INTERSECTIONALITIES AND DEAFNESS

in search of an anti-racist and anti-capacitist bilingualism

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15687/rec.v15i1.62845

Keywords:

Deafness, Intersectionality, Deaf education

Abstract

The article shares experiences lived by two teachers working in the context of bilingual education for deaf people, with an audience made up of young and adults students, many of whom are workers. We report events and conversations with students in classroom situations and in meetings of the project “Deafness and differences: intersectionalities in focus”, in which we discuss, in conversation circles, our differences, our particular marks of existence, especially the different categories that cross deaf corporalities and its histories: race, gender, social condition, etc. In the dialogue with these experiences and events, as well as with the narratives of students and our own, we problematize how different systems of oppression are present in our pedagogical practices and in our educational relationships, influencing the learning/teaching process. We invite attentive listening and sensitive reflection from the multiple voices that make up this text, in the search for the construction of a bilingual education of/with the deaf students, ethically and aesthetically committed to anti-racist and anti-capacitative practices.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Aline Gomes da Silva, National Institute of Deaf Education, Brazil.

PhD in Psychology from the Fluminense Federal University and professor at the College of Application of the National Institute for the Education of the Deaf (INES).

Tiago Ribeiro, National Institute of Deaf Education, Brazil.

PhD in Education and professor at the Department of Basic Education at the National Institute of Education for the Deaf.

References

CAMPELLO, Ana Regina e Souza. Pedagogia Visual / Sinal na Educação dos Surdos. In: QUADROS, Ronice Muller; PERLIN, Gladis (Orgs.). Estudos Surdos II. Petrópolis, RJ: Arara Azul, 2007.

COLLINS, Patrícia Hill. Intersectionality's Definitional Dilemmas. Annual Review Of Sociology, Palo Alto, v. 41, n. 1, 14 ago. 2015. Disponível em: https://www.annualreviews.org/doi/full/10.1146/annurev-soc-073014-112142 Acesso em: 20 mar. 2022.

COLLINS, Patrícia Hill; BILGE, Silma. Interseccionalidade. São Paulo: Boitempo, 2021.

hooks, bell. Erguer a voz: pensar como feminista, pensar como negra. São Paulo: Elefante, 2019a.

hooks, bell. Eu não sou uma mulher? Mulheres negras e feminismo. Rio de Janeiro: Rosa dos Tempos, 2019b.

FANON, Frantz. Pele negra, máscaras brancas. Bahia: Editora Edufba, 2015.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do Oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1996.

FREIRE, Paulo. Educação como prática da liberdade. São Paulo: Paz e Terra, 2014.

GODOY, Rossana; RIBEIRO, Tiago. Chuva de estrelas: entre metáforas e narrativas para sentir/pensar caminhos investigativos desde nossas ancestralidades. Revista Educação Unisinos, Porto Alegre, n. 25,out. 2021. Disponível em: http://revistas.unisinos.br/index.php/educacao/article/view/22263/60748803 Acesso em: 08 abr. 2022.

JANOARIO, Ricardo; PELUSO, Leonardo. Diferencia y reconocimiento. Apuntes para deconstruir la ideología de la normalidade. Universidad de la República. Facultad de Humanidades y Ciencias de la Educación, Uruguai, 2020.

KILOMBA, Grada. Memórias de Plantação: episódios de racismo cotidiano. Rio de Janeiro: Editora Cobogó, 2019.

PERLIN, Gladis Teresinha Taschetto. Identidade Surdas. In: SKLIAR, Carlos. (Org.). A surdez: um olhar sobre as diferenças. 6ª ed. Porto Alegre, Mediação, 2013

RIBEIRO, Tiago; SILVA, Aline Gomes da; VIGNOLI, Lúcia. LYRA, Joana. Cartografía de afectos: tejiendo escuelas posibles entre encuentros, vidas y lenguas. In: RATTERO, C. (org.). Ensayos sobre educación y alteridad. Goya: Arandu, 2021.

RIBEIRO, Tiago; SKLIAR, Carlos. Escolas, pandemia e conversação: notas sobre uma educação inútil. Série-Estudos - Periódico Do Programa De Pós-Graduação Em Educação Da UCDB. Mato Grosso do Sul, n 55, set/dez. 2020. Disponível em: https://doi.org/10.20435/serie-estudos.v0i0.1484. Acesso em: 14 abr. 2022.

RIBEIRO, Tiago; SILVA, Aline Gomes da; VIGNOLI, Lúcia. Sobre experiência, currículo e formação: tornar-se docente de jovens e adultos surdos no cotidiano de uma escola bilíngue. In: GONÇALVES, R.; RODRIGUES, A. RIBEIRO, T. Cotidianos e formação docente: conversas, currículos e experiências com a escola. Rio de Janeiro: Ayvu, 2019.

SKLIAR, Carlos (Org.). A surdez: um olhar sobre as diferenças. 6ª ed. Porto Alegre, Mediação, 2013.

SKLIAR, Carlos. Pedagogia (improvável) da diferença: e se o outro não estivesse aí? Rio de Janeiro: DP&A, 2003.

VILHALVA, Shirley. Despertar do silêncio. Petrópolis: Editora Arara Azul, 2004.

Published

2022-05-15

How to Cite

SILVA, A. G. da .; RIBEIRO, T. INTERSECTIONALITIES AND DEAFNESS: in search of an anti-racist and anti-capacitist bilingualism. Curriculum Space Journal, [S. l.], v. 15, n. 1, p. 1–16, 2022. DOI: 10.15687/rec.v15i1.62845. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/ojs2/index.php/rec/article/view/62845. Acesso em: 22 nov. 2024.