FOR A CURRICULAR POETICS WITH THE DAILY SCHOOL LIVES

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15687/rec.v16i2.67133

Keywords:

Curricula, Research with everyday life, Poetic writings.

Abstract

It is the result of doctoral research developed during the context of the Covid-19 pandemic and the necrogovernment established in Brazil between 2018 and 2022. With the aim of problematizing the multiple lived-practiced-invented curricula with school daily life, a bet was made on the research methodology with everyday life and on post-structuralist epistemology, making use of Deleuze and Guattari’s philosophy of difference as a conceptual contribution. By considering school routines as spaces-times of curricular texture and inventive policies, it was committed to writing as a vital device that reverberated in multiple scribblings-curriculum. The act of writing with the practitioners of everyday school life what affected them triggered beyond a method of data production, a curricular movement of experimentation of life in a time of social distancing, as well as a mode of encounters (DELEUZE; PARNET, 1998). Finally, by defending a curricular poetics as belonging to the order of affections and, therefore, capable of establishing another becoming, another style, abother creation, another way of tjinking-inventihg-curricula, a defense is also made of the public schools, as an ethical, aesthetic and political commitment of this research in Education.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Marina de Oliveira Delmondes, Municipal Government of Guarapari, Brazil.

PhD in Education from the Federal University of Espírito Santo and Teacher at the Municipal Secretary of Education of Guarapari-ES.

Carlos Eduardo Ferraço, Federal University of Espírito Santo, Brazil.

PhD in Education from the University of São Paulo and professor at the Federal University of Espírito Santo.

References

ALVES, Nilda. Decifrando o pergaminho: os cotidianos das escolas nas lógicas das redes cotidianas. In: ALVES, Nilda; OLIVEIRA, Inês B. de (org.). Pesquisa nos/dos/com os cotidianos das escolas: sobre redes de saberes. Petrópolis: DP et Alii, 2008.

BARROS, Manoel de. O livro das ignorâncias. Rio de Janeiro: Alfaguara, 2016.

BOM-TEMPO, Juliana. O que podem os corpos quando não há amanhã? In: MONTEIRO, Alezandrina; VICENTIN, Marcelo; CORRÊA, Mirele; GALLO, Sílvio (org.). Conexões: Deleuze e corpo e cena e máquina e... São Carlos: Pedro & João Editores, 2021.

CERTEAU, Michel de. A invenção do cotidiano: artes de fazer. 22. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2014

DELEUZE, Gilles; PARNET, Claire. Diálogos. São Paulo: Editora Escuta, 1998.

DELEUZE, Gilles. A imanência: uma vida... Revista Educação&Realidade: Faculdade de Educação da UFRGS, Porto Alegre, v. 27, n. 2, jul./dez. 2002. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/educacaoerealidade/article/view/31079/19291. Acesso em: 23 maio 2023.

DELEUZE, Gilles.; GUATTARI, Félix. Kafka: por uma literatura menor. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2017.

EVARISTO, Conceição. Olhos d'água. Rio de Janeiro, RJ: Pallas Míni, 2018.

GALLO, Sílvio. Insurreições escolares? In: RAGO, Margareth; GALLO, Sílvio (org.). Michel Foucault e as insurreições. É inútil revoltar-se? São Paulo: CNPq, Capes, Fapesp, Intermeios, 2017.

KASTRUP, Virgínia. O funcionamento da atenção no trabalho do cartógrafo. In: PASSOS, Eduardo; KASTRUP, Virgínia; ESCÓSSIA, Liliana da (org.). Pistas do método da cartografia: pesquisa-intervenção e produção de subjetividade. Porto Alegre: Sulina, 2015. Disponível em: https://www.editorasulina.com.br/img/sumarios/473.pdf. Acesso em: 1 jun. 2023

KASTRUP, Virgínia; PASSOS, Eduardo. Cartografar é traçar um plano comum. Fractal, Ver. Psicol, v. 25, n. 2, p. 263-280, 2013. Disponível em: https://www.scielo.br/scielo.php?pid=S1984- 02922013000200004&script=sci_abstract&tlng=pt. Acesso em: 14 maio 2023.

LAWRENCE, David Herbert. Caos em poesia. Desterro: Cultura e Barbárie, 2016.

MACHADO, Roberto. Deleuze, a arte e a filosofia. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Ed., 2010.

MBEMBE, Achille. Necropolítica. São Paulo: N-1 Edições, 2020.

MBEMBE, Achille. O direito universal à respiração, 2020. Disponível em https://pospsi.com.br/wp-content/uploads/2020/09/TEXTOS_20-achille-mbembe.pdf Acesso em: 12 mar. 2021.

OLIVEIRA, Inês Barbosa; SGARBI, Paulo. Estudos do cotidiano e educação. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2008.

Published

2023-08-31

How to Cite

DELMONDES, M. de O.; FERRAÇO, C. E. . FOR A CURRICULAR POETICS WITH THE DAILY SCHOOL LIVES. Curriculum Space Journal, [S. l.], v. 16, n. 2, p. 1–12, 2023. DOI: 10.15687/rec.v16i2.67133. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/ojs/index.php/rec/article/view/67133. Acesso em: 20 may. 2024.

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >>