IN THE PRODUCTION OF EXISTENCE TO THE NECESSARY COMPOSITION BETWEEN CURRICULUMS AND TECHNOLOGIES

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15687/rec.v15i3.64373

Keywords:

Curriculums, Technology, Creation

Abstract

The present article problematizes the heterogeneous relations of forces that cross the school routine, considering it as a macro and micropolitical field. It bets on the production of a multiple existence woven between forms, forces, and flows that shape and/or create school spaces-times. To this end, it sought to establish, remotely, in the pandemic period, in the year 2021, formative meetings with teachers from public schools in the municipality of Serra, Espírito Santo, to enhance less compartmentalized curriculum and learning in the encounter with artistic signs. Thus, in networks of conversations with teachers, dogmatic education based on the reproduction of thought is questioned in favor of the practice of an inventive education that moves to think about possible others with art and technology. It discusses the relationship between technology and society, as well as the constant attacks of capitalism to appropriate bodies in the production of homogeneous subjectivities. Finally, it affirms an education that is not imprisoned in the face of the machine subjection of bodies, but that is weaved as resistance and creation.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Janete Magalhães Carvalho, Federal University of Espírito Santo, Brazil.

PhD in Education from the Federal University of Rio de Janeiro and Professor at the Federal University of Espírito Santo.

Ana Cláudia Santiago Zouain, Federal University of Espírito Santo, Brazil.

Master's and PhD student in Education at the Federal University of Espírito Santo and Professor in the Municipality of Vitória.

Jannaina Calixto de Lima, Federal University of Espírito Santo, Brazil.

Master and PhD student in Education at the Federal University of Espírito Santo and Professor in the municipality of Serra.

References

AGAMBEN, Giorgio. Estado de Exceção. Tradução de Iraci Poletti. São Paulo: Editora Boitempo, 2004.

AGAMBEN, Giorgio. O que é um dispositivo? Tradução de Nilceia Valdati. Outra Travessia, Florianapólis/SC, n. 5, p. 9-16, 2005.

BUZATO, Marcelo El Khouri. O pós-humano é agora: uma apresentação. Trabalhos de Linguística Aplicada, Campinas,SP: v. 58, n. 2, p. 478-495, maio/ago. 2019.

CARDOSO, Bruno. Por que fazer uma sociologia da internet? Sobre o caso Cambridge Analytica e Facebook. Disponível em: <https://ledufrj.wixsite.com/ledufrj/single-post/2018/3/25. Acesso em: 30 abr. 2018.

CARVALHO, Janete Magalhães. O cotidiano escolar como comunidade de afetos. Petrópolis: DP et Alii; Brasília: CNPq, 2009.

CARVALHO, Janete Magalhães; ROSEIRO, Steferson Zanoni. Inventando tempos outros com Bergson e Deleuze em coletivos escolares: a potência da imagem-movimento e da imagem-tempo nas produções curriculares. Revista Sul-Americana de Filosofia e Educação, v. 25, p. 83-96, 2015.

CARVALHO, Janete Magalhães; SILVA, Sandra Kretli; DELBONI, Tânia Mara Zanotti Guerra Frizzera. Currículos como corpos coletivos. Currículo sem Fronteiras, v. 18, n. 3, p. 801-818, set./dez. 2018.

CRARY, Jonathan. 24/7 Capitalismo tardio e os fins do sono. Tradução de Joaquim Toledo Jr. São Paulo: Cosac Naify, 2014.

DELEUZE, Gilles. Tornar audíveis forças não-audíveis por si mesmas. In: DELEUZE, Gilles. Dois regimes de loucos: textos e entrevistas (1975-1995). Tradução de Guilherme Ivo. São Paulo: Ed. 34, 2016.

DELEUZE, Gilles. Nietzsche e a filosofia. Tradução de Mariana de Toledo Barbosa e Ovídio de Abreu Filho. São Paulo: n-1 Edições, 2018.

DELEUZE, Gilles. A imagem-tempo. Tradução de Eloísa de Araújo Ribeiro. São Paulo: Brasiliense, 2013.

DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Félix. Como criar para si um corpo sem órgãos. Tradução de Aurélio Guerra Neto. In: DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Félix. Mil platôs: capitalismo e esquizofrenia. Rio de Janeiro: Editora 34, 1996. p. 9-29.

FOUCAULT, Michel. Em defesa da sociedade. São Paulo: Editora WMF Martins Fontes, 2010.

GUATTARI, Felix; ROLNIK, Suely. Micropolítica: cartografia do desejo. Petrópolis, RJ: Vozes, 1986.

GUATTARI, Felix. Caosmose: um novo paradigma estético. Rio de Janeiro, RJ: Editora 34, 1992.

HAN, Byung-Chul. Sociedade da transparência. Tradução de Enio Paulo Giachini. Petrópolis/ RJ: Vozes, 2017.

LAPOUJADE, David. Potências do tempo. Tradução de Hortencia Lencastre. 2. ed. São Paulo: n-1 Edições, 2017.

LAPOUJADE, David. A alteração dos mundos. Tradução de Hortencia Lencastre. N-1 Edições. 2022

LATOUR, Bruno. Ciência em ação: como seguir cientistas e engenheiros sociedade afora. Tradução de Ivone Castilho Benedetti. São Paulo: Editora UNESP, 1994.

LATOUR, Bruno. A esperança de Pandora: ensaios sobre a realidade dos estudos científicos. Tradução de Gilson Cesar Cardoso de Sousa. Bauru: EDUSC, 2000.

LOURENÇO, Suzany Goulart. A força do riso como máquina de luta entre a atenção e o apego à vida: cartografias das aprendências em uma escola pública. 2019. Tese (Doutorado em Educação) – Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Federal do Espírito Santo, Vitória, 2019.

MACHADO, Roberto. Deleuze, a arte e a filosofia. Rio de Janeiro Editora Zahar, 2009.

SILVA, Patrícia; BARBOSA, Jonei Cerqueira. Das redes sociotécnicas à cartografia de controvérsias na educação. Disponível em: https:// cietenped.ufscar.br. Acesso em: 15 dez. 2018.

Published

2022-12-15

How to Cite

CARVALHO, J. M.; ZOUAIN, A. C. S.; LIMA, J. C. de . IN THE PRODUCTION OF EXISTENCE TO THE NECESSARY COMPOSITION BETWEEN CURRICULUMS AND TECHNOLOGIES. Curriculum Space Journal, [S. l.], v. 15, n. 3, p. 1–13, 2022. DOI: 10.15687/rec.v15i3.64373. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/ojs/index.php/rec/article/view/64373. Acesso em: 17 may. 2024.