POPULAR EXTENSION: HISTORICAL MILESTONES

POPULAR EXTENSION: HISTORICAL MILESTONES

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22478/ufpb.2359-7003.2021v30n1.54113

Keywords:

University Extension, Popular Education, Brazil

Abstract

The Extension has historically stood out as the academic pillar through which various social practices have been carried out. In this context, we witness the existence of an extension perspective oriented based on the Freirian concept of Popular Education. In view of the above, the present manuscript aimed to outline, from a historical diachronic approach, the process of constituting the Extension field in Popular Education, in the Brazilian context. For this, a descriptive bibliographic search was used, with a qualitative approach, based on the narrative review. It is observed that, at first, these Popular Education Extension initiatives were developed in a way unrelated to the university as a institution. With the beginning of the military dictatorship period, in 1964, these practices began to be severely repressed, even so, they continued to occur again. With the end of the military regime in 1985 and political openness, these practices started to be recognized institutionally. In a row, with the consolidation of some government policies, these experiences were enjoying institutional credibility and gaining more and more prominence and recognition. Although it is not a hegemonic practice, it has gradually been conquering space in the multifaceted university scenario and consolidating itself as a possibility.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Renan Soares de Araújo, Universidade Federal da Paraíba

Nutricionista. Mestrando em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal da Paraíba. 

Celâny Teixeira de Mélo, Universidade Federal da Paraíba

Pedagoga. Mestranda em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal da Paraíba.

Pedro José Santos Carneiro Cruz, Universidade Federal da Paraíba

Doutor em Educação. Professor do Curso de Medicina da Universidade Federal da Paraíba (UFPB) e do Programa de Pós-Graduação em Educação e do Programa de Pós-Graduação em Saúde Coletiva, ambos da UFPB.

References

ARAÚJO, R. S. Extensão universitária: aspectos histórico-conceituais e o desvelar de outra possibilidade teórico-metodológica a partir da educação popular. In: CRUZ, P. J. S. C. et al. (Orgs.). Vivências de extensão em educação popular no Brasil, v. 1: extensão e formação universitária: caminhos, desafios e aprendizagens. João Pessoa: Editora do CCTA, 2018. p. 273-309.

BRANDÃO, C. R. A educação popular na área da saúde. In: VASCONCELOS, E. M.; PRADO, E. V. (Orgs.). A saúde nas palavras e nos gestos: reflexões da rede de educação popular e saúde. 2. ed. São Paulo: Hucitec, 2017. p. 34-40.

BRASIL. Ministério da Saúde. Secretaria de Gestão Estratégica e Participativa. Comitê Nacional de Educação Popular em Saúde. Política nacional de educação popular em saúde no sistema único de saúde. Brasília: Ministério da Saúde, 2013.

CALADO, A. J. F. Educação popular como processo humanizador: quais protagonistas? In: CRUZ, P. J. S. C. et al. (Orgs.). Educação popular e nutrição social: reflexões e vivências com base em uma experiência. João Pessoa: UFPB, 2014. p. 355-375.

CANANÉA, F. A. A. L. C. O mar e a jangada: política cultural e extensão universitária. João Pessoa: UFPB, 2011.

CRUZ, P. J. S. C. Extensão popular: um movimento, um mosaico diverso de práticas e uma concepção para a reorientação do fazer universitário tradicional. In: CRUZ, P. J. S. C. et al. (Orgs.). Vivências de extensão em educação popular no Brasil, v. 1: extensão e formação universitária: caminhos, desafios e aprendizagens. João Pessoa: Editora do CCTA, 2018. p. 15-34.

CRUZ, P. J. S. C. Universidade popular: fundamentos, aprendizados e caminhos pela extensão. In: CRUZ, P. J. S. C. et al. (Orgs.). Extensão popular: caminhos em construção. João Pessoa: Editora do CCTA, 2017a. p. 53-82.

CRUZ, P. J. S. C. A extensão em educação popular e seus significados no processo de reorientação da formação médica: um ensaio sobre a experiência da Universidade Federal da Paraíba. In: CRUZ, P. J. S. C. XAVIER FILHO, M. C. S. (Orgs.). Extensão, saúde e formação médica: caminhos de construção de experiências extensionistas, suas possibilidades e limites para a promoção da saúde e a formação médica. João Pessoa: Editora do CCTA, 2017b. p. 227-252.

