THE COMMON NATIONAL BASE CURRICULAR IN THE VEJA MAGAZINE
DOI:
https://doi.org/10.22478/ufpb.1983-1579.2021v14n2.49165Keywords:
National Common Curricular Base, ATD, Curriculum, Veja MagazineAbstract
The study aims to disseminate the results of a qualitative study, based on the Discursive Textual Analysis, which sought to understand how a national circulation magazine that does not have its specialty focused on Education portrayed the National Curricular Common Base. The corpus of the research was composed of 8 news items published online by the journal in the period from 2014 to 2016. It was possible to understand that the Journal portrays the Base as a neutral curriculum, a product that can be applied and also as an enabling element to measure learning . We corroborate that the way the Base is portrayed is not unprofessional, it is part of a larger context that consists of beliefs and interests linked to political, social, cultural and economic issues that respond to a project of society.
Downloads
Metrics
References
APPLE, M. W. A Luta pela Democracia na Educação Crítica. Revista e-Curriculum, São Paulo, v.15, n.4, p. 894 – 926 out./dez. 2017.
BIBIANO, B. Currículo nacional é o primeiro passo para educação avançar. Revista Veja. 9 ago. 2014, p.2.
CHIZZOTTI, A.; PONCE, B. J.; O Currículo e os Sistemas de Ensino no Brasil. Currículo sem Fronteiras, v. 12, n. 3, p.25-36, Set/Dez. 2012. Disponível em: http://www.curriculosemfronteiras.org/vol12iss3articles/chizzotti-ponce.pdf.
COUTINHO, C. N. Marxismo e política: a dualidade de poderes e outros ensaios. São Paulo: Cortez. 1994.
FONSECA, F. Mídia, poder e democracia: teoria e práxis dos meios de comunicação. Revista Brasileira de Ciência Política, nº 6. Brasília, julho/dezembro, p. 41-69. 2011. Disponível em:< < http://www.scielo.br/pdf/rbcpol/n6/n6a03.pdf.
FREITAS, L. C de. Os reformadores empresariais da educação e a disputa pelo controle do processo pedagógico na escola. Educ. Soc. vol.35 n.129. Campinas out./dez, p-1085- 1114. 2014. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/es/v35n129/0101-7330-es-35-129-01085.pdf.
HELSINQUE, M. W. A Finlândia tem muito a ensinar. Revista Veja. 19 jun, 2015, p.2.
KELLNER, D.; SHARE, J. Educação para Leitura Crítica da Mídia, Democracia Radical e a Reconstrução da Educação. Educ. Soc., Campinas, vol. 29, n. 104, pp-687-715, out., 2008.
MACEDO, E. Base nacional curricular comum: a falsa oposição entre conhecimento para fazer algo e conhecimento em si. Educ. rev. 2016, vol.32, n.2, p.45-68. 2016. Disponível em: http://dx.doi.org/10.1590/0102-4698153052.
MORAES, R. Uma tempestade de luz: a compreensão possibilitada pela análise textual discursiva. Ciência & Educação: Bauru, SP, v. 9, n. 2, p. 191-210, 2003. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?pid=S1516-73132003000200004&script=sci_abstract&tlng=pt.
MORAES, R; GALIAZZI, M. C. Análise textual discursiva: processo construído de múltiplas faces. Ciência & Educação: Bauru, SP v.12, n.1, p.117-128, 2006. Disponível em: http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=251019514009.
MINAYO, M. C. de S. (org.). Pesquisa Social: teoria, método e criatividade. 18 ed. Petrópolis: Vozes, 2001.
NERI, M. M. Textualizações do Político na Mídia: uma leitura discursiva da Revista Veja. Dissertação de mestrado. Universidade Federal de São Carlos, UFSCar; São Carlos, São Paulo, 2011.
NUNES, A. Editorial do Globo: Blindar o currículo básico contra erros e ‘contrabandos’. Revista Veja. 11 Jan. 2016.
PONCE, B. J. O Tempo no Mundo Contemporâneo: o tempo escolar e a justiça curricular. Educação e Realidade. v.41, n.4, pp.1141-1160. 2016. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?pid=S2175-62362016000401141&script=sci_abstract&tlng=pt.
REDAÇÃO. MEC vai rever Base Nacional Curricular. Revista Veja. 10 jun., 2016, p. 1.
RITTO, C. PRADO, A. Um currículo para todos. Revista Veja. 9 out. 2015, p. 1.
SAVIANI, D. Educação Escolar, Currículo e Sociedade: o problema da Base Nacional Comum Curricular. Movimento Revista de Educação. Rio de Janeiro, ano 3, nº. 4. 2016. Disponível em: http://www.revistamovimento.uff.br/index.php/revistamovimento/article/view/296/301.
SCHÜTZ, M. C. F. H.; CERVI, G. M.; PEREIRA, L. A. Práticas discursivas sobre a Base Nacional Comum Curricular: relações de poder-saber. Anais… 21ª Reunião Regional ANPEd Sul. Universidade Federal do Paraná: Curitiba, p. 1-16. 2016.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Curriculum Space Journal
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
By submitting an article to Curriculum Space Journal (CSJ) and having it approved, the authors agree to assign, without remuneration, the following rights to Curriculum Space Journal: first publication rights and permission for CSJ to redistribute this article. article and its metadata to the indexing and reference services that its editors deem appropriate.