CROSSINGS OF THE MEDIA IN TEACHING, CURRICULA AND AFFECTIONS IN A CMEI OF SERRA/ES
DOI:
https://doi.org/10.15687/rec.v17i2.70353Keywords:
Teaching Affections, Social Networks, Early Childhood EducationAbstract
It deals with the intersections of the media in the teaching and curricular practices and in the imaginary of the school community; based on an episode narrated in the first person on a social network, with repercussions in the local traditional press, with problematizations that lead to inquiring about the place of school, teaching and affection in the curricular composition in a Municipal Center for Early Childhood Education in the city of Serra in the State of Espírito Santo, Brazil. It aims to map the discursive resonances that reverberate between the media and teachers, in an attempt to make visible the impacts of such discourses on teachers' affects. It takes as a theoretical-methodological intercession, the delineations of the networks of conversations, as a mode of resistance to the media discourses, which delimit the place of the school, when talking about and not with the school. It makes use of theoretical notes with Masschelein & Simons (2014), Leal (2022), Carvalho (2009), among others that problematize the school as a place of life and resistance. It bets on dialogical and affective compositions, based on an attentive listening to the contexts experienced, as a condition for accelerating vital processes in the invention of possible worlds that can affirm life and learning as a force, in the face of mismatches and social ills.
Downloads
Metrics
References
AMORIM, Thaiza Karen de. Mídia Sensacionalista: Uma análise do discurso da mídia no caso Villela. 2015. 68f. Monografia (Trabalho de Conclusão de Curso em Direito) - Faculdade de Direito da Universidade de Brasília. Brasilia, 2015.
BERGER, Peter; LUCKMANN, Thomas. A construção social da realidade Tratado de Sociologia do Conhecimento. v. 1, 24ª ed. Petrópolis: Vozes, 2004.
BONDÍA, Jorge Larrosa. Notas sobre a experiência e o saber de experiência. Conferência proferida no I Seminário Internacional de Educação de Campinas, traduzida e publicada, em 2001 e publicado na Revista Brasileira de Educação, n. 19, 2002. DOI: https://doi.org/10.1590/S1413-24782002000100003
A GAZETA. BORÉM, Alberto. Criança de 3 anos é picada por cobra jararaca em creche da Serra: diz mãe". A Gazeta, 2024. Disponível em:https://www.agazeta.com.br/es/cotidiano/crianca-de-3-anos-e-picada-por-cobra-jararaca-em-creche-na-serra-diz-mae-0424. Acesso: 06 de abril de 2024.
CARVALHO, Janete Magalhães. Redes de conversações como um modo singular de realização da formação contínua de professores no cotidiano escolar. Revista de Ciências Humanas, Viçosa, v. 6, n. 2. p. 281-293, 2006.
CARVALHO, Janete Magalhães. O cotidiano escolar como comunidade de afetos. Petrópolis, RJ: Brasília, DF: Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico (CNPQ), 2009.
CIDADE ALERTA. Criança vai para a creche e volta para casa com ferida suspeita em pé. Cidade Alerta ES, 2024. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=WYCB_XXbL1c. Acesso: 06 de abril de 2024.
COSTA, Samira Lima da; SILVA, Carlos Roberto de Castro e. Afeto, memória, luta, participação e sentidos de comunidade. Pesquisas e Práticas Psicossociais, São João del-Rei, n. 10, v. 2, p. 284-294, 2015.
DINES, Alberto; ARGOLO, José; MELO, Geraldo Lúcio de; REBELO, José; ANDACHT, Fernando; MORAES. Dênis de; ELHAJJI, Mohammed; GOMES, Wilson; NETO, Antônio Fausto; SODRÉ, Muniz. In: PAIVA, Raquel (org). Ética, Cidadania e Imprensa. v. 1, 1ª ed. Rio de Janeiro: Mauad, 2002.
FERRAÇO, Carlos Eduardo. Currículo, cotidiano e conversações. Revista e-curriculum, v. 8, n. 2, p. 1-17, 2012.
FERRAÇO, Carlos Eduardo; CARVALHO, Janete Magalhães. Currículos realizados e/ou vividos nos cotidianos de escolas públicas: sobre como concebemos a teoria e a prática em nossas pesquisas, 2005. Disponível em: https://www.fe.unicamp.br/gtcurriculoanped/31RA/trabalhos/CarlosEduardoFerraco.pdf. Acesso em: 28 de junho 2024.
FOLHA VITÓRIA. Meu filho poderia estar morto, diz mãe de criança picada por cobra na Serra”. Folha Vitória, 2024. Disponível em: https://www.folhavitoria.com.br/geral/noticia/04/2024/meu-filho-poderia-estar-morto-diz-mae-de-crianca-picada-por-cobra-na-serra. Acesso: 06 de abril de 2024.
