SUDDENLY, A PANDEMIC

curriculum creation and collective resistance as an affirmation of life

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15687/rec.v15i3.64595

Keywords:

Inventive curriculum compositions, Collective resistances, Active micropolitics

Abstract

The year was 2020. Who was prepared to face a pandemic? Who imagined that we would suddenly be surprised by so many sad affections? In-person classes suspended, doubts and many concerns in school everyday life. Did we learn? What? Has life stopped? There were so many either this or that! We prefer e...e...e... Therefore, we invite you to enter into a relationship with a research, which dives between active micropolitics (ROLNIK, 2015) that enhance inventive curricula, engendered with the signs of the art, in an elementary school in the municipality of Serra-ES, highlighting the collective power of teachers in the relationship between forms and forces that cross the school routine, with the intention of producing curricula that escape the established hegemonic standards and affirm the life. As a methodology, it bets on cartography, following the order of becoming. It follows the movements experienced by teachers through assemblages in conversation networks (CARVALHO, 2011) and problematizes the meanings produced in the curricular processes and their implications in the processes of 'learning to teach'. Dialogues with Deleuze and Guattari (2011, 2018), from the perspective of the philosophy of difference. It bets on 'practices-theories' (ALVES, 2019) woven into everyday school life and argues that, among forms and forces, there are processes of resistance and curricular movements to affirm life. It concludes that the composition of curricular practices, in the agency between collective bodies, weaves ruptures with the logic of servitude and produces life, joy, difference.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Andrea dos Santos Gabriel, Federal University of Espírito Santo, Brazil.

Pedagogue at the Federal University of Espírito Santo and Master's student in Education at the same institution.

Sandra Kretli da Silva, Federal University of Espírito Santo, Brazil.

PhD in Education from the Federal University of Espírito Santo and Professor at the same institution.

References

ALVES, Nilda. Sobre as redes educativas que formamos e que nos formam. In: Alves, Nilda. Práticas pedagógicas em imagens e narrativas – memórias de processos didáticos e curriculares para pensar as escolas hoje. S. Paulo: Cortez, 2019: 115 – 133.

ANDRADE, Nívea; CALDAS, Alessandra Nunes; ALVES, Nilda. Os movimentos necessários às pesquisas com os cotidianos – após muitas ‘conversas’ acerca deles. In: OLIVEIRA, Inês Barbosa de; SUSSUKIND, Maria Luiza; PEIXOTO, Leonardo (orgs). Estudos do cotidiano, currículo e formação docente - questões metodológicas, políticas e epistemológicas. Curitiba: CRV, 2019

BARROS, Manoel de; Memórias inventadas. Rio de janeiro: Alfaguara, 2018

BARROS, Manoel de. Meu quintal é maior do que o mundo. 1. ed. - Rio de Janeiro: Objetiva, 2015.

BARROS, Manoel de. O livro das ignorãças. Rio de Janeiro :Alfaguara, 2016.

BARROS, Maria Elizabeth Barros de. Procurando outros paradigmas para a educação. Educação & Sociedade, ano XXI, no 72, Agosto/00

BRASIL, Congresso Nacional. Lei n. 14.040, de 18 de agosto de 2020. Brasília, 2020.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, 2017.

CALDEIRA, Maria Carolina da Silva. Política nacional de alfabetização, currículo e gestão de riscos. Currículo sem Fronteiras, v. 22: e1865, 2022.

CARVALHO, Janete Magalhães. Macro/micropolítica, cotidiano escolar e constituição de um corpo coletivo em devir. ETD – Educação Temática Digital, Campinas, SP, v. 21, n. 1, p. 47-62, jan./mar. 2019.

CARVALHO, Janete Magalhães. O currículo como comunidade de afetos/afecções. Revista Teias, v. 13, 2011.

CARVALHO, Janete Magalhães; SILVA, Sandra Kretly da; DELBONI, T. M. Z. G. F., 2017. Revista e Curriculum, São Paulo, v.15, n.2, p. 481 – 503 abr./jun.2017

CERTEAU, Michel de. A invenção do cotidiano - Artes de fazer. 3ª ed. Tradução de Ephraim Ferreira Alves. Petrópolis. Editora Vozes, 1998.