CRUZ, P. J. S. C. Extensão popular: a reinvenção da universidade. In: VASCONCELOS, E. M.; CRUZ, P. J. S. C. (Orgs.). Educação popular na formação universitária: reflexões com base em uma experiência. 2. ed. São Paulo: Hucitec; João Pessoa: UFPB, 2015. p. 40-61.

CRUZ, P. J. S. C. et al. Mapeamento de experiências de extensão popular nas universidades públicas brasileiras: um estudo descritivo em escala nacional. Revista Conexão UEPG, Ponta Grossa, v. 15, n. 1, p. 7-16, jan./abr. 2019.

CRUZ, P. J. S. C.; VASCONCELOS, E. M. Caminhos da aprendizagem na extensão universitária: reflexões com base em experiência na Articulação Nacional de Extensão Popular (ANEPOP). São Paulo: Hucitec, 2017.

DANTAS, V. L. A. et al. Educação popular e permacultura em diálogo cuidadoso – pela construção de saberes necessários à reinvenção da vida. In: ARAÚJO, R. S.; CRUZ, P. J. S. C. (Orgs.). Educação popular e práticas sociais: ação, processo formativo e construção de conhecimento. João Pessoa: Editora do CCTA, 2018. p. 173-194.

FALCÃO, E. F. Extensão popular: caminhos para a emancipação. João Pessoa: Editora do CCTA, 2018.

FALCÃO, E. F. Vivência em comunidades: outra forma de ensino. 2. ed. João Pessoa: UFPB, 2014.

FLEURI, R. M. Educação intercultural e movimentos sociais: trajetórias de pesquisa da Rede MOVER. João Pessoa: Editora do CCTA, 2017.

FLEURI, R. M. Conversidade: conhecimento construído na relação entre educação popular e universidade. In: REUNIÃO ANUAL DA ASSOCIAÇÃO NACIONAL DE PÓS-GRADUAÇÃO E PESQUISA EM EDUCAÇÃO, 27, 2004, Caxambu. Anais da XXVII Reunião Anual da ANPEd. Rio de Janeiro: ANPEd, 2004. p. 1-45. Disponível em: <http://27reuniao.anped.org.br/diversos/te_reinaldo_fleury.pdf>. Acesso em: 11 jul. 2020.

FLEURI, R. M. Educação popular e universidade: contradições e perspectivas emergentes nas experiências de extensão universitária em educação popular da Universidade Metodista de Piracicaba (1978-1987). Florianópolis: UFSC, 2001.

FLEURI, R. M. Extensão universitária em educação popular. Educ. e Filos., Uberlândia, v. 3, n. 6, p. 59-73, 1989.

FLEURI, R. M. O ciclo básico da PUCSP: uma proposta inovadora? São Paulo: Loyola, 1982.

FÓRUM DE PRÓ-REITORES DE EXTENSÃO DAS UNIVERSIDADES PÚBLICAS BRASILEIRAS – FORPROEX. Política nacional de extensão universitária. Manaus: FORPROEX, 2012.

FÓRUM DE PRÓ-REITORES DE EXTENSÃO DAS UNIVERSIDADES PÚBLICAS BRASILEIRAS – FORPROEX. I Encontro de Pró-Reitores de Extensão das universidades públicas brasileiras. Conceito de extensão, institucionalização e financiamento. Brasília, 1987. Disponível em: <https://www.ufmg.br/proex/renex/images/documentos/1987-I-Encontro-Nacional-do-FORPROEX.pdf>. Acesso em: 06 jul. 2020.

FREIRE, P. Extensão ou comunicação? 17. ed. São Paulo: Paz e Terra, 2015.

FREIRE, P. Política e educação: ensaios. 5. ed. São Paulo: Cortez, 2001.

GADOTTI, M. Extensão universitária: para quê? Instituto Paulo Freire. 2017.
Disponível em: <https://www.paulofreire.org/images/pdfs/Extens%C3%A3o_Universit%C3%A1ria_-_Moacir_Gadotti_fevereiro_2017.pdf>. Acesso em: 10 jun. 2020.

GIL, A. C. Como elaborar projetos de pesquisa. 4. ed. São Paulo: Atlas, 2002.

IRELAND, T. D.; SILVA, E. J. L.; ARAÚJO, L. M. (Orgs.). Aprendendo com o trabalho: 25 anos da Escola Zé Peão. Jundiaí: Paco, 2017.

JARA, O. H. O desafio de teorizar sobre a prática para transformá-la. In: GADOTTI, M.; TORRES, C. A. (Orgs.). Educação popular: utopia latino-americana. Tradução de Jaime Bizeh. 2. ed. Brasília: Ibama, 2003. p. 101-123.

LIMA, P. D. A Ger'Ação Direta no DF: reflexões sobre as lutas sociais em Brasília na primeira década século XXI. In: RÊSES, E. S. (Org.). Universidade e movimentos sociais. 1. ed. Belo Horizonte: Fino Traço, 2015. p. 119-149.

MARCONI, M. A.; LAKATOS, E. M. Fundamentos de metodologia científica. 5. ed. São Paulo: Atlas, 2003.

MELO NETO, J. F. Extensão universitária: uma análise crítica. João Pessoa: UFPB, 2001.

MINAYO, M. C. S. O desafio do conhecimento: pesquisa qualitativa em saúde. 12. ed. São Paulo: Hucitec, 2012.

PALUDO, C. Educação Popular como resistência e emancipação humana. Cad. Cedes, Campinas, v. 35, n. 96, p. 219-238, mai./ago. 2015.

ROSA, I. M. Pedras, noites e poemas: percepções de um extensionista popular. In: CRUZ, P. J. S. C. et al. (Orgs.). Educação popular na universidade: reflexões e vivências da Articulação Nacional de Extensão Popular (ANEPOP). São Paulo: Hucitec; João Pessoa: UFPB, 2013. p. 77-81.

SILVA, A. C. M.; BRÊTAS, A. C. P.; SANTANA, C. L. A. (Orgs.). Com-unidade: experiências extensionistas. São Paulo: Páginas & Letras, 2014.

SILVEIRA, J. L. G. C. (Org.). Liga de saúde coletiva: extensão popular em busca da integralidade. 1. ed. Blumenau: EDIFURB, 2008.

ROTHER, E. T. Revisão sistemática X revisão narrativa. Acta paul. enferm., São Paulo, v. 20, n. 2, p. 5-6, jun. 2007.

VASCONCELOS, E. M. Apresentando: Educação popular na universidade. In: VASCONCELOS, E. M.; CRUZ, P. J. S. C. (Orgs.). Educação popular na formação universitária: reflexões com base em uma experiência. 2. ed. São Paulo: Hucitec; João Pessoa: UFPB, 2015a. p. 15-24.

VASCONCELOS, E. M. Educação popular: da extensão à disciplina no curso de medicina. In: VASCONCELOS, E. M.; CRUZ, P. J. S. C. (Orgs.). Educação popular na formação universitária: reflexões com base em uma experiência. 2. ed. São Paulo: Hucitec; João Pessoa: UFPB, 2015b. p. 351-361.

VASCONCELOS, E. M.; CRUZ, P. J. S. C. (Orgs.). Educação popular na formação universitária: reflexões com base em uma experiência. 2. ed. São Paulo: Hucitec; João Pessoa: UFPB, 2015.

Published

2021-01-26

How to Cite

SOARES DE ARAÚJO, R.; TEIXEIRA DE MÉLO, C. .; SANTOS CARNEIRO CRUZ, P. J. POPULAR EXTENSION: HISTORICAL MILESTONES: POPULAR EXTENSION: HISTORICAL MILESTONES. Revista Temas em Educação, [S. l.], v. 30, n. 1, 2021. DOI: 10.22478/ufpb.2359-7003.2021v30n1.54113. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/ojs2/index.php/rteo/article/view/54113. Acesso em: 18 dec. 2024.

Issue

Section

Dossier - Popular Extension

Most read articles by the same author(s)