AN INSIDE-OUT CURRICULUM

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15687/rec.v14i3.60767

Keywords:

Experimental writing, Affect, Difference

Abstract

The life that overflows in cities, in their architecture of affections, in people, images and writings that act on bodies in their multiple encounters, demands a curriculum to be written. Inventive writing, which narrates the imagination that resists the organic identities of a character, whose diary is the power to release happiness that resists everyday death. A hacker movement close to the graffiti, wounding the city's body with errant writing. Betting on the heterogeneity of writing styles, the article wants to liberate a curriculum to find the flow of lives in composition with words and images. In the uncertainty of what aesthetics and ethics can do when turning the curriculum upside down, in its infinite folds in which as-yet-unnamed subjects, knowledge, cultures inhabit it.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Juliana Aparecida Jonson Gonçalves, Galileo College, Brazil.

PhD in Education from the State University of Campinas and professor of the Architecture and Urbanism course at Faculdade Galileu.

Antonio Carlos Rodrigues de Amorim, State University of Campinas, Brazil.

PhD in Education from the State University of Campinas and Professor at the same University.

References

ALVES, Nilda; SANTOS, Joana Ribeiro. REDES DE CONHECIMENTOS E CURRÍCULOS: agenciamentos e criações possíveis nos movimentos estudantis recentes. Espaço do Currículo, v.9, n.3, p. 372-392, Setembro a Dezembro de 2016.

AMORIM, Antonio Carlos R. de Diagramas para um currículo-vida. HUMANIDADES & INOVAÇÃO, v. 7, p. 406-420, 2020.

AMORIM, Antonio Carlos R. & SCOTT, David. Learning and the Rhizome: Reconceptualisation in the Qualitative Research Process. MAGIS (EN LÍNEA), v. 11, p. 125-136, 2018.

BUCI-GLUCKSMANN, Christine. Variações sobre a imagem: estética e política. In: LINS, Daniel (org.) Nietzsche/Deleuze: imagem, literatura e educação. Simpósio Internacional de Filosofia, 2005. Rio de Janeiro: Forense Universitária; Fortaleza: Fundação de Cultura, Esporte e Turismo, 2007, p.70-85.

CARNEIRO, Gláucia Conceição. Currículo das errâncias com a pedagogia da hesitação : corpo, cidade e artivismos (Tese de Doutorado em Educação, UFMG) Belo Horizonte, 2020. 159 f.

CARVALHO, Janete Maglhães. Macro/micropolítica, cotidiano escolareconstituição de um corpo coletivo em devir. ETD-Educação Temática Digital. Campinas, SP. v.21.n.1. p.47-62jan./mar. 2019.

CHAUÍ, Marilena. Desejo, paixão e ação na ética de Spinoza. São Paulo: Companhia das Letras, 2011.

CORAZZA, Sandra Mara. A-Traduzir o Arquivo da Docência em Aula: Sonho Didático e Poesia Curricular . Educação em Revista .v.35.e217851. 2019

DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Felix. O que é a filosofia? (Tradução de Bento Prado Jr. e Alberto Alonso Muñoz). São Paulo: Editora 34, 1992.

DJAN, C. I., “Cripta Djan: O pixador é o artista que transcendeu as telas.” Revista O Vies. (Entrevistadores: RHODEN, C. et al.) [S.l.:s.n.] em 08/11/2012. Disponível em: https://www.revistaovies.com/2012/11/08/cripta-djan-o-pixador-e-o-artista-que-transcendeu-as-telas/. Acesso em 03/09/2021.

GIL, José. O imperceptível devir da imanência: sobre a filosofia de Deleuze. Lisboa, Portugal: Relógio D’Água, 2008.

GONÇALVES, Juliana Jonson; AMORIM, Antonio Carlos R. Invenções e atualizações no campo acadêmico: uma escrita de tese acontecimental. In: LEÃO, Cláudia; BRITO, Maria dos Remédios de (Orgs). Estalos, incidentes e acontecimentos como procedimento e método da pesquisa em artes [recurso eletrônico] / Belém: Programa de Pós-Graduação em Artes/ UFPA, 2020. p. 104-115. Disponível em: https://livroaberto.ufpa.br/jspui/handle/prefix/914. Acesso em 13/12/2021.

LOPES, Alice Casimiro; MACEDO, Elizabeth. Apresentação - Uma alternativa às políticas curriculares centralizadas. Roteiro, Joaçaba, v. 46, jan./dez. 2021 | e27181 |E-ISSN 2177-6059.

ORLANDI Luís B. Lacerda, “Ética em Deleuze.” Revista CPFL Cultura. (Entrevistadora: Fernanda Bellei) [S.l.:s.n.] em 19 jan. 2009. Disponível em: https://institutocpfl.org.br/cafe-filosofico-etica-em-deleuze-luiz-orlandi/ . Acesso em 03/09/2021.

PAULA, Marcos Ferreira de. Como tornar-se livre e feliz. Cadernos Espinosanos/Estudos sobre o século XVII, no22, p.229-236, jan-jun 2010.

SPINOZA, Benedictus de. Ética/Spinoza. (Tradução de Tomaz Tadeu). Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2009.

Pixadores. Direção: Amir Escandari. Finlândia: HelsinkiFilmi, 2014. Dvd (93 min) colorido.

Published

2021-12-22

How to Cite

GONÇALVES, J. A. J.; AMORIM, A. C. R. de. AN INSIDE-OUT CURRICULUM. Curriculum Space Journal, [S. l.], v. 14, n. 3, p. 1–12, 2021. DOI: 10.15687/rec.v14i3.60767. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/ojs2/index.php/rec/article/view/60767. Acesso em: 18 may. 2024.