THE CURRICULUM IN A POST-STRUCTURAL CONTEXT

a reading by Laclau and Mouffe's Discourse Theory

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15687/rec.v15i2.64103

Keywords:

Resume, post-structuralism, Discourse Theory

Abstract

In this article we aim to present the curricular field in a post-structural post-foundational reading, under the lens of Discourse Theory (TD) as proposed by Laclau and Mouffe. Through a path of bibliographic review, within a qualitative research, we propose a presentation perspective of both the current of thought and the theory used in the purpose of situating the curriculum in these bases. In this review exercise, we read two influential works on the Curriculum, demonstrating how the discursive perspective expands the possibilities of understanding the curricular element in its different arrangements in time. Finally, we conclude that the curriculum is a discourse that means reality and that this meaning is in constant dispute for the hegemonization of meaning.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Kleber Santos Chaves, Secretary of Education of the State of Bahia, Brazil.

Master from the State University of Southwest Bahia, doctoral candidate at the same institution and professor of Philosophy at the State Network of Basic Education of Bahia.

Ana Cristina dos Santos Silva, Municipal Secretary of Education and Culture of Brumado, Bahia/Brazil.

Master in Teaching at the State University of Southwest Bahia, PhD student at the same institution and professor of Pedagogy at the Municipal Basic Education Network in the municipality of Brumado.

Benedito Gonçalves Eugênio, State University of Southwest Bahia, Brazil.

PhD in Education from the State University of Campinas and professor at the State University of Southwest Bahia.

References

ADORNO, Theodor W. Educação e emancipação. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1995.

ALTHUSSER, Louis. Ideologia e aparelhos ideológicos de estado. 3.ed. Lisboa: Editora Presença/Martins Fontes, 1980.

APPLE, Michael W. A política do conhecimento oficial: faz sentido a ideia de um currículo nacional? In: MOREIRA, Antonio Flávio; TADEU, Tomaz, (orgs.). Currículo, cultura e sociedade. São Paulo: Cortez, 12. ed., 2011.

BRASIL. Parâmetros Curriculares Nacionais (PCN), Parte IV - Ciências Humanas e suas Tecnologias. Brasília, Ministério da Educação, 1999. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/cienciah.pdf Acesso em: 10 Mar. 2020

CHAVES, Kleber Santos. Sentidos de ensino de filosofia no currículo para o ensino médio no período de 2009 a 2019.Vitória da Conquista-BA: Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia, Programa de Pós Graduação em Ensino (PPGEn). Orientador: Benedito G. Eugênio, Dissertação (mestrado), 2021.

DERRIDA, Jaques. Escritura e diferença. São Paulo: Perspectiva, 1995.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. 17 ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 63. ed, 2017.

GRUSCHKA, Andreas. Frieza burguesa e educação: a frieza como mal-estar moral da cultura burguesa na educação. Campinas: Autores Associados, 2014

LACLAU, Ernesto. Emancipação e Diferença. Rio de Janeiro: EDUERJ, 2010.

LACLAU, Ernesto; MOUFFE, Chantal. Hegemonia e estratégia socialista: por uma política democrática radical. São Paulo: Intermeios, 2015.

LÉVI-STRAUSS, Claude. Mito e Significado. Lisboa (POR) Edições 70, 197

LOPES, Alice Casimiro. Teorias pós-críticas, política e currículo. Educação, Sociedade e Culturas, Porto (POR), n. 39, p. 7-23, 2013. Disponível em: https://www.fpce.up.pt/ciie/sites/default/files/02.AliceLopes.pdf Acesso em 30 mar. 2020

LOPES, Alice Casimiro; MACEDO, Elizabeth. Teorias de currículo. São Paulo: Cortez, 2011. Apoio: Faperj

LOPES, Alice Casimiro. MENDONÇA, Daniel de (Orgs). A teoria do discurso de Ernesto Laclau: ensaios críticos e entrevistas. São Paulo: Annablume, 2015.

LOPES, Alice Casimiro; OLIVEIRA, Anna Luiza A. R. Martins; OLIVEIRA, Gustavo Gilson Souza de (Orgs.). A teoria do discurso na pesquisa em educação. Recife: Editora UEPE, 2018.

KLIEBARD, Herbert M. Burocracia e teoria de currículo. Currículo sem Fronteiras, v.11, n.2, pp.5-22, Jul/Dez 2011 Disponível em: https://biblat.unam.mx/hevila/CurriculosemFronteiras/2011/vol11/no2/1.pdf Acesso em 30 mar. 2020

MENDONÇA, Daniel de. RODRIGUES, Léo Peixoto (Orgs.). Pós-estruturalismo e teoria do discurso: em torno de Ernesto Laclau. 2.ed. Porto Alegre: EdiPucRs, 2014.

MENDONÇA, Daniel de.; RODRIGUES, Léo; LINHARES, Bianca (Orgs). Ernesto Laclau e seu legado transdisciplinar. São Paulo: Intermeios, 2017.

PUCCI, B. ZUIN, A.; LASTÓRIA, L.A. (Orgs.). Teoria crítica e inconformismo: novas perspectivas de pesquisa. Campinas: Autores Associados, 2010.

SALES, Léa Silveira. Estruturalismo: história, definições, problemas. Revista de Ciências Humanas, Florianópolis, n. 33, p. 159-188, jan. 2003. ISSN 2178-4582. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/revistacfh/article/view/25371 Acesso em: 25 fev. 2020.

SILVA, Tomaz Tadeu da. Documento de identidade: uma introdução às teorias do currículo. Belo Horizonte: Autêntica, 2 ed., 2005.

VILELA, Rita A. ; NOACK, Juliane. A pesquisa sociológica hermenêutica objetiva: novas perspectivas para a análise da realidade educacional e de práticas pedagógicas. Linhas Críticas, vol. 16, p.305-326, 2010. Disponível em: https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/3618 Acesso em 21. jun. 2020.

VILELA, Rita A. T Teoria crítica e pesquisa empírica na educação: a metodologia hermenêutica objetiva para análise da escola contemporânea. In: PUCCI, B. ZUIN, A.; LASTÓRIA, L.A. (Orgs.). Teoria crítica e inconformismo: novas perspectivas de pesquisa. Campinas: Autores Associados, 2010.

VILELA, Rita A. T. Crítica e possibilidades da educação e da escola na contemporaneidade: lições de Theodor Adorno para o currículo. Educação em Revista, v.45, p.223-248, 2007. Disponível em: https://www.scielo.br/j/edur/a/9PMf8RLhhRVMrdD9SjVkMkg/abstract/?lang=pt Acesso em 21. set. 2020.

VILELA, Rita A. T. Theodor Adorno: sobre educação e escola. Cadernos de Pesquisa Pensamento Educacional, v.8, p.101-120, 2013.

WILLIAMS, James. Pós-estruturalismo. São Paulo: Vozes, 2012. (Coleção pensamento moderno)

Published

2022-10-15

How to Cite

CHAVES, K. S.; SILVA, A. C. dos S.; EUGÊNIO, B. G. THE CURRICULUM IN A POST-STRUCTURAL CONTEXT: a reading by Laclau and Mouffe’s Discourse Theory. Curriculum Space Journal, [S. l.], v. 15, n. 2, p. 1–15, 2022. DOI: 10.15687/rec.v15i2.64103. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/ojs2/index.php/rec/article/view/64103. Acesso em: 18 may. 2024.

Most read articles by the same author(s)