UMA FORMA POPULARÍSSIMA DE CULTURA
educação na trajetória do Teatro de Bonecos Dadá (1960-1975)
DOI:
https://doi.org/10.22478/ufpb.2359-7003.2024v33n1.70699Keywords:
Teatro de Bonecos Dadá. Infância e Ditadura. História da EducaçãoAbstract
This article cleaims to discuss the trajectory of Teatro de Bonecos Dadá, in Curitiba, analyzing the artistic ededucation alactivities of its founders Euclides Coelho de Souza and Adair Chevonika, and their network of partnerships in different the atergroups and education alinitiatives. The time frame isbetween 1960, with the creation of the People's Theater Group, based on the Political Theater movement, until the return of the founders from exile in 1974, with the premiere of the play “Who hasreason, the Wolf or Little Red Riding Hood?” , a milestone in the new trajectory of Dadá Puppet Theater. The group's activities went from their first theatrical experiences in 1960 to the creation of the Centro Popular de Cultura do Paraná (CPCP), where their journey with puppet the ater began, central totheir plays and courses, combiningthe Paulo Freire method with the puppet theater for adult literacy, and culminated in the creation of the group Teatro de Bonecos Dadá in 1964, the embryo for the emergence of Jardim de Infância Pequeno Príncipe (1965), having a strong artistic and progressive proposal, which was closed byt hearmy in 1966 , with the management team condemned for subversiveactivity. The relationships between art, education, childhood and politics Will be debated, from the perspective of the history of education, through the incursion in to the training, repertoireand experiences of this group of educators and puppeteers, their resistance tactics, adaptations to continue on the scene seeking the expansion of childhood even in a period of sanction sand restrictions.
Downloads
References
ABREU, Ieda de. Ilo Krugli - Poesia Rasgada. Coleção Aplauso – Teatro Brasil. Imprensa Oficial do Estado de São Paulo. São Paulo, 2019.
BOURDIEU, Pierre. O poder simbólico. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 1989.
BENETTI, Téoura. História da escolinha de artes do centro de artes e letras da Universidade Federal de Santa Maria – RS. Dissertação de mestrado pela Universidade Federal de Santa Maria-RS, setor de Educação, Santa Maria, 2007. Disponível em:
< http://repositorio.ufsm.br/handle/1/7263 > Acesso em: 11 Maio 2024.
CBTIJ. Centro brasileiro de teatro para infância e juventude. Ilo Krugli.
Disponível em:
Acesso em: 20/04/2024
CERTEAU, Michel de. A Escrita da História: Rio de Janeiro: Forense Universitária, 1982.
CERTEAU, Michel de. A Invenção do cotidiano: Petrópolis: Editora Vozes, 1998.
CHARTIER, Roger. A ordem dos livros: leitores, autores e bibliotecas na Europa entre os séculos XIV e XVIII. Distrito Federal: Editora da Universidade de Brasília, 1994.
CHARTIER, Roger. A História Cultural-entre práticas e representações. Lisboa: DIFEL, 1990.
CHARTIER, Roger. Cultura Popular: Revisitando um conceito historiográfico. Estudos Históricos, Rio de Janeiro, Volume 8, n° 16, 1995, p. 179-192.
CHARTIER, R. O mundo como representação. Estudos Avançados, [S. l.], v. 5, n. 11, p. 173-191, 1991.
Disponível em: <https://www.revistas.usp.br/eav/article/view/8601>.
Acesso em: 1 set. 2023.
ESCOLINHA de Arte do Brasil (EAB). In: ENCICLOPÉDIA Itaú Cultural de Arte e Cultura Brasileira. São Paulo: Itaú Cultural, 2024. Disponível em: http://enciclopedia.itaucultural.org.br/instituicao209047/escolinha-de-arte-do-brasil-eab. Acesso em: 11 de maio de 2024. Verbete da Enciclopédia.
ISBN: 978-85-7979-060-7
GARCIA, Silvana. Teatro da militância [livro eletrônico]: a intenção do popular no engajamento político / Silvana Garcia. -- 1. ed. -- Rio de Janeiro : Teatro do Pequeno Gesto, 2022.
Disponível em:
https://www.pequenogesto.com.br/livros/Teatro_da_Militancia_Silvana_Garcia.pdf
MENESES, Ulpiano Toledo Bezerra de. Memória e cultura material - documentos pessoais noespaço público. In: Revista Estudos Históricos, v.11, n.21, 1998. Rio de Janeiro
MERKLE, Ernesto. Depoimento sobre o Jardim de Infância Pequeno Príncipe. Curitiba, 2018. Facebook:
Disponível em: https://www.facebook.com/story.php?story_fbid=2144843358880865&id=100000656640608&mibextid=oFDknk&rdid=VWcrFIo2M5hJG6ob
Acesso em: 29/06/2024
Patto Sá Motta, Rodrigo. Universidades e cultura na ditadura militar brasileira. In: Revista Estudios del ISHiR , 20, 2018, pp.92-106. ISSN 2250-4397
Investigaciones Socio Históricas Regionales, Unidad Ejecutora en Red – CONICET. Acesso: http://revista.ishir-conicet.gov.ar/ojs/index.php/revistaISHIR
PINHEIRO, Dinah Ribas. Dadá: Memória e Resistência. Curitiba: Edição do Autor, 2019.
anos Teatro de Bonecos Dadá. Curitiba: Serzegraf, 2023.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Revista Temas em Educação
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
. Authors retain the copyright and grant the journal the right to first publication, with the work simultaneously licensed under the Licença Creative Commons Attribution that allows the sharing of the work with acknowledgment of authorship and initial publication in this magazine. . Authors are authorized to assume additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (eg, publishing in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
. Authors are permitted and encouraged to publish and distribute their work online (eg in institutional repositories or on their personal page) at any point before or during the editorial process, as this can generate productive changes, as well as increase impact and citation of the published work (See O Efeito do Acesso Livre).