DELEUZE, G. Conversações. Trad. Peter Pál Pelbart. Ed. 34, São Paulo, 1992.

DELEUZE, G. Proust e os signos. 2. ed. Tradução de Antônio Piquet e Roberto Machado. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2003.

DELEUZE, G.; Diferença e repetição. Trad. Luiz Orlandi e Roberto Machado. Editora: ‎Paz & Terra; 3ª edição, 2018.

DELEUZE, G.; GUATTARI, F. Mil platôs: capitalismo e esquizofrenia. Tradução de Ana Lúcia de Oliveira, Aurélio Guerra Neto e Célia Pinto Costa. v. 1. Rio de Janeiro: Ed. 34, 2011, 128 p.

ESCÓSSIA, L. da; KASTRUP, V.; PASSOS, E. (org.) Pistas do método da cartografia: pesquisa-intervenção e produção de subjetividade. Porto Alegre: Sulina, 2009.

FERNANDES, Nathan Moretto Guzzo; SILVA, Sandra Kretli da; ZOUAIN, Ana Cláudia Santiago. Entre políticas de regulação e resistências coletivas: imagens-cinema agenciando linhas de vida aos movimentos curriculares. Currículo sem Fronteiras, v. 21, n. 3, p. 1169-1187, set./dez. 2021.

GUATTARI, Felix. Caosmose – Um novo paradigma estético. Trad. Ana Lúcia Oliveira de Oliveira e Lúcia Cláudia Leão. Ed. 34. Rio de Janeiro, 1992.

O PENSADOR, Gabriel. A cura tá no coração. Feat. Cynthia Luz (Clipe Oficial). Youtube, 14 de maio de 2020. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?app=desktop&v=cGlCalnE8EQ. Acesso em: 30 maio 2020.

OLIVERATTO, Michelle. “Love” de Alexander Milov e as ilhas emocionais dos conflitos humanos. Obvius, [s.d.]. Disponível em: http://obviousmag.org/infinito_particular/2016/love-de-alexander-milov-e-as-ilhas-emocionais-dos-conflitos-humanos.html. Acesso em: 02 jun. 2020.

PARAÍSO, Marlucy Alves. Um currículo entre formas e forças. Educação (Porto Alegre, impresso), v. 38, n. 1, p. 49-58, jan./abr. 2015.

ROLNIK, Suely. A hora da micropolítica. Série Pandemia. Ed. N-1, 2015

SERRA. Município. Diretrizes para o Continuum Curricular na rede municipal de ensino da Serra. Serra: Secretaria de Educação, 2021.

SERRA. Município. Em tempos de pandemia, o que ensinar e por que ensinar? Objetivos de aprendizagem – Ensino Fundamental e EJA. Serra: Secretaria de Educação, 2020.

SERRA. Município. Fortalecendo vínculos na Rede Municipal de Ensino de Serra-ES. “O acolhimento como possibilidade de esperançar”, Formação Continuada Remota, Plataforma Educa Serra. Serra: Secretaria de Educação, 2020.

SERRA. Orientação Curricular de Educação Infantil e Ensino Fundamental “Articulando Saberes, Tecendo Diálogos”. Serra: Secretaria de Educação, 2008.

SOARES, Conceição. Sabedoria e ética para "salvar a própria pele”. Educ. Soc. 31 (110) • Mar 2010.

SPINOZA, Benedictus. Ética. Tradução de Tomaz Tadeu. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2009.

WERNECK, Hociene Nobre Pereira; SILVA, Sandra Kretli. da. Composições em matilha: potência coletiva que produz resistências e cria movimentos inventivos curriculares. Campos dos Goitacazes, RJ: Encontrografia, 2022.

Published

2022-12-15

How to Cite

GABRIEL, A. dos S. .; SILVA, S. K. da. SUDDENLY, A PANDEMIC: curriculum creation and collective resistance as an affirmation of life. Curriculum Space Journal, [S. l.], v. 15, n. 3, p. 1–13, 2022. DOI: 10.15687/rec.v15i3.64595. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/ojs2/index.php/rec/article/view/64595. Acesso em: 20 may. 2024.