HOPE SONGS
negotiating a curriculum in daily life
DOI:
https://doi.org/10.22478/ufpb.1983-1579.2020v13n3.54114Keywords:
Quotidian-curriculum, Curricular negotiation, knowledge-doing-powersAbstract
This article presents results and discussions of a research with the daily life of Peasant Education practitioners-thinkers in the planning spacestimes in the rural municipality of Santaluz - Ba. Based on the ideas of Certeau, Larrosa and authors researching the everyday, we problematize the quotidian-curriculum through the curriculum negotiations engendered by the experiences of teachers in the field in the networks woven by their knowledge-doing-powers. When accompanying these processes, by means of a cartographic research, we present discussions regarding the local curricular micropolitics and the tactics practiced by these teachers from their productions and their chants sung in daily life, problematizing, together with these contexts, the invention of the quotidian-curriculum. In daily life, teachers plow, fertilize and moisten the curriculum, negotiating new ways of appropriating the prescribed.
Downloads
Metrics
References
ALVES, Nilda. Decifrando o pergaminho – os cotidianos das escolas nas lógicas das redes cotidianas. In: OLIVEIRA, L.; ALVES, N. (org.). Pesquisas nos/dos/com os cotidianos das escolas. Rio de Janeiro; DP&A, 2001, p. 13-38.
__________. Sobre movimentos das pesquisas nos/dos/com os cotidianos. TEIAS: Rio de Janeiro, ano 4, nº 7-8, jan/dez 2003.
__________. Sobre movimentos das pesquisas nos/dos/com os cotidianos. In: OLIVEIRA, L.; ALVES, N. (org.). Pesquisas nos/dos/com os cotidianos das escolas. Rio de Janeiro; DP&A, 2008, p. 39-48.
ALVES, N.; OLIVEIRA, I. Pesquisa no/do cotidiano das escolas: sobre redes de saberes. Rio de Janeiro: DP&A, 2010.
BARROS, Laura Pozzana de; KASTRUP, Virgínia. Cartografar é acompanhar processos. In: PASSOS, Eduardo; KASTRUP, Virgínia; ESCÓCIA, Liliane da (Orgs.) Pistas do método da cartografia: Pesquisa-intervenção e produção de subjetividades. Porto Alegre: Sulina, 2012.
BRASIL. Projeto de Lei 4.530, de 25 de novembro de 2004. Plano Nacional de Juventude. Brasília - DF, 2004.
BRASIL. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Brasília - DF, 2006, Seção I Da Educação Básica, Art. 28. Títulos I e II e III, p. 18.
BRASIL. Projeto Político Pedagógico Saberes da Terra. Programa Nacional de Educação de Jovens Integrada com qualificação Social e Profissional para Agricultores Familiares. Coordenação: Armênio Bello Schmidt, Sara de Oliveira Silva Lima, Wanessa Zavarese Sechim. – Brasília: Ministério da Educação, Secretaria de Educação Continuada, Alfabetização e Diversidade, 2010.
CERTEAU, Michel de. A invenção do cotidiano 1: artes de fazer. Petrópolis: Vozes, 2011.
COSTA, M. V.; SILVEIRA, R. H.; SOMMER, L. H. Estudos culturais, educação e pedagogia. Rev. Bras. Educ., Rio de Janeiro, n. 23, p. 36-61, Aug. 2003. Disponível em:<http://www.scielo. br/pdf/rbedu/n23/n23a03.pdf>. Acesso em: 27 nov. 2015.
FERRAÇO, Carlos Eduardo. Eu, caçador de mim. In: GARCIA, R.L. (Org.). Método: pesquisa com o cotidiano. Rio de Janeiro: DP&A, 2003.
__________. Currículo, formação continuada de professores e cotidiano escolar: fragmentos de complexidade das redes vividas. In: FERRAÇO, Carlos Eduardo (org.). Cotidiano escolar, formação de professores (as) e currículo. São Paulo: Cortez, 2005. p. 15‐41.
__________. Cotidiano escolar, formação de professores (as) e currículo. 2. ed. São Paulo. Cortez, 2008.
FERRAÇO, Carlos Eduardo; SOARES, M. da C. Silva; ALVES, Nilda. Michel de Certeau e as pesquisas nos/dos/com os cotidianos em educação no Brasil. Pedagogía y Saberes. Universidad Pedagógica Nacional Facultad de Educación, p. 7-17. 2017. Disponível em: <http://www.scielo.org.co/pdf/pys/n46/n46a02.pdf> Acesso em 20 de ago. 2017.
KASTRUP, Virgínia. O funcionamento da atenção no trabalho do cartógrafo. In: PASSOS, Eduardo; KASTRUP, Virgínia; ESCÓCIA, Liliane da (Orgs.) Pistas do método da cartografia: Pesquisa-intervenção e produção de subjetividades. Porto Alegre: Sulina, 2012.
LARROSA, Jorge. Tremores: escritos sobre experiências. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2014.
LOPES, Alice Casimiro; MACEDO, Elizabeth. Teorias de currículo. São Paulo: Cortez, 2011.
OLIVEIRA, Inês Barbosa de. Currículos praticados: entre a regulação e a emancipação. Rio de Janeiro: DP&A, 2003.
__________. Currículos e pesquisas com os cotidianos. In: FERRAÇO, Carlos Eduardo, CARVALHO, Janete Magalhães (Org.). Currículos, pesquisas, conhecimentos e produção de subjetividades. Rio de Janeiro: DP et Alii, p. 47-70, 2012a.
__________. Contribuições de Boaventura de Sousa Santos para a reflexão curricular: princípios emancipatórios e currículos pensadospraticados. Revista e-curriculum, São Paulo, v.8 n.2, ago. 2012b.
PARAÍSO, Marlucy Alves. Diferença no currículo. Cadernos de Pesquisa, v.40, n.140, p. 587-604, maio/ago. 2010. Disponível em <http://www.scielo.br/pdf/cp/v40n140/a1440140.pdf> Acesso em: 01 mar. 2017.
TEIXEIRA, Edival Sebastião; BERNARTT, Maria de Lourdes; TRINDADE, Glademir Alves. Estudos sobre Pedagogia da Alternância no Brasil: revisão de literatura e perspectivas para a pesquisa. Educação & Pesquisa, São Paulo, v. 34, n. 2, p. 227-242, maio/ago. 2008. Disponível em: <http://www.scielo.br/pdf/ep/v34n2/02.pdf>. Acesso em: 28 set. 2016.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
By submitting an article to Curriculum Space Journal (CSJ) and having it approved, the authors agree to assign, without remuneration, the following rights to Curriculum Space Journal: first publication rights and permission for CSJ to redistribute this article. article and its metadata to the indexing and reference services that its editors deem appropriate.