THE SCHOOL CURRICULUM AND THE EMERGENCY OF A CRITICAL INTERCULTURAL EDUCATION

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15687/rec.v15i2.62349

Keywords:

Curricular Theories, Intercultural Education, Curriculum

Abstract

This text intends to problematize the school curriculum over the years and the emergence of a critical intercultural education. For this, traditional, critical and post-critical theories of curriculum were approached, highlighting in them the central elements and the place of culture in each of them, as well as the intentions regarding the subjects and their insertion in society. Traditional theories emphasize social control and privilege dominant knowledge and culture. On the other hand, critical and post-critical theories are concerned with the power relations imbricated in the curriculum, thus, defending its construction based on reality, on the specificities and cultures of the students. By understanding the curriculum as a cultural artifact that influences the formation and performance of subjects in society, it is inferred that it is necessary to question the “abyssal” thinking imbricated in it. In favor of the recognition of cultural diversity, the breaking of practices of domination and exclusion and a critical formation, the production of curricula based on critical intercultural education, which is guided by the multiplicity of knowledge and cultures, is defended. aimed at combating all forms of inequality and discrimination present in Society.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Marinete da Frota Figueredo, University of Sao Paulo, Brazil

Master in Education at the State University of Southwest Bahia, Doctoral Student in Education at the University of São Paulo and Professor at the Municipal Education Network of Guanambi/BA.

Dinalva de Jesus Santana Macêdo, State University of Bahia, Brazil

PhD in Education and Contemporaneity from the State University of Bahia and Professor at the same institution.

References

CANDAU, Vera Maria. Cotidiano escolar e práticas interculturais. Cadernos de Pesquisa. V. 46, n. 16. p. 802-820. Jul/set. 2016a. Disponível em: https://www.scielo.br/j/cp/a/GKr96xZ95tpC6shxGzhRDrG/?lang=pt&format=pdf Acesso em: 12 de maio de 2021.

CANDAU, Vera Maria. Didática: tecendo/reinventando saberes e práticas. 1ª edição, Rio de Janeiro: 7 Letras, 2018.

CANDAU, Vera Maria. Diferenças Culturais, Interculturalidade e Educação em Direitos Humanos. Educ. Soc., Campinas, v. 33, n. 118, p. 235-250, jan-mar. 2012. Disponível em: https://www.scielo.br/j/es/a/QL9nWPmwbhP8B4QdN8yt5xg/?lang=pt&format=pdf Acesso em: 14 de abr. de 2021.

CANDAU, Vera Maria. Multiculturalismo e educação: desafios para a prática pedagógica. In: MOREIRA, Antônio Flávio; CANDAU, Vera Maria (Orgs.) Multiculturalismo: diferenças culturais e práticas pedagógicas. 2º edição, Petrópolis, RJ: Vozes, 2008, p.13-37.

CANDAU, Vera Maria. Direitos humanos, educação e interculturalidade: as tensões entre igualdade e diferença. Revista Brasileira de Educação, v. 13 n. 37 jan./abr. 2008. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbedu/a/5szsvwMvGSVPkGnWc67BjtC/?format=pdf&lang=pt Acesso em: 05 de maio de 2021.

CANDAU, Vera Maria. "Ideias-Força" do Pensamento de Boaventura Sousa Santos e a Educação Intercultural. Educ. rev. [online]. 2016, v.32, n.1, p.15-34. Disponível em: https://www.scielo.br/j/edur/a/cjS9NB4DWjqv8ncCZg7RbDM/?format=pdf&lang=pt Acesso em: 20 de set. de 2021.

HALL, Stuart. A centralidade da cultura: notas sobre as revoluções de nosso tempo. Educação & Realidade, v. 22, n. 2, p. 15-46, 1997. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/educacaoerealidade/article/view/71361/40514 Acesso em: 20 de maio de 2021.

LOPES, Alice Casimiro. Teorias Pós-Críticas, Política e Currículo. Educação, Sociedade & Culturas, n. 39, 2013. Disponível em: https://www.fpce.up.pt/ciie/sites/default/files/02.AliceLopes.pdf. Acesso em: 15 de set. de 2021.

