THE COMMON NATIONAL BASE CURRICULAR IN THE VEJA MAGAZINE

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22478/ufpb.1983-1579.2021v14n2.49165

Keywords:

National Common Curricular Base, ATD, Curriculum, Veja Magazine

Abstract

The study aims to disseminate the results of a qualitative study, based on the Discursive Textual Analysis, which sought to understand how a national circulation magazine that does not have its specialty focused on Education portrayed the National Curricular Common Base. The corpus of the research was composed of 8 news items published online by the journal in the period from 2014 to 2016. It was possible to understand that the Journal portrays the Base as a neutral curriculum, a product that can be applied and also as an enabling element to measure learning . We corroborate that the way the Base is portrayed is not unprofessional, it is part of a larger context that consists of beliefs and interests linked to political, social, cultural and economic issues that respond to a project of society.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Nayara Tosatti, Federal University of Santa Catarina, Brazil.

Master in Education from the Federal University of Santa Catarina and Distance Education pedagogue in the Instruction and Teaching Directorate of the Military Police of Santa Catarina.

References

APPLE, M. W. A Luta pela Democracia na Educação Crítica. Revista e-Curriculum, São Paulo, v.15, n.4, p. 894 – 926 out./dez. 2017.

BIBIANO, B. Currículo nacional é o primeiro passo para educação avançar. Revista Veja. 9 ago. 2014, p.2.

CHIZZOTTI, A.; PONCE, B. J.; O Currículo e os Sistemas de Ensino no Brasil. Currículo sem Fronteiras, v. 12, n. 3, p.25-36, Set/Dez. 2012. Disponível em: http://www.curriculosemfronteiras.org/vol12iss3articles/chizzotti-ponce.pdf.

COUTINHO, C. N. Marxismo e política: a dualidade de poderes e outros ensaios. São Paulo: Cortez. 1994.

FONSECA, F. Mídia, poder e democracia: teoria e práxis dos meios de comunicação. Revista Brasileira de Ciência Política, nº 6. Brasília, julho/dezembro, p. 41-69. 2011. Disponível em:< < http://www.scielo.br/pdf/rbcpol/n6/n6a03.pdf.

FREITAS, L. C de. Os reformadores empresariais da educação e a disputa pelo controle do processo pedagógico na escola. Educ. Soc. vol.35 n.129. Campinas out./dez, p-1085- 1114. 2014. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/es/v35n129/0101-7330-es-35-129-01085.pdf.

HELSINQUE, M. W. A Finlândia tem muito a ensinar. Revista Veja. 19 jun, 2015, p.2.

KELLNER, D.; SHARE, J. Educação para Leitura Crítica da Mídia, Democracia Radical e a Reconstrução da Educação. Educ. Soc., Campinas, vol. 29, n. 104, pp-687-715, out., 2008.

MACEDO, E. Base nacional curricular comum: a falsa oposição entre conhecimento para fazer algo e conhecimento em si. Educ. rev. 2016, vol.32, n.2, p.45-68. 2016. Disponível em: http://dx.doi.org/10.1590/0102-4698153052.

MORAES, R. Uma tempestade de luz: a compreensão possibilitada pela análise textual discursiva. Ciência & Educação: Bauru, SP, v. 9, n. 2, p. 191-210, 2003. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?pid=S1516-73132003000200004&script=sci_abstract&tlng=pt.

MORAES, R; GALIAZZI, M. C. Análise textual discursiva: processo construído de múltiplas faces. Ciência & Educação: Bauru, SP v.12, n.1, p.117-128, 2006. Disponível em: http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=251019514009.

MINAYO, M. C. de S. (org.). Pesquisa Social: teoria, método e criatividade. 18 ed. Petrópolis: Vozes, 2001.

NERI, M. M. Textualizações do Político na Mídia: uma leitura discursiva da Revista Veja. Dissertação de mestrado. Universidade Federal de São Carlos, UFSCar; São Carlos, São Paulo, 2011.

NUNES, A. Editorial do Globo: Blindar o currículo básico contra erros e ‘contrabandos’. Revista Veja. 11 Jan. 2016.

PONCE, B. J. O Tempo no Mundo Contemporâneo: o tempo escolar e a justiça curricular. Educação e Realidade. v.41, n.4, pp.1141-1160. 2016. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?pid=S2175-62362016000401141&script=sci_abstract&tlng=pt.

REDAÇÃO. MEC vai rever Base Nacional Curricular. Revista Veja. 10 jun., 2016, p. 1.

RITTO, C. PRADO, A. Um currículo para todos. Revista Veja. 9 out. 2015, p. 1.

SAVIANI, D. Educação Escolar, Currículo e Sociedade: o problema da Base Nacional Comum Curricular. Movimento Revista de Educação. Rio de Janeiro, ano 3, nº. 4. 2016. Disponível em: http://www.revistamovimento.uff.br/index.php/revistamovimento/article/view/296/301.

SCHÜTZ, M. C. F. H.; CERVI, G. M.; PEREIRA, L. A. Práticas discursivas sobre a Base Nacional Comum Curricular: relações de poder-saber. Anais… 21ª Reunião Regional ANPEd Sul. Universidade Federal do Paraná: Curitiba, p. 1-16. 2016.

Published

2021-06-09

How to Cite

TOSATTI, N. THE COMMON NATIONAL BASE CURRICULAR IN THE VEJA MAGAZINE. Curriculum Space Journal, [S. l.], v. 14, n. 2, p. 1–11, 2021. DOI: 10.22478/ufpb.1983-1579.2021v14n2.49165. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/ojs2/index.php/rec/article/view/49165. Acesso em: 24 nov. 2024.