CURRICULUM AND (DE)COLONIALITY

decolonial traces in undergraduate teaching training degrees

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15687/rec.v15i1.62761

Keywords:

Curriculum, Decoloniality, Teaching Courses

Abstract

The curriculum has been historically marked by coloniality, i.e. the ways that differences were understood in the colonial period have been maintained and updated in the curricula, but there are also traces of decolonization. This article, derived from research supported by CNPq, is in this context and aims to address decolonial traces in curricula as perceived by students from different undergraduate teaching training degrees. For the production of data, semi-structured interviews were carried out with several undergraduate teaching training students. In line with the theoretical framework, grounded on a group of authors who problematize coloniality and the curriculum from a critical perspective, the analysis was qualitative. The recognition that everyone is different, the denial that there are subjects or groups superior to others and the perception that the presence of different subjects in education is positive have been highlighted as decolonial traces.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Ruth Pavan, Dom Bosco Catholic University, Brazil.

Phd in Education from the University of Vale do Rio dos Sinos and professor at the Dom Bosco Catholic University.

References

ANDRADE, Edson Dorneles de. O indígena como usuário da Lei: um estudo etnográfico de como o movimento da literatura indígena entende e usa a Lei nº 11.645/2008. Cadernos Cedes, Campinas, v. 39 n. 109, p. 321-356, set./dez., 2019.

BACKES, José Licínio. A construção de pedagogias decoloniais nos currículos das escolas indígenas. EccoS – Revista Científica, São Paulo, n. 45, p. 41-58, jan./abr. 2018.

BALLESTRIN, Luciana. América Latina e o giro decolonial. Revista Brasileira de Ciência Política, Brasília, n. 11, p. 89-117, maio./ago. 2013.

BERNARDINO-COSTA, Joaze; GROSFOGUEL, Ramón. Decolonialidade e perspectiva negra. Sociedade e Estado, v. 31, n. 1, p. 15-24, 2016.

BOGDAN, Robert; BIKLEN Sari. Investigação qualitativa em educação: uma introdução à teoria e aos métodos. Porto-Portugual: Porto, 1995.

BRIGHENTI, Clovis Antonio. Colonialidade do poder e a violência contra os povos indígenas. Revista PerCursos. Florianópolis, v. 16, n. 32, p. 103-120, set./dez. 2015.

CANDAU, Vera Maria. Cotidiano escolar e práticas interculturais. Cadernos de Pesquisa, v.46 n.161, p.802-820, jul./set. 2016.

CANDAU, Vera Maria. Diferenças culturais, cotidiano escolar e práticas pedagógicas. Currículo sem Fronteiras, v.11, n.2, p.240-255, jul./dez, 2011.

CANDAU, Vera Maria. Diferenças, educação intercultural e decolonialidade: temas insurgentes. Revista Espaço do Currículo, João Pessoa, v.13, n. Especial, p. 678-686, dez., 2020.

CONCEIÇÃO, Joanice Santos. Quando o assunto é sobre religiões de matriz africana: Lei 10.639∕2003. Revista da FAEEBA – Educação e Contemporaneidade, Salvador, v. 25, n. 45, p. 113-126, jan./abr. 2016.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da esperança: um reencontro com a Pedagogia do Oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1999.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do Oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2011.

GOMES, Nilma Lino. O combate ao racismo e a descolonização das práticas educativas e acadêmicas. Revista de Filosofia Aurora, Curitiba, v. 33, n. 59, p. 435-454, mai./ago. 2021.

GOMES, Nilma Lino. O Movimento Negro e a intelectualidade negra descolonizando os currículos. In. BERNARDINO-COSTA, Joaze, MALDONADO-TORRES, GROSFOGUEL, Ramón. (Orgs.). Decolonialidade e pensamento afrodiaspórico. Belo Horizonte: Autêntica, 2018. p.223-246.

