INTERSECTIONALITIES AND DEAFNESS
in search of an anti-racist and anti-capacitist bilingualism
DOI:
https://doi.org/10.15687/rec.v15i1.62845Keywords:
Deafness, Intersectionality, Deaf educationAbstract
The article shares experiences lived by two teachers working in the context of bilingual education for deaf people, with an audience made up of young and adults students, many of whom are workers. We report events and conversations with students in classroom situations and in meetings of the project “Deafness and differences: intersectionalities in focus”, in which we discuss, in conversation circles, our differences, our particular marks of existence, especially the different categories that cross deaf corporalities and its histories: race, gender, social condition, etc. In the dialogue with these experiences and events, as well as with the narratives of students and our own, we problematize how different systems of oppression are present in our pedagogical practices and in our educational relationships, influencing the learning/teaching process. We invite attentive listening and sensitive reflection from the multiple voices that make up this text, in the search for the construction of a bilingual education of/with the deaf students, ethically and aesthetically committed to anti-racist and anti-capacitative practices.
Downloads
Metrics
References
CAMPELLO, Ana Regina e Souza. Pedagogia Visual / Sinal na Educação dos Surdos. In: QUADROS, Ronice Muller; PERLIN, Gladis (Orgs.). Estudos Surdos II. Petrópolis, RJ: Arara Azul, 2007.
COLLINS, Patrícia Hill. Intersectionality's Definitional Dilemmas. Annual Review Of Sociology, Palo Alto, v. 41, n. 1, 14 ago. 2015. Disponível em: https://www.annualreviews.org/doi/full/10.1146/annurev-soc-073014-112142 Acesso em: 20 mar. 2022.
COLLINS, Patrícia Hill; BILGE, Silma. Interseccionalidade. São Paulo: Boitempo, 2021.
hooks, bell. Erguer a voz: pensar como feminista, pensar como negra. São Paulo: Elefante, 2019a.
hooks, bell. Eu não sou uma mulher? Mulheres negras e feminismo. Rio de Janeiro: Rosa dos Tempos, 2019b.
FANON, Frantz. Pele negra, máscaras brancas. Bahia: Editora Edufba, 2015.
FREIRE, Paulo. Pedagogia do Oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1996.
FREIRE, Paulo. Educação como prática da liberdade. São Paulo: Paz e Terra, 2014.
GODOY, Rossana; RIBEIRO, Tiago. Chuva de estrelas: entre metáforas e narrativas para sentir/pensar caminhos investigativos desde nossas ancestralidades. Revista Educação Unisinos, Porto Alegre, n. 25,out. 2021. Disponível em: http://revistas.unisinos.br/index.php/educacao/article/view/22263/60748803 Acesso em: 08 abr. 2022.
JANOARIO, Ricardo; PELUSO, Leonardo. Diferencia y reconocimiento. Apuntes para deconstruir la ideología de la normalidade. Universidad de la República. Facultad de Humanidades y Ciencias de la Educación, Uruguai, 2020.
KILOMBA, Grada. Memórias de Plantação: episódios de racismo cotidiano. Rio de Janeiro: Editora Cobogó, 2019.
PERLIN, Gladis Teresinha Taschetto. Identidade Surdas. In: SKLIAR, Carlos. (Org.). A surdez: um olhar sobre as diferenças. 6ª ed. Porto Alegre, Mediação, 2013
RIBEIRO, Tiago; SILVA, Aline Gomes da; VIGNOLI, Lúcia. LYRA, Joana. Cartografía de afectos: tejiendo escuelas posibles entre encuentros, vidas y lenguas. In: RATTERO, C. (org.). Ensayos sobre educación y alteridad. Goya: Arandu, 2021.
RIBEIRO, Tiago; SKLIAR, Carlos. Escolas, pandemia e conversação: notas sobre uma educação inútil. Série-Estudos - Periódico Do Programa De Pós-Graduação Em Educação Da UCDB. Mato Grosso do Sul, n 55, set/dez. 2020. Disponível em: https://doi.org/10.20435/serie-estudos.v0i0.1484. Acesso em: 14 abr. 2022.
RIBEIRO, Tiago; SILVA, Aline Gomes da; VIGNOLI, Lúcia. Sobre experiência, currículo e formação: tornar-se docente de jovens e adultos surdos no cotidiano de uma escola bilíngue. In: GONÇALVES, R.; RODRIGUES, A. RIBEIRO, T. Cotidianos e formação docente: conversas, currículos e experiências com a escola. Rio de Janeiro: Ayvu, 2019.
SKLIAR, Carlos (Org.). A surdez: um olhar sobre as diferenças. 6ª ed. Porto Alegre, Mediação, 2013.
SKLIAR, Carlos. Pedagogia (improvável) da diferença: e se o outro não estivesse aí? Rio de Janeiro: DP&A, 2003.
VILHALVA, Shirley. Despertar do silêncio. Petrópolis: Editora Arara Azul, 2004.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Curriculum Space Journal
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
By submitting an article to Curriculum Space Journal (CSJ) and having it approved, the authors agree to assign, without remuneration, the following rights to Curriculum Space Journal: first publication rights and permission for CSJ to redistribute this article. article and its metadata to the indexing and reference services that its editors deem appropriate.