Saúde mental na escola:

reflexões a partir de uma revisão de literatura

Authors

  • Roberta da Silva Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Ceará

DOI:

https://doi.org/10.22478/ufpb.2359-7003.2023v32n1.62230

Keywords:

Mental health. School. Literature review.

Abstract

Issues involving the mental health of students are increasingly present in everyday school life, which has required a space for discussion and proposition of actions to face this problem. From this perspective, the present study aimed to analyze aspects related to the mental health of students in the school context, seeking to identify situations that involve students in schools, to present coping strategies and/or approach to these problems observed by schools and to point out possibilities for action by the students. institutions in the promotion of mental health. The research, with a qualitative approach and exploratory nature, was carried out through a literature review in Medline and Lilacs databases and documental research. Data were analyzed based on content analysis, in thematic categories defined a priori, according to the objectives established for this research. The findings suggest that there are few studies carried out within the scope of schools and that issues related to mental health are still addressed in a fragmented and disjointed way within the service network. They point to possibilities of action by schools in search of strategies that can face these issues in a collaborative way and based on listening and welcoming students.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Roberta da Silva, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Ceará

Docente nas Licenciaturas em Física e Matemática do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Ceará, campus Cedro. Docente Colaboradora do Mestrado Nacional Profissional em Ensino de Física-UECE/FECLI. Doutora em Psicologia pela UNIFOR.

References

ANDRADE, Laura Helena S. G.; VIANA, Maria Carmen.; SILVEIRA, Camila Magalhães. Epidemiologia dos Transtornos Psiquiátricos na Mulher. Revista de Psiquiatria Clínica, São Paulo, v. 33, n. 2, p. 43-54, 2006. Disponível em: https://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-60832006000200003. Acesso em: 18 abr. 2021.

ANDRADE Abreu, M.; DÁVILA de Sousa Soares, F.; Paula de Souza Rego Pinto CARVALHO, D. Contribuições de Paulo Freire para o ensino em saúde: uma revisão integrativa. Revista Temas em Educação, [S. l.], v. 30, n. 3, p. 141–156, 2021. DOI: 10.22478/ufpb.2359-7003.2021v30n3.59991. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/index.php/rteo/article/view/59991. Acesso em: 10 dez. 2022.

AUDA, Jéssica Maria de et al. Percepção de professores sobre ações de grupos de (re)conhecimento emocional. Journal of Nurs and Health, v. 9, n. 2, p. 1-11, 2019. Disponível em: https://periodicos.ufpel.edu.br/ojs2/index.php/enfermagem/article/view/16400/10592. Acesso: em: 05 mar. 2021

BARDIN, Laurence. Análise de Conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2011.

OLIVEIRA, Cibele Beatriz da Silva; CARVALHO, Diana Paula de Souza Rego Pinto. BNCC e saúde no Ensino Médio: revisão da produção em Programas de Pós-Graduação stricto sensu. Revista Temas em Educação, [S. l.], v. 31, n. 1, p. 21–40, 2022. DOI: 10.22478/ufpb.2359-7003.2022v31n1.61747. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/index.php/rteo/article/view/61747. Acesso em: 10 dez. 2022.

BRASIL. Ministério da Saúde. Secretaria de Atenção à Saúde. Departamento de Atenção Básica. Cadernos de Atenção Básica Saúde mental / Ministério da Saúde, Secretaria de Atenção à Saúde, Departamento de Atenção Básica, Departamento de Ações Programáticas Estratégicas. – Brasília: Ministério da Saúde, 2013, n. 34, 176 p.: il. ISBN 978-85-334-2019-9. Disponível em: https://bvsms.saude.gov.br/bvs/publicacoes/cadernos_atencao_basica_34_saude_mental.pdf. Acesso em: 12 mar. 2021.

BRASIL. Ministério de Educação e Cultura. LDB- Lei nº 9.394/1996 – Lei nº 4.024/1961. Coordenação de Edições Técnicas, 2020. 4. Ed, 59 p. Brasília, DF: Senado Federal. Estabelece a: Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional.

BRITO, Maria Fernanda Santos Figueiredo. Fatores associados ao estilo de vida de estudantes do ensino médio de escolas públicas. Revista Gaúcha de Enfermagem, v. 40, p. 1-8, jnh. 2019. Disponível em: https://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1983-14472019000100419. Acesso em: 12 mar. 2021.

CAMPOS, Cezenário Gonçalves et al. Conhecimento de adolescentes acerca dos benefícios do exercício físico para a saúde mental. Ciência & Saúde Coletiva, v. 24, n. 8, p. 2951-2958, ago. 2019. Disponível em: https://www.scielosp.org/article/csc/2019.v24n8/2951-2958/. Acesso em: 06 abr. 2021.