LOPES, Alice Casimiro; MACEDO, Elizabeth. O pensamento curricular no Brasil. In: LOPES, Alice Casimiro; MACEDO, Elizabeth. (org.) Currículo: debates contemporâneos. 3. Ed. – São Paulo: Cortez, 2010, p.13-54.

LOPES, Alice Casimiro; MACEDO, Elizabeth. Teorias do Currículo. São Paulo: Cortez, 2011.

MOREIRA, Antonio Flávio; CANDAU, Vera Maria. Currículo, conhecimento e cultura. In: MOREIRA, Antonio Flávio; CANDAU, Vera Maria. Indagações sobre o currículo. Brasília: Ministério da Educação, Secretaria da Educação Básica, 2008, p.17-46.

MOREIRA, Antonio Flavio; SILVA, Tomaz Tadeu da. Sociologia e Teoria Crítica do Currículo: uma introdução. In: MOREIRA, Antonio Flavio Barbosa; SILVA, Tomaz Tadeu. (Orgs.). Currículo, Cultura e Sociedade. 12. Ed. – São Paulo: Cortez, 2011, p.13-48.

NEIRA, Marcos Garcia; NUNES, Mário Luiz Ferrari. Educação Física, Currículo e Cultura. São Paulo: Phorte, 2009.

SANTOS, Boaventura Sousa. Por uma concepção multicultural de direitos humanos. Revista Crítica de Ciências Sociais, n. 48, junho, 1997. Disponível em: http://www.boaventuradesousasantos.pt/media/pdfs/Concepcao_multicultural_direitos_humanos_RCCS48.PDF. Acesso em: 09 de out. de 2021.

SANTOS, Boaventura Sousa. Tempo, códigos barrocos e canonização. Revista Crítica de Ciências Sociais, n. 51, 3-20, 1998. Disponível em: http://www.boaventuradesousasantos.pt/media/pdfs/Tempo_Codigos_Barrocos_RCCS51.PDF Acesso em: 04 de dez. de 2021.

SANTOS, Boaventura Sousa. Para uma sociologia das ausências e uma sociologia das emergências. Revista Crítica de Ciências Sociais, n.63, outubro, 2002. Disponível em: http://www.boaventuradesousasantos.pt/media/pdfs/Sociologia_das_ausencias_RCCS63.PDF. Acesso em: 06 de dez. de 2021.

SANTOS, Boaventura Sousa. Dilemas do nosso tempo: globalização, multiculturalismo e conhecimento. Educação e Realidade. Janeiro/junho, 2001. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/educacaoerealidade/article/view/41311. Acesso em: 06 de dez. de 2021.

SANTOS, Boaventura Sousa. A gramática do tempo: Para uma nova cultura política. São Paulo: Cortez, 2006.

SANTOS, Boaventura Sousa. Para além do pensamento abissal: das linhas globais a uma ecologia de saberes. In: SANTOS, Boaventura Sousa; MENEZES, Maria Paula (orgs). Epistemologias do Sul. Almedina, 2009, p. 23-72.

SILVA, Tomaz Tadeu da. Documentos de identidade: uma introdução às teorias do currículo. 3ª ed. Belo Horizonte, Autêntica, 2011.

WOODWARD, Kathryn Identidade e Diferença: uma introdução teórica e conceitual. In: SILVA, Tomaz Tadeu da. (org.). Identidade e Diferença: a perspectiva dos estudos culturais. 13. Ed. – Petrópolis, RJ: Vozes, 2013, p.7-72.

REIS, Darianny Araújo dos. Currículo Intercultural Crítico na Escola: Formação que produz diferenças. Revista Teias, v. 18, n. 50, 2017. Disponível em: https://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/revistateias/article/view/29154/21614. Acesso em: 12 de jun. de 2021.

Published

2022-10-15

How to Cite

FIGUEREDO, M. da F.; MACÊDO, D. de J. S. . THE SCHOOL CURRICULUM AND THE EMERGENCY OF A CRITICAL INTERCULTURAL EDUCATION. Curriculum Space Journal, [S. l.], v. 15, n. 2, p. 1–11, 2022. DOI: 10.15687/rec.v15i2.62349. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/ojs2/index.php/rec/article/view/62349. Acesso em: 18 may. 2024.