SEE AND REGULATE CONDUCTASPROVOCATIONS AROUND THE EXPERIENCE OF INFAMOUS SUBJECTS IN SCHOOL

SEE AND REGULATE CONDUCTASPROVOCATIONS AROUND THE EXPERIENCE OF INFAMOUS SUBJECTS IN SCHOOL

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22478/ufpb.2359-7003.2019v28n3.48541

Keywords:

Conduct, Look, Cinema, Subjectivity, Infamy

Abstract

The present text aims to provoke reflections about the infamous subjectivities within the school institution, putting on screen an interface between the scenes of the Cuban feature film Conducta and the Foucaultian theoretical framework. To this end, it will first clarify the possibility of seeing the experience of becoming a deviant subject. It will then unveil the ways of regulating unruly behavior within the school. Finally, it will reveal some implications of infamy for caring for themselves and others in formal education. This will show the boundary experience constituted by the existence of these undesirable subjects and their presence in school, which point to the failure of an expired pedagogy but, at the same time, provide clues to other arts of existence in education.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ARTIÈRES, P. et al. Introducation. In : PALTRINIERI, L. (org.). L’Usage des plaisirs et Le Souci de soi de Michel Foucault : Regards critiques 1984-1987. Caen : Presses Universitaires de Caen, 2014.

DEPRAZ, N. Comprendre la phénoménologie : une pratique concrète. Paris : Armand Collin, 2012.

DIDI-HUBERMAN, G. Diante da imagem: questão colocada aos fins de uma história da arte. Trad. Paulo Neves. São Paulo: Editora 34, 2013.

DUPEYRON, J-F. Foucault et la forme scolaire. In : PRAIRAT, É. (org.). À l’école de Foucault. Nancy : Presses Universitaires de Nancy, Éditions Universitaires de Lorraine, 2014.

ELSAESSER, T. Cinema como arqueologia das mídias. Trad. Carlos Szlak. São Paulo: Edições Sesc São Paulo, 2018.

FOUCAULT, M. A escrita de si. In: ______. Ditos e escritos V: Ética, sexualidade e política. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2006.

______. A hermenêutica do sujeito: curso dado no Collège de France (1981-1982). Trad. Márcio Alves da Fonseca e Salma Tannus Muchail. São Paulo: Editora WMF Martins Fontes, 2010.

______. A ordem do discurso: aula inaugural no Collège de France, pronunciada em 2 de dezembro de 1970. Trad. Laura Fraga de Almeida. São Paulo: Loyola, 1996.

______. As palavras e as coisas: uma arqueologia das ciências humanas. Trad. Salma Tannus Muchail. São Paulo: Martins Fontes, 2007.

______. História da sexualidade 2: o uso dos prazeres. Trad. Maria Thereza da Costa Albuquerque. Rio de Janeiro: Graal, 1984.

______. La vie des hommes infâmes. In: ______. Dits et Écrits II. Paris : Gallimard, 2001a.

______. Le Corps utopique. In : ______. Le Corps Utopique suivi de Les Hétérotopies. Paris : Éditions Nouvelles Lignes, 2009.

______. Polémique, politique, problématisations. In: ______. Dits et Écrits II. Paris : Gallimard, 2001b.

______. Préface à l’« Histoire de la sexualité ». In: ______. Dits et Écrits II. Paris : Gallimard, 2001c.

______. Qu’est-ce que la critique ? In: ______. Qu’est-ce que la critique? suivi de La culture de soi. Paris: Vrin, 2015.

______. Vigiar e punir: nascimento da prisão. Trad. Raquel Ramalhete. Petrópolis: Vozes, 2010.

GADELHA, S. Empresariamento da sociedade e governo da infância pobre. In: RESENDE, H. (org.). Michel Foucault: o governo da infância. Belo Horizonte: Autêntica, 2015. (Coleção Estudos Foucaultianos)

GLEYSE, J. A instrumentalização do corpo: uma arqueologia da racionalização instrumental do corpo, da Idade Clássica à Época Hipermoderna. Trad. Avelino A. de Lima Neto, Cláudia E. A. Moraes e Fábio L. S. Teixeira. São Paulo: LiberArs, 2018.

