CURRICULUM AND ACTIVE RESISTANCE

the political-pedagogical struggle of campo schools in mst settlements and camp - Paraná

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22478/ufpb.1983-1579.2021v14n2.57911

Keywords:

Curriculum, MST, Field Education, BNCC, CREP

Abstract

The work addresses the political struggle in the curricular scope committed by the Schools of Settlements and Camps of the MST organized in Human Formation Cycles with Study Complexes against the imposition of curricular standardization represented by BNCC and CREP. It is the result of bibliographic, legal (regulatory frameworks) and documentary research, as well as practical experience of authors in working with schools. We approach the conception of Field Education and the materiality of its origin and bond, the concept of curriculum and the incidence of Capital Pedagogy in the elaboration and definition of BNCC and CREP as an expression of the market. We discuss elements of the trajectory of curricular elaboration of MST education, explaining dimensions of the curricular organization by Human Formation Cycles. We reflect on the initial impacts on the curricular organization translated by the imposition of the CREP and how school collectives have been  moved collectively to make the resistance active. We highlight that the experience, evidences through the articulation of the different curricular dimensions the structuring amplitude for curricular practice that transcend bookish and verbalist teaching, through the relationship of the use of concepts, the pedagogical matrices of work, culture, collective organization, history and social struggle categories and procedures of the different sciences and arts in relation to reality and connected to constitute pillars of active resistance interference of hegemonic curriculum policies.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Valter de Jesus Leite, State University of Maringá, Brazil.

Master of Education and Doctoral Student in Education at the State University of Maringá.

Juliana Aparecida Poroloniczak, State University of São Paulo, Brazil.

PhD in School Education from Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho with sandwich doctorate at Universidad de La Habana / Cuba. Pedagogical teacher at the Paraná Public Basic Education Network. 

References

ANTONIO, Clésio Acilino. Educação do Campo: um movimento popular de base política e pedagógica. Cascavel: Edunioeste, 2013.

ANTONIO, Clésio Acilino; RODRIGUES, Claudinéia Lucion Savi. Complexos de Estudos: experimento de currículo nas escolas do MST no Paraná, Brasil. In: MOREIRA, A. F. (org.) Currículo na contemporaneidade: internacionalização e contextos locais Atas do XI Colóquio sobre Questões Curriculares. Edição. Centro de Investigação em Educação (CIEd) Instituto de Educação – Universidade do Minho, 2014.

CALDART, Roseli Salete. Pedagogia do Movimento Sem Terra. São Paulo: Expressão Popular, 2004.

CALDART, Roseli Salete.. Educação do Campo. In: CALDART, Roseli Salete, et al. (orgs.) Dicionário da Educação do Campo. Rio de Janeiro/São Paulo: EPSJV-Fiocruz/Expressão Popular, 2012, pp. 257-265.

CALDART, Roseli Salete. Pedagogia do Movimento e Complexos de Estudo. In: SAPELLI, M.; FREITAS, L.C.; CALDART, R. S. (orgs). Caminhos para a transformação da escola 3 – organização do trabalho pedagógico nas escolas do campo: Ensaios sobre Complexos de Estudo. São Paulo: Expressão Popular, 2015.

CALDART, Roseli Salete. Função social das escolas do campo e desafios educacionais do nosso tempo. Aula Inaugural do semestre do curso de Licenciatura em Educação do Campo, da Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Campus Litoral, realizada em 9 de março 2020. (não publicado).

CALDART, Roseli Salete. Concepção de Educação do Campo: um guia de estudo. In: MOLINA, M. C. e MARTINS, M. F. A. (orgs). Formação de formadores. Reflexões sobre as experiências da Licenciatura em Educação do Campo no Brasil. Belo Horizonte: Autêntica, 2019, p. 55-76.

FREIRE, Paulo. Ação cultural para a liberdade. 9ª ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2001.

FREITAS, Luiz Carlos. Escola Única do Trabalho. In: CALDART, Roseli Salete, et al. (orgs.) Dicionário da Educação do Campo. Rio de Janeiro/São Paulo: EPSJV- Fiocruz/Expressão Popular, 2012, pp. 337-341.

FREITAS, Luiz Carlos. A reforma empresarial da educação. Nova direita, velhas ideias. Expressão Popular, 1° ed. São Paulo, 2018.

FREITAS, Luiz Carlos. Os empresários e a política educacional. In: II Encontro Nacional de Educadoras e Educadores da Reforma Agrária. Boletim da Educação – Número 12. Edição Especial – Expressão Popular. 2014.

FRIGOTTO, Gaudêncio. Educação Politécnica. In: CALDART, Roseli Salete, et al. (orgs.) Dicionário da Educação do Campo. Rio de Janeiro/São Paulo: EPSJV-Fiocruz/Expressão Popular, 2012, pp. 272-279.

GEHRKE, Marcos. (2010). Escola itinerante e a organicidade nos ciclos de formação humana. ANALECTA, 11 (1), p. 99-113. Disponível em: https://revistas.unicentro.br/index.php/analecta/article/view/2296 Acesso em: 11 dez. 2020.

GIMENO SACRISTÁN, J. O currículo: uma reflexão sobre a prática. 3 ed.. Porto Alegre: Artmed, 2002.

