THE CONCEPTION OF CURRICULUM IN THE TRAINING MATERIALS OF PNAIC

between prescriptions and "arts of doing"

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22478/ufpb.1983-1579.2020v13n3.54217

Keywords:

Curriculum, Teaching practice, Scholar quotidian

Abstract

This text is about the conception of school curriculum delineated in the formative materials that support the proposal of the National Pact for Literacy in the Right Age (PNAIC) and the relations between its didactic-methodological prescriptions and the uses that the practicing subjects – understood as teachers who act specifically in the early years of elementary school – can make them. For its accomplishment, a systematic study of the notebooks that guide the formations in light of researches that investigate the quotidian research was made use of the contributions of Michel de Certeau. The line of argument developed suggests as main points of the paper: a) the validity of prescriptions, given that teachers seek guiding elements to oxygenate their practices; and, at the same time, b) the existence of cunning and "arts of doing" that permeate the school routine and makes these prescriptions constantly reinvented.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Nathália Cristina Amorim Tamaio de Souza, State University of Campinas, Brazil.

She is a doctoral student in Education at the State University of Campinas and Professor of Basic Education at the SESI School in Araraquara.

Ana Lúcia Guedes-Pinto, State University of Campinas, Brazil.

PhD in Applied Linguistics at IEL / UNICAMP and Full Professor at the Department of Teaching and Cultural Practices, Faculty of Education, State University of Campinas.

References

ALVES, Nilda. et al. (Org.). Criar currículo no cotidiano. 2 ed. São Paulo: Cortez, 2004.

_______. Decifrando o pergaminho: o cotidiano das escolas nas lógicas das redes cotidianas. In: OLIVEIRA, I. B.; ALVES, N. (Orgs.). Pesquisa no/do cotidiano das escolas: sobre redes de saberes. Rio de Janeiro: DP&A, 2001.

AMORIM, Antônio Carlos Rodrigues de. Photo grafias, escritascotidiano e currículos deformação. In: FERRAÇO, Carlos Eduardo (org.). Cotidiano escolar, formação de professores(as) e currículo. 2 ed. São Paulo: Cortez, 2008.

BARCELLOS, Adriana Pionttkovsky. Sobre as tessituras das políticas de currículos e de formação continuada de professores. Espaço do currículo. Paraíba, v. 4, n. 2, p. 372-385, set./mar., 2012.

BRASIL. Pacto Nacional pela Alfabetização na Idade Certa. Currículo na perspectiva da inclusão e da diversidade: as Diretrizes Curriculares Nacionais da Educação Básica e o ciclo de alfabetização. Caderno 01. Brasília: MEC, SEB, 2015.

_______. Ministério da Educação. Elementos conceituais e metodológicos para definição dos direitos de aprendizagem e desenvolvimento do Ciclo de Alfabetização (1º, 2º e 3º anos) do Ensino Fundamental. Brasília: MEC/SEB, 2012a.

_______. Pacto Nacional pela Alfabetização na Idade Certa: Currículo e Alfabetização: concepções e princípios. Ano: 1, unidade 1. Ministério da Educação, Secretaria de Educação Básica, Diretoria de Apoio à Gestão Educacional. Brasília: MEC, SEB, 2012b.

_______. Pacto Nacional pela Alfabetização na Idade Certa: Currículo no Ciclo de Alfabetização: consolidação e monitoramento do processo de ensino e de aprendizagem. Ano: 2, unidade 1. Ministério da Educação, Secretaria de Educação Básica, Diretoria de Apoio à Gestão Educacional. Brasília: MEC, SEB, 2012c.

_______. Pacto Nacional pela Alfabetização na Idade Certa: Currículo Inclusivo: o direito de ser alfabetizado. Ano: 3, unidade 1. Ministério da Educação, Secretaria de Educação Básica, Diretoria de Apoio à Gestão Educacional. Brasília: MEC, SEB, 2012d.

CERTEAU, Michel de. A cultura no plural. Campinas/SP: Papirus, 1995.

_______. A invenção do cotidiano: artes de fazer. Petrópolis/RJ: Vozes, 1994.

_______. A invenção do cotidiano 2: morar, cozinhar. Petrópolis/RJ: Vozes, 1996.

FERRAÇO, Carlos Eduardo. Cotidiano escolar, formação de professores (as) e currículo. 2 ed. São Paulo: Cortez, 2008.

_______. Eu, caçador de mim. In: GARCIA, R. L. (Org.). Método: pesquisa com o cotidiano. Rio de Janeiro: DP&A, 2003.

MOREIRA, Antônio Flávio Barbosa; CANDAU, Vera Maria. Indagações sobre currículo: currículo, conhecimento e cultura. In: BEAUCHAMP, Jeanete; PAGEL, Sandra Denise; NASCIMENTO, Aricélia Ribeiro do (Orgs.). Indagações sobre o currículo. Brasília: Ministério da Educação, Secretaria de Educação Básica, 2007.

OLIVEIRA, Inês Barbosa. Criação curricular, autoformação e formação continuada no cotidiano escolar. In: FERRAÇO, Carlos Eduardo. (Org.). Cotidiano escolar, formação de professores(as) e currículo. 2 ed. São Paulo: Cortez, 2008.

_______. Currículos praticados: entre a regulação e a emancipação. Rio de Janeiro: DP&A, 2003.

VICTORIO FILHO, Aldo; MONTEIRO, Solange Fernandes (Orgs.). Cultura e conhecimento de professores. Rio de Janeiro: DP&A, 2002.

Published

2020-11-10

How to Cite

SOUZA, N. C. A. T. de .; GUEDES-PINTO, A. L. . THE CONCEPTION OF CURRICULUM IN THE TRAINING MATERIALS OF PNAIC: between prescriptions and "arts of doing". Curriculum Space Journal, [S. l.], v. 13, n. 3, p. 625–634, 2020. DOI: 10.22478/ufpb.1983-1579.2020v13n3.54217. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/ojs2/index.php/rec/article/view/54217. Acesso em: 22 nov. 2024.