UNIVERSIDADE E SOCIEDADE: DIÁLOGOS E POSSIBILIDADES DO CONHECIMENTO NO CAMPO DA EDUCAÇÃO

Authors

  • Joyce da Costa Lima UNIVERSIDADE FEDERAL RURAL DO RIO DE JANEIRO - INSTITUTO MULTIDISCIPLINAR (UFRRJ/IM)
  • Aline de Carvalho Moura Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro https://orcid.org/0000-0001-6186-605X

Keywords:

University, Knowledge, Society, Education

Abstract

This work has the objective to present brief reflections about universities, as educational institutions, starting from the aspects of creation. So in this way, it is intended to observe the relation between knowledge and the university, as well as its relation with society. Based on the premise that university is one of the institutions responsible for the dialogue between society and the intellectual production present in the academic environment, we assume that exist a rupture in the university social function, following the idea that the knowledge production is limited to what we denominate 'academic bubble', thus it turns essential the disruption with the dichotomy between the society and the intellectual knowledge produced in the universities. However, we understand that certain transformation actions occurs gradually, based on strategies designed in the context that is intended to be modified, therefore we intend to start a discussion, about the possibilities that allows a connection among the knowledge produced in the academia and society. In short, our discussion field is focused to reflect this perspective in the educational field, more specifically the social responsibility of the research in this area and its relation with the practical environment.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Aline de Carvalho Moura, Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro

Doutora em Educação pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ) e Professora Adjunta da
Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro (UFRRJ

References

AMÂNCIO, Ana Maria; QUEIROZ, Ana Paula de; FILHO, Antenor Amâncio. O programa de vocação científica da Fundação Oswaldo Cruz (Provoc) como estratégia educacional relevante. Revista Nota de Pesquisa, Rio de Janeiro, v. 6, n. 1, 1999. Disponível em: https://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-59701999000200010. Acesso em: 12 nov. 2020.

ANDRÉ, Marli. A formação do pesquisador da prática pedagógica. Plurais Revista Multidisciplinar, Salvador, v. 1, n.1, p. 01-12, 2016. Disponível em: https://revistas.uneb.br/index.php/plurais/article/view/2300. Acesso em: 10 nov. 2020.

CHAUI, Marilena de Souza. A universidade pública sob nova perspectiva. Anped Revista Brasileira de Educação, Minas Gerais, n. 24, p. 5-15, 2003. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/242217594_A_universidade_publica_sob_nova_perspectiva. Acesso em: 01 dez. 2020.

CHAUI, Marilena de Souza. Escritos sobre a universidade. In: CHAUI, Marilena de Souza. Vocação política e vocação científica da universidade. 1. ed. São Paulo: Editora da UNESP, p. 115-134, 2001.

CHAUI, Marilena de Souza. A universidade Operacional. Revista da Avaliação da Educação Superior, São Paulo, v. 4, n. 3, p. 1-7, 1999.

FERNANDES, Florestan. Circuito fechado: quatro ensaios sobre o “poder institucional”. São Paulo: Globo, 2010.

FREITAG, Barbara. Escola, Estado e Sociedade. São Paulo: Centauro, 2005.

GADOTTI, Moacir. Qualidade na educação: uma nova abordagem. São Paulo: Editora e Livraria Instituto Paulo Freire, 2010.

LACERDA, Ronald Ayres; ÁLVARES, Oswaldo Ponce. A universidade e a sociedade do conhecimento. Universitas Humanas, Rio de Janeiro, v. 2, n. 1, 2005. Disponível em: https://www.publicacoesacademicas.uniceub.br/face/article/view/631. Acesso em: 10 nov. 2020.

MÉSZÁROS, István. Educação para além do capital. São Paulo: Boitempo, 2005

MORAES, Maria Célia Marcondes de. Indagações sobre o conhecimento no campo da educação. Perspectiva, Florianópolis, v. 27, n. 2, p. 315-346, 2009. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/perspectiva/article/download/2175-795X.2009v27n2p315/15284. Acesso em: 5 nov. 2020.

MORAES, Maria Célia Marcondes de. Paradigmas e adesões: temas para pensar a teoria e a prática em educação. Perspectiva, Florianópolis, v. 17, n. 32, p. 51- 68, 1999. Disponível em https://periodicos.ufsc.br/index.php/perspectiva/article/view/10522. Acesso em: 14 nov. 2020.

MORAES, Maria Célia Marcondes de; SOARES, Kátia Cristina Dambiski. Cenas empobrecidas do conhecimento e do trabalho docente. Educação, Porto Alegre – RS, n. 2, p. 265-281, 2005. Disponível em: http://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/viewFile/417/314. Acesso em: 14 nov. 2020.

MOURA, Aline de Carvalho; LIMA, Joyce da Costa. Diálogos entre ensino e pesquisa: incentivo a pesquisa como atividade investigativa na educação básica. Revista Pedagógica, v. 23, p. 1-21, 2021. Disponível em: https://pegasus.unochapeco.edu.br/revistas/index.php/pedagogica/article/view/6052. Acesso em: 05 jun. 2021.

PESCE, Maly Krüger de; ANDRÉ, Marli; HOBOLD, Márcia de Souza. Formação do professor pesquisador: procedimentos didáticos. In: CONGRESSO NACIONAL DE EDUCAÇÃO EDUCERE, XI, 2013. Curitiba, p. 10242-10254. Disponível em: https://educere.bruc.com.br/arquivo/pdf2013/7520_5224.pdf. Acesso em: 10 nov. 2020.

SEVERINO, Antônio Joaquim. Educação e universidade: conhecimento e construção da cidadania. Interface -Comunicação, Saúde, Educação, v. 6, n. 10, p. 117-24, 2002. Disponível em: https://www.scielosp.org/pdf/icse/2002.v6n10/117-124. Acesso em: 05 jun. 2021.

SIMÕES, Maria Leite. O surgimento das universidades no mundo e sua importância para o contexto da formação docente. Revista Temas em Educação, João Pessoa, v. 22, n. 2, p. 136-152, 2013. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/index.php/rteo/article/view/17783. Acesso em: 03 jun. 2021.

TRINDADE, Helgio. Universidade em perspectiva: sociedade, conhecimento e poder. Revista Brasileira de Educação, São Paulo, n. 10, p. 5-15, 1998. Disponível em: http://anped.tempsite.ws/novo_portal/rbe/rbedigital/RBDE10/RBDE10_03_HELGIO_TRINDADE.pdf . Acesso em: 04 nov. 2020.

TRINDADE, Helgio. Saber e Poder: Os Dilemas da Universidade Brasileira. Estudos Avançados, São Paulo, v. 14, n. 40, p. 122-133, 2000. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ea/a/RSqMPF7jYzNvT46WjhK8tJR/?lang=pt#:~:text=da%20universidade%20brasileiraH%C3%A9lgio%20Trindade,na%20perspectiva%20do%20novo%20s%C3%A9culo. Acesso em: 04 jun. 2020.

Published

2021-08-27

How to Cite

DA COSTA LIMA, J.; DE CARVALHO MOURA, A. UNIVERSIDADE E SOCIEDADE: DIÁLOGOS E POSSIBILIDADES DO CONHECIMENTO NO CAMPO DA EDUCAÇÃO. Revista Temas em Educação, [S. l.], v. 30, n. 2, p. 245–264, 2021. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/ojs2/index.php/rteo/article/view/58953. Acesso em: 16 jul. 2024.

Issue

Section

REVIEW ARTICLE