______. Entrepreneurs de morale et d’hygiène et propagandistes sportifs : les films fixes ayant trait au corps ou à l’activité physique, dans le fonds du Cedrhe au XXe siècle. Tréma, Montpellier : IUFM de Montpellier, 2014, pp.44-59.

GROS, F. Problématisations. In: BERT, J-F.; LAMY, J. Michel Foucault : Un héritage critique. Paris: CNRS Éditions, 2014.

GUTIÉRREZ, P. J. Trilogia suja de Havana. Trad. Ari Roitman e Paulina Wacht. Rio de Janeiro: Alfaguara, 2017.

HAN, B. L’ontologie manquée de Michel Foucault : entre l’historique et le transcendantal. Grenoble : Éditions Jérôme Million, 1998.

LAROSSA, J. Apresentação. In: ______. Pedagogia profana: danças, piruetas e outras mascaradas. Belo Horizonte: Autêntica, 2017.

______. Do espírito da criança à criança de espírito. A ideia de formação em Peter Handke. In: ______. Pedagogia profana: danças, piruetas e outras mascaradas. Belo Horizonte: Autêntica, 2017.

______. O enigma da infância ou o que vai do impossível ao verdadeiro. In: ______. Pedagogia profana: danças, piruetas e outras mascaradas. Belo Horizonte: Autêntica, 2017.

LIMA NETO, A. A. Ver com Foucault. In: ______. O cinema como educação do olhar. São Paulo: LiberArs, 2018.

______; ARAÚJO, H. F. Para além do corpo belo: notas sobre a leitura foucaultiana do Alcibíades. Educação e Filosofia (Online), v. 32, p. 1-15, 2018.

NUMA escola de Havana. Direção: Ernesto Daranas. Esfera Produções Culturais LTDA, 2014. DVD (90 min), color. Título original: Conducta.

PAGNI, P. A. Experiência estética, formação humana e arte de viver: desafios filosóficos à educação escolar. São Paulo: Loyola, 2014.

PLATÃO. Defesa de Sócrates. In: ______. Sócrates. Traduções de Jaime Bruna, Libero Rangel de Andrade, Gilda Maria Reale Strazynski. São Paulo: Nova Cultural, 1987. (Coleção Os Pensadores)

RIONDET, X. Vers une contre-histoire du gouvernement des enfants. In : PRAIRAT, É. (org.). À l’école de Foucault. Nancy : Presses Universitaires de Nancy, Éditions Universitaires de Lorraine, 2014.

REVEL, J. Expériences de la pensée : Michel Foucault. Bordas : Paris, 2005.

TEIXEIRA, F. L. S. et al. Duas funções do olhar em Foucault: panoptismo e transoptismo. Aurora (PUC-SP. On line), v. 10, p. 108-126, 2017.

TOUBIANA, S. Michel Foucault et le cinéma. In: ARTIÈRES, P. (org.). Michel Foucault, la littérature et les arts. Paris : Kimé, 2004.

VEIGA-NETO, A. Por que governar a infância? In: RESENDE, H. (org.). Michel Foucault: o governo da infância. Belo Horizonte: Autêntica, 2015. (Coleção Estudos Foucaultianos)

Published

2019-12-11

How to Cite

DE LIMA NETO, A. A.; GLEYSE, J. SEE AND REGULATE CONDUCTASPROVOCATIONS AROUND THE EXPERIENCE OF INFAMOUS SUBJECTS IN SCHOOL: SEE AND REGULATE CONDUCTASPROVOCATIONS AROUND THE EXPERIENCE OF INFAMOUS SUBJECTS IN SCHOOL. Revista Temas em Educação, [S. l.], v. 28, n. 3, 2019. DOI: 10.22478/ufpb.2359-7003.2019v28n3.48541. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/ojs2/index.php/rteo/article/view/48541. Acesso em: 16 jul. 2024.

Issue

Section

THEMATIC DOSSIER - BODY, EDUCATION AND DIGITAL TECHNOLOGIES