UMA FORMA POPULARÍSSIMA DE CULTURA

educação na trajetória do Teatro de Bonecos Dadá (1960-1975)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22478/ufpb.2359-7003.2024v33n1.70699

Keywords:

Teatro de Bonecos Dadá. Infância e Ditadura. História da Educação

Abstract

This article cleaims to discuss the trajectory of Teatro de Bonecos Dadá, in Curitiba, analyzing the artistic ededucation alactivities of its founders Euclides Coelho de Souza and Adair Chevonika, and their network of partnerships in different the atergroups  and education alinitiatives. The time frame isbetween 1960, with the creation of the People's Theater Group, based on the Political Theater movement, until the return of the founders from exile in 1974, with the premiere of the play “Who hasreason, the Wolf or Little Red Riding Hood?” , a milestone in the new trajectory of Dadá Puppet Theater. The group's activities went from their first theatrical experiences in 1960 to the creation of the Centro Popular de Cultura do Paraná (CPCP), where their journey with puppet the ater began, central totheir plays and courses, combiningthe Paulo Freire method with the puppet theater for adult literacy, and culminated in the creation of the group Teatro de Bonecos Dadá in 1964, the embryo for the emergence of Jardim de Infância Pequeno Príncipe (1965), having a strong artistic and progressive proposal, which was closed byt hearmy in 1966 , with the management team condemned for subversiveactivity. The relationships between art, education, childhood and politics Will be debated, from the perspective of the history of education, through the incursion in to the training, repertoireand experiences of this group of educators and puppeteers, their resistance tactics, adaptations to continue on the scene seeking the expansion of childhood even in a period of sanction sand restrictions.

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Author Biographies

Marcio Souza da luz, Universidade Federal do Paraná

Professor da Secretaria de Educação do Estado do Paraná, graduado em Artes Visuais. Mestrando no Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal do Paraná.

Andréa Cordeiro, Universidade Federal do Paraná

Doutora em Educação pela Universidade Federal do Paraná. Professora de História da Educação no Setor de Educação e no Programa de Pós-graduação em Educação da Universidade Federal do Paraná.

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Published

2024-11-05

How to Cite

SOUZA DA LUZ, M.; CORDEIRO, A. UMA FORMA POPULARÍSSIMA DE CULTURA: educação na trajetória do Teatro de Bonecos Dadá (1960-1975). Revista Temas em Educação, [S. l.], v. 33, n. 1, p. e-rte331202468, 2024. DOI: 10.22478/ufpb.2359-7003.2024v33n1.70699. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/ojs2/index.php/rteo/article/view/70699. Acesso em: 18 nov. 2024.

Issue

Section

DOSSIÊ - O GOLPE DE 1964, 60 ANOS DEPOIS: NARRATIVAS, RESISTÊNCIA E REDEMOCRATIZ