EDUCATIONAL PROCESSES OF TRADITIONAL PEOPLE IN THE AMAZON NOTES FOR THINKING THE MIX-GRADED CLASSES CURRICULUM
notes for thinking the mix-graded classes curriculum
DOI:
https://doi.org/10.22478/ufpb.1983-1579.2021v14n2.58076Keywords:
Mix-graded classes, Rural Education, Educational practiceAbstract
This essay debates the preliminary results of a research about mix-graded classes in rural schools. The research has been taking place in the Bragantina region, in the state of Pará. It analyzes the rural schools’ curriculums, built from the educational practice in the classrooms. Furthermore, it analyzes the school-based learning embodiment that occurs or does not occur, in the mediation with the students’ local knowledge. For the research building, we anchored in theoretical references and data collected from observations and interviews. The latter was held in a rural community with educators, parents, and students from a mix-graded class. The thoughts to result from this essay will enable the following discussion with the education city managers and the schools’ teaching staff. Thus, the intention is to ensure an effective commitment for continuous training with an agenda that considers alternatives for redefining the pedagogical work in the elementary schools under this teaching organization.
Downloads
Metrics
References
ARROYO, M. G. Educandos e educadores: seus direitos e o currículo. In: Indagações sobre currículo. Brasília: MEC, 2007.
ARROYO, M. G. Imagens quebradas: trajetórias e tempos de alunos mestres. Petrópolis, RJ: Vozes. 2005.
ALVES, N.org.). Criar currículo no cotidiano. São Paulo: Cortez, 2002.
CALDART, R. S. Por uma Educação do Campo: traços de uma identidade em construção. In: KOLLING, Edgar J.; CERIOLI, Paulo R. & CALDART, R.S. (orgs.). Educação do Campo: identidade e políticas públicas. Coleção Por uma Educação do Campo. V. 4. Brasília, DF: Articulação Nacional por Uma Educação do Campo. 2002
CASTRO, E. Tradição e modernidade: a propósito de formas de trabalho na Amazônia. Paper nº 97 do Núcleo de Altos Estudos Amazônicos/NAEA, 1998.
CASTRO, E. Terras de preto entre rios e igarapés. In: Castro, E. Belém de Águas e Ilhas. Belém: CEJUPA, 2006.
CERTEAU, M. l de. A invenção do cotidiano: 1. Artes de fazer. 2ª Ed. Petrópolis: Vozes, 1996.
FERRAÇO, C. E. Currículo, formação continuada de professores e cotidiano escolar: fragmentos de complexidade das redes vividas. In: FERRAÇO, C. E. (Org.). Cotidiano escolar, formação de professores (as) e currículo. 2ªed. São Paulo: Cortez, 2008.
FREIRE, P. Pedagogia da Autonomia: saberes necessários à prática educativa. 25ª. ed. Rio de janeiro: Paz e Terra, 1996.
FREIRE, P. A importância do ato de ler: em três artigos que se completam. 41. ed. São Paulo: Cortez, 1997.
FREITAS, M. N. M. O ensino de Ciências em escolas multisseriadas na Amazônia ribeirinha: um estudo de caso no estado do Pará. Dissertação de mestrado. Universidade Federal do Pará/ Núcleo Pedagógico de Apoio ao Desenvolvimento Científico – UFPA/ NPADC, 2005.
GEPERUAZ. Classes Multisseriadas: desafios da educação rural no Estado do Pará/ Região Amazônica. Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico – CNPq, através do Programa Norte de Pesquisa e Pós-Graduação – PNOPG, realizada no biênio de 2002 – 2004. Belém – PA.
HAGE, Salomão Mufarrej; CORREA, Débora Lisboa; BARROS, Oscar Ferreira & CORRÊA, Sérgio Roberto Moraes. Educação do Campo na Amazônia: retratos da realidade das escolas multisseriadas no estado do Pará. Anais da 57ª Reunião Anual da SBPC. Universidade Federal do Ceará. Fortaleza: CE. 17 a 22 de Julho/2005.
OSOWSKI, Cecília Irene. Dizer poético e currículo: tramas de conhecimentos. In: OSOWSKI, Cecília Irene (Org.). Provocações da sala de aula. São Paulo: Edições Loyola. 1999.
VIGOTSKY, L. S. A formação social da mente. 3ª Ed. São Paulo: Martins Fontes, 1989.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Curriculum Space Journal
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
By submitting an article to Curriculum Space Journal (CSJ) and having it approved, the authors agree to assign, without remuneration, the following rights to Curriculum Space Journal: first publication rights and permission for CSJ to redistribute this article. article and its metadata to the indexing and reference services that its editors deem appropriate.