FOUCAULT, Michel. A ordem do discurso: aula inaugural no Collège de France, pronunciada em 2 de dezembro de 1970. Tradução de Laura Fraga de Almeida Sampaio. São Paulo: Edições Loyola, 2012.
GLOBOPLAY. GAZETA MEIO DIA. Cobra venenosa ataca criança de 3 anos em creche na Serra. Globoplay, 2024. Disponível em: https://globoplay.globo.com/v/12491904/. Acesso: 06 de abril de 2024.
HOOKS, Bell. Ensinando comunidade: uma pedagogia da esperança. São Paulo: Elefante, 2021.
INSTAGRAM. Criança de 3 anos é picada por cobra em creche na Serra. Instagram, 2024. Disponível em: https://instagram.com. Acesso em 29 de maio de 2024.
KOHAN, Walter Omar. Infância, estrangeiridade e ignorância - ensaios de filosofia e educação. Belo Horizonte: Autêntica, 2007.
LEAL, Cristiano. Afecções e afetos em Spinoza: sua contribuição para a psicologia. Sapere aude, Belo Horizonte, v. 13, n. 25, p. 359-369, 2022. DOI: https://doi.org/10.5752/P.2177-6342.2022v13n25p359-369
LONGHI, Naiara. Sensacionalismo e Jornalismo Popular: um estudo de caso. XXVIII Congresso Brasileiro de Ciências da Comunicação, Uerj, 2005. Disponível em: https://www.portcom.intercom.org.br/pdfs/51188428097278301015316341937608132453.pdf. Acesso: 05 de maio de 2024.
LUSTOSA, Isabel. Nascimento da Imprensa Brasileira. v. 2, 2ª ed. Rio de Janeiro: Editora Zahar, 2003.
MASSCHELEIN, Jan; SIMONS, Maarten. Em defesa da escola: uma questão pública; tradução Cristina Antunes. 2 ª ed. Belo Horizonte: Autèntica editora, 2014.
OLIVEIRA, Simone Santos; PORTELLA, Sergio; YOSHIKAWA, Cristiane Tiemi; LOBOSCO, Dacy; DIAS, Leonardo Freire; OLIVEIRA, Thaís Candido de. De Nosso Território Sabemos Nós: experiência de cartografia social para emergências e desastres. Ciência & Saúde Coletiva, Rio de Janeiro, v. 26, n. 10, p. 4579–4590, 2021. DOI: https://doi.org/10.1590/1413-812320212610.11012021
PEDROSO, Rosa Nívea. A construção do discurso de sedução em um jornal sensacionalista. v. 1, 1ª ed. São Paulo: Annablume, 2001.
PRATES, Maria Riziane Costa. Políticas de amizade e alegria nos currículos e formação de professores da educação infantil. Curitiba: Appris, 2020.
RECUERO, Raquel. Redes Sociais na Internet e Jornalismo: Elementos para discussão. In: SOSTER, Demétrio de Azeredo; SILVA, Fernando Firmino da (org). Metamorfoses Jornalísticas 2: A Reconfiguração de Forma. v. 2, 1ª ed. Santa Cruz do Sul: Edunisc, 2009. p. 39-55.
REGIONAL ES. Família afirma que criança de 3 anos foi picada por cobra em creche da Serra; investigação. Regional ES, 2024. Disponível em: https://regionales.com.br/noticia/10955/familia-diz-que-crianca-de-3-anos-foi-picada-por-cobra-em-creche-da-serra-caso-e-investigado.html. Acesso em: 06 de abril de 2024.
RIBEIRO, Djamila. O que é: lugar de fala? Belo Horizonte (MG): Letramento, 2017.
SAWAIA, Bader Burihan. O calor do lugar, segregação urbana e identidade. São Paulo em Perspectiva, São Paulo, v. 9, n. 2, p. 20-24, 1995. Disponível em: http://produtos.seade.gov.br/ produtos/spp/v09n02/v09n02_04.pdf. Acesso em: 07 de maio de 2024.
SILVA, Juniele Martins.; HESPANHOL, Rosangela Aparecida de Medeiros. Discussão sobre comunidade e características das comunidades rurais no município de Catalão (GO). Sociedade & Natureza, Uberlândia, n. 28, v. 3, p. 361-374, 2016. DOI: https://doi.org/10.1590/1982-451320160303
SUNKEL, Guillermo. La prensa sensacionalista y los sectores populares. v. 1, 1ª ed. Bogotá: Grupo Editorial Norma, 2002.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Curriculum Space Journal
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
By submitting an article to Curriculum Space Journal (CSJ) and having it approved, the authors agree to assign, without remuneration, the following rights to Curriculum Space Journal: first publication rights and permission for CSJ to redistribute this article. article and its metadata to the indexing and reference services that its editors deem appropriate.