CHAVES, Felipe Alan Mendes; CALIMAN, Luciana Vieira. Entre Saúde Mental e a Escola: a Gestão Autônoma da Medicação. Revista Polis e Psique, v. 7, n. 3, p. 136 – 160, 2017. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/PolisePsique/article/view/75328. Acesso em: 06 abr. 2021.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da Autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996.

SILVA, Lidiane Gonzaga e.; NIQUINI, Cláudia Mara. Educação Física escolar e a promoção da saúde: o que nos dizem os professores sobre suas práticas educativas? what teachers tell us about their educational practices? Revista Temas em Educação, [S. l.], v. 30, n. 2, p. 19–38, 2021. DOI: 10.22478/ufpb.2359-7003.2021v30n2.55271. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/index.php/rteo/article/view/55271. Acesso em: 10 dez. 2022.

LEMES, Daniela Carolina Molina Satisfação com a imagem corporal e bem-estar subjetivo entre adolescentes escolares do ensino fundamental da rede pública estadual de Canoas/RS, Brasil. Ciência & Saúde Coletiva, v. 23, n. 12, p. 4289-4298, 2018. Disponível em: https://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S1413-81232018001204289&lng=en&nrm=iso&tlng=pt. Acesso em: 13 abr. 2021.

COUTINHO, Luciana Gageiro; CARNEIRO, Cristiana; SALGUEIRO, Larissa Magalhães. Vozes de crianças e adolescentes: o que dizem da escola? Psicologia Escolar e Educacional, v. 22, n. 1, p. 185-193, jan/abr. 2018. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/pee/v22n1/2175-3539-pee-22-01-185.pdf. Acesso em: 15 de abr. 2021.

RHODEN, Sandra. A pesquisa com crianças: a criança como sujeito de pesquisa. Revista Seminário Nacional de Arte e Educação, n. 23, p. 1-8. 2012. Disponível em: http://seer.fundarte.rs.gov.br/index.php/Anaissem/article/view/112. Acesso em: 16 abr. 2021.

ROBAZZI, Maria Lucia do Carmo Cruz. Promotion of physical and mental health and well-being in the university environment. SMAD, Rev Eletrônica Saúde Mental Álcool Drog. n. 15, v. 2, p. 1-3, abr/jnh. 2019. Disponível em: http://pepsic.bvsalud.org/pdf/smad/v15n2/en_01.pdf. Acesso em: 12 abr. 2021.

SOUSA, Israel Soares de.; BASTOS, Raquel Leão de.; SILVA, Severino Bezerra da. Caminhos históricos da educação brasileira: lições para o entendimento das desigualdades contemporâneas. Revista Temas em Educação, [S. l.], v. 31, n. 3, p. e-rte313202205, 2022. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/index.php/rteo/article/view/64586. Acesso em: 10 dez. 2022.

TANO, Bruna Lidia.; HAYASHI, Maria Cristina Piumbato Innocentini. Saúde mental infantojuvenil e educação: análise bibliométrica da produção científica nacional e internacional. Revista Eletrônica de Comunicação Informação & Inovação em Saúde, v. 9, n. 3, p. 1-26, jul/set. 2015. Disponível em: https://www.reciis.icict.fiocruz.br/index.php/reciis/article/view/989/1979. Acesso em: 20 abr. 2021.

ZANELO, Valeska. A saúde mental sob o viés do gênero: uma releitura gendrada da epidemiologia, da semiologia e da interpretação diagnóstica. In: ZANELO, Valeska; ANDRADE, Ana Paula Müller de. Saúde Mental e Gênero: diálogos, práticas e interdisciplinaridade. Curitiba: Appris, 2014, p. 244.

ZANELLO, Valeska.; BUKOWITZ, Bruna. Insanity and culture: an approach to the gender relations in the speeches of psychiatrized patients. Labrys: études féministes/ estudos feministas. v. 20-21, jan./jun. 2012. Disponível em: http://www.labrys.net.br/labrys20/brasil/valeska%20ingles.htm. Acesso em: 12 abr. 2021.

Published

2023-03-03

How to Cite

DA SILVA, R. Saúde mental na escola: : reflexões a partir de uma revisão de literatura. Revista Temas em Educação, [S. l.], v. 32, n. 1, p. e-rte321202321, 2023. DOI: 10.22478/ufpb.2359-7003.2023v32n1.62230. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/ojs/index.php/rteo/article/view/62230. Acesso em: 20 dec. 2024.