HIGH SCHOOL PROJECTS

curricular disputes

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22478/ufpb.1983-1579.2020v13n2.43706

Keywords:

National Curriculum, Curricular Dispute, High school, Curricular Policy

Abstract

This text aims to problematize some of the contradictions between curricular policies for high school in the present time, namely, the reform of Secondary Education and the launch of the third version of the BNCC - Common National Curricular Basis, in order to characterize which disputes and interests are at stake in this educational turnaround, as well as its impacts on the school, in a curricular perspective. Methodologically, we make a theoretical and systematized discussion of a bibliographical character around some concepts of the curricular field, such as curricular dispute and curricular policy, in interface with the process of human formation that is in charge of the secondary school. This discussion is accompanied by a documentary analysis, taking as sources two Brazilian curricular policies that impact on high school in the period 2016-2018: Law 13,415 / 2017 - Reform of secondary education and the BNCC - National Curricular Common Core of secondary education - 3rd version. Complementing the analysis, we use the reading of other official documents in force such as LDB 9394/1996, Law 13,005/2014 and the Curricular Guidelines for Basic Education (2013). Among the results, we questioned who is interested in the implementation of this BNCC without any democratic construction in spite of the participation of curriculum scholars, teachers and students, as well as presenting some of the tensions engendered around the curriculum and what the possible impacts on the formation in the High School.

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Author Biography

Alaim Souza Neto, Federal University of Santa Catarina, Brazil.

Possui graduação em Licenciatura em Letras, Pedagogia e Engenharia Química, especialização em Literatura Brasileira, Construção do Texto e Informática na Educação, mestrado em Educação e doutorado também em Educação, com pesquisa sobre os usos curriculares das tecnologias digitais pelos professores da educação básica. Realizou Pós-Doutorado no Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal de Santa Catarina - UFSC, com pesquisa sobre a relações entre Currículo Escolar, Formação de Professores e as Subjetividades Docentes que implicam diferentes usos das tecnologias digitais na escola.
É líder do Grupo de Pesquisa registrado no CNPQ intitulado Observatório de Práticas Curriculares, relacionando os campos do Currículo, Formação Docente e Tecnologias. É Pesquisador no Grupo de Pesquisa ITINERA - Pesquisa em Curríulo e Políticas Curriculares da UFSC, e também pesquisador do Grupo de Pesquisa OPE - Observatório de Práticas Escolares da UDESC.
É Professor do quadro permanente da UFSC - Universidade Federal de Santa Catarina, atuando no Departamento de Ciências Exatas e Educação do Campus Blumenau, ministrando as disciplinas de Didática, Organização Escolar e Educação, Ciência e Tecnologia, além de atuar como Coordenador do NUFOR - Núcleo de Formação Continuada de Profissionais da Educação Básica.
Suas pesquisas e produções têm sido voltadas para a área do Currículo, Didática, Políticas Educacionais, Formação de Professores, Tecnologias Digitais e Práticas Curriculares, sobretudo, àquelas relativas às mudanças e inovações curriculares no espaço escolar a partir da inserção das tecnologias digitais.

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Published

2020-06-19

How to Cite

NETO, A. S. HIGH SCHOOL PROJECTS: curricular disputes. Curriculum Space Journal, [S. l.], v. 13, n. 2, p. 284–299, 2020. DOI: 10.22478/ufpb.1983-1579.2020v13n2.43706. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/ojs2/index.php/rec/article/view/43706. Acesso em: 19 dec. 2024.