HOPE SONGS

negotiating a curriculum in daily life

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22478/ufpb.1983-1579.2020v13n3.54114

Keywords:

Quotidian-curriculum, Curricular negotiation, knowledge-doing-powers

Abstract

This article presents results and discussions of a research with the daily life of Peasant Education practitioners-thinkers in the planning spacestimes in the rural municipality of Santaluz - Ba. Based on the ideas of Certeau, Larrosa and authors researching the everyday, we problematize the quotidian-curriculum through the curriculum negotiations engendered by the experiences of teachers in the field in the networks woven by their knowledge-doing-powers. When accompanying these processes, by means of a cartographic research, we present discussions regarding the local curricular micropolitics and the tactics practiced by these teachers from their productions and their chants sung in daily life, problematizing, together with these contexts, the invention of the quotidian-curriculum. In daily life, teachers plow, fertilize and moisten the curriculum, negotiating new ways of appropriating the prescribed.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Leonardo Souza Oliveira, Federal Institute of Goiás, Brazil.

Master in Education from the State University of Feira de Santana. Member of the research group RIZOMA-UEFS and professor at the State Education Network of the state of Bahia.

Marco Antonio Leandro Barzano, State University of Feira de Santana, Brazil.

PhD in Education from the State University of Campinas and Full Professor at the State University of Feira de Santana.

References

ALVES, Nilda. Decifrando o pergaminho – os cotidianos das escolas nas lógicas das redes cotidianas. In: OLIVEIRA, L.; ALVES, N. (org.). Pesquisas nos/dos/com os cotidianos das escolas. Rio de Janeiro; DP&A, 2001, p. 13-38.

__________. Sobre movimentos das pesquisas nos/dos/com os cotidianos. TEIAS: Rio de Janeiro, ano 4, nº 7-8, jan/dez 2003.

__________. Sobre movimentos das pesquisas nos/dos/com os cotidianos. In: OLIVEIRA, L.; ALVES, N. (org.). Pesquisas nos/dos/com os cotidianos das escolas. Rio de Janeiro; DP&A, 2008, p. 39-48.

ALVES, N.; OLIVEIRA, I. Pesquisa no/do cotidiano das escolas: sobre redes de saberes. Rio de Janeiro: DP&A, 2010.

BARROS, Laura Pozzana de; KASTRUP, Virgínia. Cartografar é acompanhar processos. In: PASSOS, Eduardo; KASTRUP, Virgínia; ESCÓCIA, Liliane da (Orgs.) Pistas do método da cartografia: Pesquisa-intervenção e produção de subjetividades. Porto Alegre: Sulina, 2012.

BRASIL. Projeto de Lei 4.530, de 25 de novembro de 2004. Plano Nacional de Juventude. Brasília - DF, 2004.

BRASIL. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Brasília - DF, 2006, Seção I Da Educação Básica, Art. 28. Títulos I e II e III, p. 18.

BRASIL. Projeto Político Pedagógico Saberes da Terra. Programa Nacional de Educação de Jovens Integrada com qualificação Social e Profissional para Agricultores Familiares. Coordenação: Armênio Bello Schmidt, Sara de Oliveira Silva Lima, Wanessa Zavarese Sechim. – Brasília: Ministério da Educação, Secretaria de Educação Continuada, Alfabetização e Diversidade, 2010.

CERTEAU, Michel de. A invenção do cotidiano 1: artes de fazer. Petrópolis: Vozes, 2011.

COSTA, M. V.; SILVEIRA, R. H.; SOMMER, L. H. Estudos culturais, educação e pedagogia. Rev. Bras. Educ., Rio de Janeiro, n. 23, p. 36-61, Aug. 2003. Disponível em:<http://www.scielo. br/pdf/rbedu/n23/n23a03.pdf>. Acesso em: 27 nov. 2015.

FERRAÇO, Carlos Eduardo. Eu, caçador de mim. In: GARCIA, R.L. (Org.). Método: pesquisa com o cotidiano. Rio de Janeiro: DP&A, 2003.

__________. Currículo, formação continuada de professores e cotidiano escolar: fragmentos de complexidade das redes vividas. In: FERRAÇO, Carlos Eduardo (org.). Cotidiano escolar, formação de professores (as) e currículo. São Paulo: Cortez, 2005. p. 15‐41.

__________. Cotidiano escolar, formação de professores (as) e currículo. 2. ed. São Paulo. Cortez, 2008.

FERRAÇO, Carlos Eduardo; SOARES, M. da C. Silva; ALVES, Nilda. Michel de Certeau e as pesquisas nos/dos/com os cotidianos em educação no Brasil. Pedagogía y Saberes. Universidad Pedagógica Nacional Facultad de Educación, p. 7-17. 2017. Disponível em: <http://www.scielo.org.co/pdf/pys/n46/n46a02.pdf> Acesso em 20 de ago. 2017.

KASTRUP, Virgínia. O funcionamento da atenção no trabalho do cartógrafo. In: PASSOS, Eduardo; KASTRUP, Virgínia; ESCÓCIA, Liliane da (Orgs.) Pistas do método da cartografia: Pesquisa-intervenção e produção de subjetividades. Porto Alegre: Sulina, 2012.

LARROSA, Jorge. Tremores: escritos sobre experiências. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2014.

LOPES, Alice Casimiro; MACEDO, Elizabeth. Teorias de currículo. São Paulo: Cortez, 2011.

OLIVEIRA, Inês Barbosa de. Currículos praticados: entre a regulação e a emancipação. Rio de Janeiro: DP&A, 2003.

__________. Currículos e pesquisas com os cotidianos. In: FERRAÇO, Carlos Eduardo, CARVALHO, Janete Magalhães (Org.). Currículos, pesquisas, conhecimentos e produção de subjetividades. Rio de Janeiro: DP et Alii, p. 47-70, 2012a.

__________. Contribuições de Boaventura de Sousa Santos para a reflexão curricular: princípios emancipatórios e currículos pensadospraticados. Revista e-curriculum, São Paulo, v.8 n.2, ago. 2012b.

PARAÍSO, Marlucy Alves. Diferença no currículo. Cadernos de Pesquisa, v.40, n.140, p. 587-604, maio/ago. 2010. Disponível em <http://www.scielo.br/pdf/cp/v40n140/a1440140.pdf> Acesso em: 01 mar. 2017.

TEIXEIRA, Edival Sebastião; BERNARTT, Maria de Lourdes; TRINDADE, Glademir Alves. Estudos sobre Pedagogia da Alternância no Brasil: revisão de literatura e perspectivas para a pesquisa. Educação & Pesquisa, São Paulo, v. 34, n. 2, p. 227-242, maio/ago. 2008. Disponível em: <http://www.scielo.br/pdf/ep/v34n2/02.pdf>. Acesso em: 28 set. 2016.

Published

2020-11-09

How to Cite

OLIVEIRA, L. S. .; BARZANO, M. A. L. HOPE SONGS: negotiating a curriculum in daily life. Curriculum Space Journal, [S. l.], v. 13, n. 3, p. 502–516, 2020. DOI: 10.22478/ufpb.1983-1579.2020v13n3.54114. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/ojs2/index.php/rec/article/view/54114. Acesso em: 22 nov. 2024.