POLÍTICAS CURRICULARES DE EDUCACIÓN BÁSICA

recontextualization of BNCC in the territory of Santa Catarina

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22478/ufpb.1983-1579.2021v14n1.56496

Keywords:

Resume, Curriculum Policy, Curriculum of Santa Catarina Territory, National Curriculum

Abstract

In the text, the author's speech is systematized in a work table at the IX Curriculum Curriculum and Practices Colloquium promoted by the Curriculum Policies Research and Research Group (GEPPC) of the Faculty of Education of the Federal University of Paraíba in November 2020 The theme of the intervention was the implantation of the National Common Curricular Base - BNCC in Santa Catarina - a movement that in the state is being called Implementation of the Base Curriculum of the Territory of Santa Catarina. The points that stand out and guide the organization of this article are, respectively: a brief analysis of the Brazilian and Santa Catarina curriculum policy, both seen as aligned with the internationalizing discourses of a reformist transnational agenda; the mobilization of international privatist thinking in the production of BNCC in Brazil, and finally aspects of the recontextualization of BNCC texts in Santa Catarina. Santa Catarina is said to efficiently carry out its institutional / normative task, embracing the logic of national curricular policy, with some manifestation of criticism and resistance arising especially from academia and union spaces.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Juares da Silva Thiesen, Federal University of Santa Catarina, Brazil.

Doctor of Education and Professor at the Federal University of Santa Catarina.

References

BALL, Stephen J. Educação Global S.A. novas redes de políticas e o imaginário neoliberal. Tradução de Janete Bridon. Ponta Grossa, Brasil: UEPG, 2014.

CONSELHO NACIONAL DE SECRETRÁRIOS DE EDUCAÇÃO – CONSED. Coletânea de Materiais. Frente currículo e novo ensino médio do CONSED, 2020. Disponível em: http://www.consed.org.br/consed/gt-ensino-medio/documentos-do-ensino-medio. Acesso em: 23 nov. 2020.

CONSELHO NACIONAL DE SECRETRÁRIOS DE EDUCAÇÃO - CONSED. Santa Catarina sedia primeira audiência pública da BNCC do Ensino Médio nesta sexta-feira, 11. Notícias, maio, 2018a. Disponível em: http://www.consed.org.br/central-de-conteudos/santa-catarina-sedia-primeira-audiencia-publica-da-bncc-do-ensino-medio-nesta-sexta-feira-11. Acesso em: 20 nov.2020.

CONSELHO NACIONAL DE SECRETRÁRIOS DE EDUCAÇÃO - CONSED. Secretário de Educação Básica do MEC conhece boas práticas de escolas da Grande Florianópolis. Notícias, agosto, 2019. Disponível em: http://www.consed.org.br/central-de-conteudos/secretario-de-educacao-basica-do-mec-conhece-boas-praticas-de-escolas-da-grande-florianopolis-5. Acesso em 14 nov.2020.

CONSELHO NACIONAL DE SECRETRÁRIOS DE EDUCAÇÃO- CONSED. Governador e secretário da Educação de SC são agraciados com Ordem Nacional do Mérito Educativo. Notícias, março, 2018b. Disponível em: http://www.consed.org.br/central-de-conteudos/governador-e-secretario-da-educacao-de-sc-sao-agraciados-com-ordem-nacional-do-merito-educativo. Acesso em: 15 nov. 2020.

CÓSSIO, Maria de Fátima. A nova gestão pública: alguns impactos nas políticas educacionais e na formação de professores. Educação (Porto Alegre), v. 41, n. 1, p. 66-73, jan.-abr. 2018.

DALE, Roger. A sociologia da educação e o estado após a globalização. Campinas, Educação e Sociedade, v. 31, n. 113, p. 1099-1120, out/dez. 2010.

DALE, Roger. Globalização e educação: demonstrando a existência de uma “cultura educacional mundial comum” ou localizando uma “agenda globalmente estruturada para a educação”? Campinas: Educação e Sociedade, v.25, n.87, p. 423-460, 2004.

LOPES, Alice CASIMIRO. Apostando na produção contextual do currículo. In: Aguiar, Márcia Angela & Dourado, Luiz Fernandes. A BNCC na contramão do PNE 2014 -2024. Goiânia, ANPAE, 2018.

MELO Alessandro e MAROCHI, Ana Claudia. Cosmopolitismo e performatividade: categorias para uma análise das competências na Base Nacional Comum Curricular. Belo Horizonte: Educ. rev. vol. 35, 2019.

MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO. Decreto 10.502, setembro, 2020. Disponível em: https://www.in.gov.br/en/web/dou/-/decreto-n-10.502-de-30-de-setembro-de-2020-280529948. Acesso em: 30 nov.2020.

ORGANISATION FOR ECONOMIC CO-OPERATION AND DEVELOPMENT (OECD). Definition and Selection of Competencies: Theoretical and Conceptual Foundations DeSeCo. 2001. Disponível em: http://www.oecd.org. Acesso em: 10 jun. 2020.

ORGANISATION FOR ECONOMIC CO-OPERATION AND DEVELOPMENT (OECD). Future of Education and Skills 2030: Conceptual learning framework - Student Agency For 2030. OCDE, 2019. Disponível em: http://www.oecd.org. Acesso em: 12 mai. 2020.

ORGANISATION FOR ECONOMIC CO-OPERATION AND DEVELOPMENT (OECD). The definition and selection of key competences: executive summary. 2005. Disponível em: https://www.oecd.org. Acesso em: 10 jun. 2020.

SAHLBERG Pasi. The Global Educational Reform Movement and Its Impact on Schooling. In: MUNDY Karen et all. The Handbook of Global Education Policy. Wiley-Blackwell, 2016.

SANTA CATARINA. Conselho Estadual de Educação. CEE, 2019c. Orientações para a implantação do Currículo Base da Ed Infantil e do Ensino Fundamental do Território Catarinense.

SANTA CATARINA. Conselho Estadual de Educação. Parecer 117/2019/ CEE/SC. CEE, 2019a. Disponível em: http://www.cee.sc.gov.br/index.php/curriculo-base-do-territorio-catarinense. Acesso em: 20 nov.2020.

SANTA CATARINA. Conselho Estadual de Educação. Resolução 070/2019 do CEE/SC. CEE, 2019b. Disponível em: http://www.cee.sc.gov.br/index.php/curriculo-base-do-territorio-catarinense. Acesso em: 22 nov.2020.

SANTA CATARINA. Secretaria de Estado da Educação. Secretário da Educação será empossado conselheiro do CNE. Imprensa. 08 de julho de 2016. Disponível em: http://www.sed.sc.gov.br/secretaria/imprensa/noticias/27288-secretario-da-educacao-sera-empossado-conselheiro-do-cne. Acesso em: 02.10.2020.

SANTA CATARINA. Secretaria de Estado da Educação. Currículo Base do Território Catarinense. CEE, 2019. Disponível em: http://www.cee.sc.gov.br/index.php/curriculo-base-do-territorio-catarinense. Acesso em: 20 nov.2020.

SILVA, Mônica Ribeiro da. A BNCC da reforma do ensino médio: O resgate de um empoeirado discurso. Belo Horizonte: Educação em Revista, v.34, e214130, 2018.

STEINER-KHAMSI, Gita. Globalization in Education: Real or imagined? In: STEINER-KHAMSI Gita. (Org). The politics of educational borrowing and lending. New York: Teachers College Press, 2004.

STEINER-KHAMSI, Gita. Knowledge-Based Regulation and the Politics of International Comparison. Nordisk Pedagogik, v.29, p. 61–71, 2009.

STEINER-KHAMSI, Gita. Reterritorializing educational import: explorations into the politics of educational borrowing. In: NÓVOA, António. e LAWN, Martin. (Orgs). Fabricating Europe: the formation of an education space. London: Kluwer, 2002.

STEINER-KHAMSI, Gita. The economics of policy borrowing and lending: a study of late adopters. Oxford Review of Education, n.5, p. 665-678, 2006.

THIESEN, Juares da Silva. Currículos da educação básica brasileira: convergências com o discurso educacional global em contextos de internacionalização. Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, Araraquara, v. 14, n. 2, p. 420-436, abr./jun., 2019.

THIESEN, Juares da Silva. Política curricular: discursos, contextos e práticas. Curitiba: Editora CRV, 2013.

THIESEN, Juares da Silva. Quem girou as chaves da internacionalização dos currículos na Educação Básica? Educação em Revista, Belo Horizonte, v.34, 2018.

Published

2021-03-24

How to Cite

THIESEN, J. da S. POLÍTICAS CURRICULARES DE EDUCACIÓN BÁSICA: recontextualization of BNCC in the territory of Santa Catarina. Curriculum Space Journal, [S. l.], v. 14, n. 1, p. 1–9, 2021. DOI: 10.22478/ufpb.1983-1579.2021v14n1.56496. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/ojs/index.php/rec/article/view/56496. Acesso em: 19 may. 2024.