DROPOUT DETERMINANTS AT FACULTY UnB OF PLANALTINA (FUP)

Autores

DOI:

https://doi.org/10.22478/ufpb.2359-7003.2022v31n1.59799

Palavras-chave:

Graduation, Public Policy Management, University Management, Dropout.

Resumo

The FUP has been facing the challenge of reducing the high evasion rates. From its inception until the second half of 2014, the FUP trained 597 students and had 768 students evaded, reaching a number of dropouts about 30% higher than the number of graduates. The objective of the study was to analyze the causes of evasion in the undergraduate FUP courses. The data was obtained through the application of a questionnaire for students who had graduated and evacuees of the institution. The analytical instrument employed was logistic regression with the questions related to the socioeconomic, motivational and familiar aspects of the former students as explanatory variables of the evasion. The results indicated that the main causes of FUP evasion were related to economic difficulties and the lack of interest of students. From empirical verification, the study contributes to the understanding of the complex phenomenon that is evasion and presents practical results that support university management.  

Downloads

Não há dados estatísticos.

Biografia do Autor

Ivonaldo, Universidade de Brasília

Administrador, Mestre em Gestão Pública pelo Programa de Pós-graduação em Gestão Pública (PPGP) da Universidade de Brasília (UnB). Servidor técnico-administrativo da UnB. 

Alexandre Nascimento de Almeida, Universidade de Brasília

Ciências Sociais Aplicadas

Referências

AMBIEL, Rodolfo Augusto Matteo; OLIVEIRA SILVA, Jasiele Aparecida de; ANGELI DOS SANTOS, Acácia Aparecida; OLIVEIRA, Katya Luciane de. Predictive power of socio-emotional variables on academic performance and chance of dropout. Estudos de Psicologia, v. 23, n. 1, p. 14-21, 2018.

ANDRIOLA, Wagner Bandeira; ANDRIOLA, Cristiany Gomes; MOURA, Cristiane Pascoal. Opiniões de Docentes e de Coordenadores Acerca do Fenômeno da Evasão Discente dos Cursos de Graduação da Universidade Federal do Ceará (UFC). Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação, Rio de Janeiro, v.14, n. 52, p. 365-382, jul./set. 2006.

BARDAGI, Marucia; HUTZ, Claudio Simon. Evasão universitária e serviços de apoio ao estudante: uma breve revisão da literatura brasileira. Revista de Psicologia, São Paulo - SP, v. 14, n. 2, p. 279-301, nov. 2005.

BARROS, Lânderson Antória; LIHTNOV, Dione Dutra. Reflexões sobre a educação rural e do campo: as leis, diretrizes e bases do ensino no e do campo no Brasil. Geographia Meridionalis, v. 2, n. 1, p 20-37, jan./jun. 2016.

BRITO, Maria Ivoneide de Lima. Implementação do REUNI na UnB (2008 a 2011): limites na Ampliação de Vagas e Redução da Evasão. 2013. 254 f. Dissertação (Mestrado Profissional em Educação). Programa de Pós-graduação em Educação da Universidade de Brasília - UnB. Brasília - DF, 2013.

CABELLO, Andrea Felippe; CHAGAS, Tiago Medina. Reprovações e evasão no ensino superior – uma análise com base na metodologia do INEP. Revista Temas em Educação, João Pessoa – PB, v. 30, n. 2, p. 1-18, maio/ago., 2021.

CASANOVA, Joana R.; CERVERO, Antônio; NÚÑEZ, José Carlos; ALMEIDA, Leandro S.; BERNARDO, Ana. Factors that determine the persistence and dropout of university students Factores determinantes de la permanencia y abandono de los estudiantes universitarios. Psicothema, Oviedo, Spain, v. 30, n. 4, p. 408-4014, 2018.

CUNHA, Emmanuel Ribeiro; MOROSINI, Marília Costa. Evasão na Educação Superior: Uma Temática em Discussão. Revista Cocar, Belém – PA, v. 07, n. 14, p. 82 – 89, ago./dez. 2013.

FAVERO, Luiz Paulo; BELFIORE, Patrícia. Manual de análise de dados. 1ª ed. Rio de Janeiro: Elsevier, 2017.

GOLDBERGER, Arthur Stanley. A Course in Econometrics. London: Havard University Press, Cambridge, Massachusetts, 1991. 405 p.

GOMES, Maria José; MONTEIRO, Mariana; DAMASCENO, Anderson Medeiros; ALMEIDA, Tereza Jacy Silva; CARVALHO, Raquel Baroni de. Evasão Acadêmica no Ensino Superior: Estudo na Área da Saúde. Revista Brasileira de Pesquisa em Saúde, Vitória – ES, v. 12, n. 1, p. 6 – 13, 2010.

GUJARATI, Damodar N.; Econometria Básica. 4. ed., São Paulo: Makron Books; 2006.

HAIR, Jr. Joseph F.; ANDERSON, Rolph E.; TATHAM, Ronald L.; BLACK, William C. Análise multivariada de dados. 5. ed., Porto Alegre: Bookman, 2005.

INEP. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira, 2022. Disponível em: https://www.gov.br/inep/pt-br/areas-de-atuacao/pesquisas-estatisticas-e-indicadores/censo-da-educacao-superior/resultados. Acesso em: 02 de abr. 2022.

LEUCHOVIUS, Deborah. The Role of Parents in Dropout Prevention: Strategies that Promote Graduation and School Achievement. Promoting effective parent involvement in secondary education and transition, Minneapolis - USA, 2006. Disponível em: https://eric.ed.gov/?id=ED495870. Acesso em: 19 de out. 2020.

LI, Ian W.; CARROLL, David R. Factors influencing dropout and academic performance: an Australian higher education equity perspective. Journal of Higher Education Policy and Management, v. 42, n. 1, p. 14-30, 2019.

LIMA, Edileusa; MACHADO, Lucília. A evasão discente nos cursos de licenciatura da Universidade Federal de Minas Gerais. Educação Unisinos, Porto Alegre, v. 18, n. 2, p. 121-129, maio/ago. 2014.

LIMA, Edileusa; MACHADO, Lucília. Reuni e Expansão Universitária na UFMG de 2008 a 2012. Educação & Realidade, Porto Alegre - RS, v. 41, n. 2, p. 383-406, abr./jun. 2016.

LOBO, Maria Beatriz de Carvalho Mello. Panorama da Evasão no Ensino Superior Brasileiro: Aspectos Gerais das Causas e Soluções, 2012. Instituto Lobo para Desenvolvimento da Educação, da Ciência e da Tecnologia. ABMES, Caderno nº 25. Disponível em: https://www.institutolobo.org.br/. Acesso em: 18 de out. 2020.

LOMPA, Luiz Arthur Rosa; RESZKA, Maria de Fátima. Contextos da Evasão Universitária no Brasil. Psicologia Escolar, Gravataí - RS, jun. 2015. Disponível em: https://psicologado.com. Acesso em: 17 de fev. 2016.

MEC. Ministério da Educação. Prouni, 2015. Disponível em: http://siteprouni.mec.gov.br. Acesso em: 24 de out. 2015.

MIRANDA, Gilberto José; ARAUJO, Tamires Sousa; MARCELINO, Izabelle Almeida. O Absenteísmo Acadêmico e Suas Consequências Mais Óbvias. Revista GUAL, Florianópolis, v. 10, n. 1, p. 172-189, jan. 2017.

MOROSINI, Marília Costa; CASARTELLI, Alam de Oliveira; BENSO DA SILVA, Ana Cristina; STEREN DOS SANTOS, Bettina; SCHMITT, Rafael Eduardo; GESSINGER, Rosana Maria. A evasão na Educação Superior no Brasil: uma análise da produção de conhecimento nos periódicos Qualis entre 2000-2011. Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul - PUCRS, Porto Alegre - RS, 2011. Disponível em: http://repositorio.pucrs.br/dspace/handle/10923/8762. Acesso em: 19 out. 2020.

MUJICA, Alejandro Díaz; VILLALOBOS, María Victoria Pérez; GUTIÉRREZ, Ana B. Bernardo; FERNÁNDEZ-CASTAÑÓN, Antonio Cervero; GONZÁLEZ-PIENDA, Julio Antonio. Affective and cognitive variables involved in structural prediction of university dropout. Psicothema, v. 31, n. 4, p. 429-436, 2019.

PALHARINI, Francisco de Assis. Contornos da evasão no curso de letras da UFF. Cadernos de Letras da UFF, Niterói – RJ, n. 36, p. 145-164, 2008.

PEREIRA, Alexandre Severino; CARNEIRO, Teresa Cristina Janes; BRASIL, Gutemberg Hespanha; CORASSA, Maria Auxiliadora de Carvalho. Fatores relevantes no processo de permanência prolongada de discentes nos cursos de graduação presencial: um estudo na Universidade Federal do Espírito Santo. Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação, Rio de Janeiro, v. 23, n. 89, p. 1015-1039, 2015.

PRIM, Alexandre Luis; FÁVERO, Jéferson Deleon. Motivos da Evasão Escolar nos Cursos de Ensino Superior de Uma Faculdade na Cidade de Blumenau. Revista E-TECH: Tecnologia para Competitividade Industrial, Florianópolis - SC, n. Especial Educação, p. 53-72, nov. 2013.

ROSA, Chaiane de Medeiros. Limites da Democratização da Educação Superior: Entraves na Permanência e a Evasão na Universidade Federal de Goiás. Poíesis Pedagógica, Catalão-GO, v. 12, n. 1, p. 240-257, jan./jun. 2014.

ROSAS DA SILVA, Sofia de Lurdes; FERREIRA, Joaquim Armando Gomes. Família e ensino superior: que relação entre dois contextos de Desenvolvimento? Exedra: Revista Científica, Coimbra – Portugal, n. 1, p. 101-126, jun. 2009.

SACCARO, Alice; FRANÇA, Marco Túlio Aniceto; JACINTO, Paulo de Andrade. Fatores Associados à Evasão no Ensino Superior Brasileiro: um estudo de análise de sobrevivência para os cursos das áreas de Ciência, Matemática e Computação e de Engenharia, Produção e Construção em instituições públicas e privadas. Estudos Econômicos, v. 49, n. 2, p. 337-373, 2019.

SALES JUNIOR, Jaime Souza; CARNEIRO, Teresa Cristina Janes; DIAS, Taciana de Lemos. Indicadores de Desempenho dos Cursos de Graduação da Universidade Federal do Espírito Santo: perfil por grupos e análise comparativa no período de 2011 a 2014. Meta: Avaliação, Rio de Janeiro, v. 7, n. 21, p. 306-332, set./dez. 2015.

SANTOS BAGGI, Cristiane Aparecida dos; LOPES, Doraci Alves. Evasão e Avaliação institucional no Ensino Superior: Uma Discussão Bibliográfica. Avaliação: Revista da Avaliação da Educação Superior. Campinas; Sorocaba, SP, v. 16, n. 2, p. 355-374, jul. 2011.

SARAIVA, Regina Coelly Fernandes; DINIZ, Janaina Deane de Abreu Sa. Universidade de Brasília: Trajetória da Expansão nos 50 anos. Brasília - DF: Gráfica e Editora Movimento. 2012.

SILVA FILHO, Roberto Leal Lobo e; MOTEJUNAS, Paulo Roberto; HIPÓLITO, Oscar;

LOBO, Maria Beatriz de Carvalho Mello. Cadernos de Pesquisa, São Luis – MA, v. 37, n. 132, p. 641-659, set./dez. 2007.

SOARES, Adriana Benevides; FRANCISCHETTO, Vanuza; DUTRA, Betânia Marques; MIRANDA, Jacqueline Maia de; NOGUEIRA, Cátia C. de C.; LEME, Vanessa R.; ARAÚJO, Alexandra M.; ALMEIDA, Leandro S. O impacto das expectativas na adaptação acadêmica dos estudantes no Ensino Superior. Psico-USF, Bragança Paulista - SP, v. 19, n. 1, p. 49-60, jan./abr. 2014.

STOFFEL, Wagner Pina; ZIZA, Cleiton Ricardo. Evasão escolar em cursos superiores: Estudo comparativo entre os pedidos de trancamento e o aproveitamento escolar. In: SIMPÓSIO PEDAGÓGICO E PESQUISAS EM COMUNICAÇÃO, 9, 2014, Rezende - RJ. Anais... Rezende: Simped, 2014.

TINTO, Vicent. Research and Practice of Student Retention: What Next. Journal of College Student Retention: Research, Theory & Practice, Virginia – USA, v. 8, n. 1, p. 1-19, 2006.

TIGRINHO, Luiz Maurício Valente. Evasão Escolar nas Instituições de Ensino Superior. Revista Gestão Universitária, 2008. Disponível em: http://www.gestaouniversitaria.com.br/artigos/evasao-escolar-nas-instituicoes-de-ensino-superior. Acesso em: 19 de out. 2020.

UnB. Universidade de Brasília: Plano de expansão. Plano de expansão da Universidade de Brasília: Campus UnB-Planaltina, Campus UnB – Ceilândia / Taguatinga, Campus UnB-Gama. Brasília DF. 2005.

UnB. Edital n. 01 – 1º/2015 - Avaliação Socioeconômica Para Acesso aos Programas de Assistência Estudantil. UnB. Brasília - DF, p. 9. 2010.

UnB. Relatório de Gestão 2015. Decanato de Planejamento e Orçamento, p. 201, 05 de mar. 2015.

UnB. Decanato de Planejamento, Orçamento e Avaliação Institucional, 2022. Anuário Estatístico. Disponível em: http://dpo.unb.br/. Acesso em: 02 de abr. 2022.

VENEGAS-MUGGLI, Juan I. Higher education dropout of non-traditional mature freshmen: the role of sociodemographic characteristics. Studies in Continuing Education, v. 42, n. 3, p. 316-332, 2019.

VIGNOLES, Anna F.; POWDTHAVEE, Nattavudh. The socioeconomic gap in university dropouts. The BE journal of economic analysis & policy, v. 9, n. 1, p. 1 – 35, 2009.

ZAJĄC, Tomasz Zbigniew; KOMENDANT-BRODOWSKA, Agata. Premeditated, dismissed and disenchanted: higher education dropouts in Poland. Tertiary Education and Management, v. 25, n. 1, p. 1-16, 2019.

ZORDAN, Giselli Ramos. Estudo Sobre os Fatores que Influenciaram a Evasão no Curso de Administração da UFMA, na Modalidade a Distância, no Polo Presencial de Porto Franco – MA. 2012. 105 f. Dissertação (Mestrado em Cultura e Sociedade). Universidade Federal do Maranhão – UFMA. São Luís, 2012.

Downloads

Publicado

2022-04-25

Como Citar

IVONALDO VIEIRA; ALMEIDA, A. N. de. DROPOUT DETERMINANTS AT FACULTY UnB OF PLANALTINA (FUP). Revista Temas em Educação, [S. l.], v. 31, n. 1, p. 135–154, 2022. DOI: 10.22478/ufpb.2359-7003.2022v31n1.59799. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/ojs2/index.php/rteo/article/view/59799. Acesso em: 22 maio. 2024.

Edição

Seção

RELATOS DE PESQUISA