A CONVERSATION IN EVERYDAY HIGH SCHOOL LIFE, PLANNED AND EXECUTED CURRICULUMS AND MOVEMENTS OF (RE)EXISTENCE

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22478/ufpb.1983-1579.2020v13n3.52791

Keywords:

School life, School's curriculum, High school

Abstract

The aim of this article is to display everyday practices of a group of teachers from a public high school, located in Acre’s countryside. It highlights the curriculum and actions that teachers take during its elaboration at everyday work. From the deepening view on scholar routine, meetings and discussions are used as methodological elements. The bet is on a rearrengement, especially practical policies, that instigates movementes of (re)existence, which school teachers fight for autonomy, even though utopian and momentary. This occurs in a context of emerging prescribed curricular reform, originating from the National Common Curricular Base, in the implementation process in Brazil, which results in the imposition of practices, tests and training processes in high school.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Manoel de Souza Araújo, Federal University of Acre, Brazil.

Master's student in the Graduate Program in Education at the Federal University of Acre

Rafael Marques Gonçalves, Federal University of Acre, Brazil.

PhD in Education from the Graduate Program in Education (ProPEd-CAPES 7), with an emphasis on Curriculum and School Life, from the State University of Rio de Janeiro and Adjunct Professor at the Federal University of Acre.

References

CERTEAU, Michel de. A invenção do cotidiano: artes de fazer. Petrópolis: Vozes, 1994.

GONÇALVES, Rafael Marques. Bricolagens praticadas e políticaspráticas de currículos nos cotidianos escolares. 2018. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2018a.

GONÇALVES, Rafael Marques. Autonomia e políticaspráticas de Currículos: uma equação entre raízes e opções. Revista Educ. Real., Porto Alegre , v. 44, n. 3, e84870, 2019 . Acesso em 26 maio 2020. Epub Sep 12, 2019. https://doi.org/10.1590/2175-623684870

GONÇALVES, Rafael Marques; et at all. A BNCC na contramão das demandas sociais: planejamento com e planejamento para. Práxis Educacional, [S.l.], v. 16, n. 38, p. 338-351, jan. 2020.. Acesso em: 26 maio 2020. doi: https://doi.org/10.22481/praxisedu.v16i38.6012.

GONÇALVES, Rafael Marques. Conversas sobre práticas e currículos entre professoras: artesania e maneiras de fazer o cotidiano escolar. Linguagens, Educação e Sociedade, Teresina, Ano 23, Edição Especial, dez. 2018. Acesso em 26 de maio de 2020. Doi: https://doi.org/10.26694/les.v1i1.7876

MOREIRA, Antônio Flávio; SILVA, Tomaz Tadeu. (Orgs). Currículo, cultura e sociedade. São Paulo: Cortez, 2011.

OLIVEIRA, Inês Barbosa de. Boaventura e a educação. Belo Horizonte: Autêntica, 2006.

OLIVEIRA, Inês Barbosa de. Currículo e processos de aprendizagemensino: políticaspráticas educacionais cotidianas. Currículo sem Fronteiras, v. 13, n. 3, p. 375-391, set. /dez. 2013.

OLIVEIRA, Inês Barbosa de. O currículo como criação cotidiana. Rio de Janeiro: DP et Alii, 2016.

SANTOS, Boaventura de Sousa. Pela mão de Alice: o social e o político na pós-modernidade. São Paulo: Cortez, 2006.

SANTOS, Boaventura de Sousa. A crítica da razão indolente: contra o desperdício da experiência. São Paulo: Cortez, 2007.

SANTOS, Boaventura de Sousa. A gramática do tempo: para uma nova cultura política. São Paulo: Cortez, 2008.

Published

2020-11-09

How to Cite

DE SOUZA ARAÚJO, M. .; GONÇALVES, R. M. A CONVERSATION IN EVERYDAY HIGH SCHOOL LIFE, PLANNED AND EXECUTED CURRICULUMS AND MOVEMENTS OF (RE)EXISTENCE. Curriculum Space Journal, [S. l.], v. 13, n. 3, p. 592–602, 2020. DOI: 10.22478/ufpb.1983-1579.2020v13n3.52791. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/ojs2/index.php/rec/article/view/52791. Acesso em: 27 sep. 2024.