HAMMEL, Ana Cristina; BORGES, Liliam Faria. Ciclos de formação humana no Colégio Estadual do Campo Iraci Salete Strozak. Revista HISTEDBR, 14(59), p. 251-271, 2014 DOI: 10.20396/rho.v14i59.8640361

KOLLING, Edgar; VARGAS, Maria Cristina; CALDART, Roseli Salete (2012). MST e Educação. In: Caldart, R. S. et al (Org.). Dicionário da Educação do Campo. São Paulo: Expressão Popular, 2012.

LEHER, Roberto. Organização, estratégia política e o Plano Nacional de Educação. In: II Encontro Nacional de Educadoras e Educadores da Reforma Agrária. Boletim da Educação – Número 12. Edição Especial – Expressão Popular. 2014.

LEITE, Valter Jesus; SILVA, Janaine Zdebski; VERDÉRIO, Alex; CAMPOS, João Carlos. A Formação de Educadores do Campo e a Educação Básica: por uma prática escolar emancipatória. Currículo sem Fronteiras, v. 20, n. 3, p. 1148-1172, set./dez. 2020 Disponível em: Currículo sem Fronteiras Acesso em: 05 fev. 2021.

LEITE, Valter Jesus.; SAPELLI, Marlene Sapelli. Complexos de Estudo. In: Bahniuk, C. et al (Org.) Dicionário Agroecologia e Educação. São Paulo: Expressão Popular. 2021. [no prelo]

MARTINS, André Silva; NEVES, Lúcia Maria Wanderley. Pedagogia do Capital. In: CALDART, Roseli et al. (org.) Dicionário da Educação do Campo, RJ/SP, EPSJV/Expressão Popular, 2012.

MST. Movimento dos Trabalhadores Rurais Sem Terra. Dossiê MST Escola: Documentos e Estudos 1990-2001. Veranópolis: ITERRA, 2005.

MST. Movimento dos Trabalhadores Rurais Sem Terra. Plano de Estudos. Cascavel: Editora Unioeste, 2013.

MST. Movimento dos Trabalhadores Rurais em Terra. Programa Agrário do MST. 4º edição –Setembro, São Paulo –SP, 2014.

MST. Movimento dos Trabalhadores Rurais Sem Terra. Ofício Nº 014/2020 - Setor de Educação do MST/PR. 2020.

MST. Movimento dos Trabalhadores Rurais Sem Terra. Ofício Nº 001/2021 - Setor de Educação do MST/PR. 2021a.

MST. Movimento dos Trabalhadores Rurais Sem Terra. Proposta Educacional dos Ciclos de Formação Humana com Complexos de Estudo, Curitiba: Setor de Educação do MST, 2021b. [não publicado].

PARANÁ. Organização do Trabalho pedagógico da Escola Iraci Salete Strozak e as Escolas Itinerantes. Rio Bonito do Iguaçu: CECISS, 2011.

PARANÁ. Projeto Político-Pedagógico do Colégio Estadual do Campo Iraci Salete Strozak e das Escolas Itinerantes. Rio Bonito do Iguaçu: CECISS, 2013.

PARANÁ. Currículo da Rede Estadual Paranaense - CREP. Disponível em: CREP – Currículo da Rede Estadual Paranaense Acesso em: 10 nov. 2021.

PARANÁ. Informação nº 12/2021. Disponível em: Sistema Protocolo Integrado código de acesso: 6d2ab7b243f02d0316bd6e97ab699210. Acesso em: 13 fev. 2021.

PARANÁ. Instrução Normativa Conjunta nº 011/2020. Disponível em: Sistema Protocolo Integrado com o código: b7ba25d3aa7d1e1a84f7b8ced521e22f. Acesso em: 13 fev. 2021.

PERONI, Vera; CAETANO, Maria Raquel; LIMA, Paula de. Reformas educacionais de hoje: as implicações para a democracia. Revista Retratos da Escola, Brasília, v. 11, n. 21, p. 415-432, jul./dez. 2017. Disponível em: http://retratosdaescola.emnuvens.com.br/rde/article/download/793/pdf Acesso em: 10 dez. 2021.

SACRISTÁN, José Gimeno. O currículo: uma reflexão sobre a prática. Porto Alegre: ArtMed, 2000.

SAVIANI, Dermeval. Pedagogia Histórico-Crítica: Primeiras Aproximações. 8ª ed. Campinas/Autores Associados, 2003(a).

SAVIANI, Dermeval. Escola e Democracia. 36ª ed. Campinas, SP: Autores Associados, 2003(b)

SCHULTZ, Theodore William. O Capital Humano: Investimentos em Educação e Pesquisa. Zahar Editores, Rio de Janeiro, 1971.

SAPELLI, Marlene Lucia Siebert; LEITE, Valter de Jesus; BAHNIUK, Caroline. Ensaios da Escola do Trabalho na luta pela terra: 15 anos da Escola Itinerante no Paraná. São Paulo: Expressão Popular, 2019.

SHULGIN, Viktor. Rumo ao politecnismo. São Paulo: Expressão Popular, 2013.

Published

2021-06-09

How to Cite

LEITE, V. de J.; POROLONICZAK, J. A. CURRICULUM AND ACTIVE RESISTANCE : the political-pedagogical struggle of campo schools in mst settlements and camp - Paraná. Curriculum Space Journal, [S. l.], v. 14, n. 2, p. 1–18, 2021. DOI: 10.22478/ufpb.1983-1579.2021v14n2.57911. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/ojs2/index.php/rec/article/view/57911. Acesso em: 24 nov. 2024.