THE CONCEPTION OF CURRICULUM IN THE TRAINING MATERIALS OF PNAIC
between prescriptions and "arts of doing"
DOI:
https://doi.org/10.22478/ufpb.1983-1579.2020v13n3.54217Keywords:
Curriculum, Teaching practice, Scholar quotidianAbstract
This text is about the conception of school curriculum delineated in the formative materials that support the proposal of the National Pact for Literacy in the Right Age (PNAIC) and the relations between its didactic-methodological prescriptions and the uses that the practicing subjects – understood as teachers who act specifically in the early years of elementary school – can make them. For its accomplishment, a systematic study of the notebooks that guide the formations in light of researches that investigate the quotidian research was made use of the contributions of Michel de Certeau. The line of argument developed suggests as main points of the paper: a) the validity of prescriptions, given that teachers seek guiding elements to oxygenate their practices; and, at the same time, b) the existence of cunning and "arts of doing" that permeate the school routine and makes these prescriptions constantly reinvented.
Downloads
Metrics
References
_______. Decifrando o pergaminho: o cotidiano das escolas nas lógicas das redes cotidianas. In: OLIVEIRA, I. B.; ALVES, N. (Orgs.). Pesquisa no/do cotidiano das escolas: sobre redes de saberes. Rio de Janeiro: DP&A, 2001.
AMORIM, Antônio Carlos Rodrigues de. Photo grafias, escritascotidiano e currículos deformação. In: FERRAÇO, Carlos Eduardo (org.). Cotidiano escolar, formação de professores(as) e currículo. 2 ed. São Paulo: Cortez, 2008.
BARCELLOS, Adriana Pionttkovsky. Sobre as tessituras das políticas de currículos e de formação continuada de professores. Espaço do currículo. Paraíba, v. 4, n. 2, p. 372-385, set./mar., 2012.
BRASIL. Pacto Nacional pela Alfabetização na Idade Certa. Currículo na perspectiva da inclusão e da diversidade: as Diretrizes Curriculares Nacionais da Educação Básica e o ciclo de alfabetização. Caderno 01. Brasília: MEC, SEB, 2015.
_______. Ministério da Educação. Elementos conceituais e metodológicos para definição dos direitos de aprendizagem e desenvolvimento do Ciclo de Alfabetização (1º, 2º e 3º anos) do Ensino Fundamental. Brasília: MEC/SEB, 2012a.
_______. Pacto Nacional pela Alfabetização na Idade Certa: Currículo e Alfabetização: concepções e princípios. Ano: 1, unidade 1. Ministério da Educação, Secretaria de Educação Básica, Diretoria de Apoio à Gestão Educacional. Brasília: MEC, SEB, 2012b.
_______. Pacto Nacional pela Alfabetização na Idade Certa: Currículo no Ciclo de Alfabetização: consolidação e monitoramento do processo de ensino e de aprendizagem. Ano: 2, unidade 1. Ministério da Educação, Secretaria de Educação Básica, Diretoria de Apoio à Gestão Educacional. Brasília: MEC, SEB, 2012c.
_______. Pacto Nacional pela Alfabetização na Idade Certa: Currículo Inclusivo: o direito de ser alfabetizado. Ano: 3, unidade 1. Ministério da Educação, Secretaria de Educação Básica, Diretoria de Apoio à Gestão Educacional. Brasília: MEC, SEB, 2012d.
CERTEAU, Michel de. A cultura no plural. Campinas/SP: Papirus, 1995.
_______. A invenção do cotidiano: artes de fazer. Petrópolis/RJ: Vozes, 1994.
_______. A invenção do cotidiano 2: morar, cozinhar. Petrópolis/RJ: Vozes, 1996.
FERRAÇO, Carlos Eduardo. Cotidiano escolar, formação de professores (as) e currículo. 2 ed. São Paulo: Cortez, 2008.
_______. Eu, caçador de mim. In: GARCIA, R. L. (Org.). Método: pesquisa com o cotidiano. Rio de Janeiro: DP&A, 2003.
MOREIRA, Antônio Flávio Barbosa; CANDAU, Vera Maria. Indagações sobre currículo: currículo, conhecimento e cultura. In: BEAUCHAMP, Jeanete; PAGEL, Sandra Denise; NASCIMENTO, Aricélia Ribeiro do (Orgs.). Indagações sobre o currículo. Brasília: Ministério da Educação, Secretaria de Educação Básica, 2007.
OLIVEIRA, Inês Barbosa. Criação curricular, autoformação e formação continuada no cotidiano escolar. In: FERRAÇO, Carlos Eduardo. (Org.). Cotidiano escolar, formação de professores(as) e currículo. 2 ed. São Paulo: Cortez, 2008.
_______. Currículos praticados: entre a regulação e a emancipação. Rio de Janeiro: DP&A, 2003.
VICTORIO FILHO, Aldo; MONTEIRO, Solange Fernandes (Orgs.). Cultura e conhecimento de professores. Rio de Janeiro: DP&A, 2002.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
By submitting an article to Curriculum Space Journal (CSJ) and having it approved, the authors agree to assign, without remuneration, the following rights to Curriculum Space Journal: first publication rights and permission for CSJ to redistribute this article. article and its metadata to the indexing and reference services that its editors deem appropriate.