GOMES, Nilma Lino. Relações étnico-raciais, educação e descolonização dos currículos. Currículo sem Fronteiras. v. 12, n.1, p. 98-109, jan./abr., 2012.

GROSFOGUEL, Ramón. Para descolonizar os estudos de economia política e os estudos pós-coloniais: transmodernidade, pensamento de fronteira e colonialidade global. Revista Crítica de Ciências Sociais, n. 80, p. 115-147, mar. 2008.

HOOKS, Bell. Ensinando a transgredir: A educação como prática de liberdade. Tradução: Marcelo Brandão Cipolla. São Paulo: WMF Martins Fontes, 2017.

MACEDO, Elizabeth. Repolitizar o social e tomar de volta a liberdade. Educação em Revista, Belo Horizonte, v.34, p. 1-15, 2018.

MALDONADO-TORRES, Nelson. Analítica da colonialidade e da decolonialidade: algumas dimensões básicas. In. BERNARDINO-COSTA, Joaze, MALDONADO-TORRES, GROSFOGUEL, Ramón. (Orgs.). Decolonialidade e pensamento afrodiaspórico. Belo Horizonte: Autêntica, 2018. p. 27-53.

MIGNOLO, Walter D. Colonialidade: o lado mais escuro da modernidade. Revista Brasileira de Ciências Sociais [online]. v. 32, n. 94, 2017.

NUNES, Simone Regina dos Reis; SALVARO, Giovana Ilka Jacinto; RABELO, Giani. Gênero, classe e raça: Representações de jovens sobre o mundo do trabalho. Psicologia Política, v. 20. n. 48. p. 433-447, 2020.

PACHECO, José Augusto. Currículo: entre teorias e métodos. Cadernos de Pesquisa, v.39, n.137, p.383-400, maio/ago. 2009.

PORDEUS, Marcel Pereira; VIANA, Rosemary de Abreu. Feminismo, Desigualdade de Gênero e LGBTfobia: a interseccionalidade das minorias no Brasil. Conhecer: Debate entre o Público e o Privado. Fortaleza, v. 11, n. 26, p. 113-131, jan./jun. 2021.

QUIJANO, Anibal. Colonialidade do podere classificação social. In. SANTOS, Boaventura de Souza. MENESES, Maria Paulo. (Orgs.). Epistemologias do Sul. São Paulo: Cortez, 2010. p. 84-130.

REGO, Arménio; CUNHA, Miguel Pina; MEYER Jr, Victor. Quantos participantes são necessários para um estudo qualitativo? Linhas práticas de orientação. Revista de Gestão dos Países de Língua Portuguesa, Rio de Janeiro, v. 17, n. 2, p. 43-57, maio/ago. 2018.

SACAVINO, Susana Beatriz. Interculturalidade e práticas pedagógicas: construindo caminhos. Educação, Santa Maria, v. 45, p. 1-18, 2020.

SAMPAIO, Simone Sobral; MENEGHETTI, Gustavo. Entre a vida e a morte: Estado, racismo e a “pandemia do extermínio” no Brasil. Revista Katálysis, Florianópolis, v. 23, n. 3, p. 635-647, set./dez. 2020.

SANTOS, Boaventura de Sousa. O fim do império cognitivo: a afirmação das epistemologias do sul. Belo Horizonte: Autêntica, 2019.

TORRES, Marco Antônio; SARAIVA, Izabella Marina Martinho; GONZAGA, Rubens Modesto. Sexualidades no contexto escolar: violência ética e disputas por reconhecimento. Revista Brasileira de Educação, v. 25, p. 1.

Published

2022-04-30

How to Cite

PAVAN, R. CURRICULUM AND (DE)COLONIALITY: decolonial traces in undergraduate teaching training degrees. Curriculum Space Journal, [S. l.], v. 15, n. 1, p. 1–11, 2022. DOI: 10.15687/rec.v15i1.62761. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/ojs2/index.php/rec/article/view/62761. Acesso em: 29 jun. 2024.