 1997.

GIROUX, Henry A. Atos impuros: a prática política dos estudos culturais. Porto Alegre: Artmed, 2003.

HERNÁNDEZ, Fernando. Catadores da cultura visual - proposta para uma nova narrativa educacional. Tradução por Ana Death Duarte. Porto Alegre: Mediação, 2007. (Educação e Arte, 7).

KISHIMOTO Tisuko Morchida. O Jogo e a Educação Infantil. São Paulo: Editora Pioneira, 2003.

MACIEL, Aníbal de Menezes. A importância da imagem no cenário da contemporaneidade: uma necessidade da educação do olhar. Revista Temas em Educação, João Pessoa, v. 22, n. 1, p. 95-109, jan.-jun. 2013. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/index.php/rteo/article/view/17537/10059. Acesso em 07 dez. 2021.

MARTIN-BARBERO, Jésus. Os exercícios do ver: hegemonia audiovisual e ficção televisiva. São Paulo: SENAC, 2001.

MORENO, Gilmara Lupion. Organização do trabalho pedagógico na instituição de educação infantil. In: PASCHOAL, Jaqueline Delgado (org.). Trabalho pedagógico na educação infantil. Londrina: Humanidades, 2007.

NAPOLITANO, Marcos. Como usar o cinema na sala de aula. 2. ed. São Paulo: Contexto, 2005.

RANCIÉRE, Jacques. O expectador emancipado. Tradução: Daniele Ávila. Programa de Pós-Graduação em Teatro/UDESC. Disponível em: http://www.ceart.udesc.br/ppgt/urdimento/2010/Urdimento_15.pdf. Acesso em: 20 set. 2013.

Published

2022-11-11

How to Cite

VIEIRA DA SILVA, J. Subjetividade e ludicidade no trabalho com filmes na Educação Infantil. Revista Temas em Educação, [S. l.], v. 31, n. 3, p. e-rte313202208, 2022. DOI: 10.22478/ufpb.2359-7003.2022v31n3.63923. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/index.php/rteo/article/view/63923. Acesso em: 11 may. 2024.

Issue

Section

REVIEW ARTICLE