READING AND TELLING STORIES IN CHILDHOOD EDUCATION:

PATHS FOR THE DEVELOPMENT OF THE CHILD READER

Authors

  • Maciana Xavier Barbosa Instituto Superior de Educação de Cajazeiras
  • Abraão Vitoriano de Sousa Universidade Federal de Pernambuco
  • Symara Abrantes Albuquerque de Oliveira Cabral Universidade Federal de Campina Grande

DOI:

https://doi.org/10.22478/ufpb.2237-0900.2022v18.65959

Keywords:

Educação Infantil, Contação de histórias, Leitura

Abstract

The storytelling process, which occurs through reading and which helps in the formation of a thinking, sensitive and critical being, through the intervention of the teacher, leading the children to develop their perception of the world, leads to the following question: how can storytelling in early childhood education contribute to the child's development communicative? The aim of this study is to present the storytelling in Early Childhood Education, highlighting its contributions to the child's communicative development. The method used in this research is bibliographic, descriptive and qualitative under the analysis of important authors, such as Fonseca (2013), Dohme (2013), Abramovich (1997) and other normative documents: DCNEI (2010), BNCC (2017) and others. It is noticeable that this work is a continuous process of learning and of great utility, which subsidizes the teacher in the classroom of Early Childhood Education, contributing to the construction of the child's knowledge.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Maciana Xavier Barbosa, Instituto Superior de Educação de Cajazeiras

Graduação em Pedagogia pelo Instituto Superior de Educação de Cajazeiras, Brasil (2020).
Professora do Colégio de Educação Infantil e Ensino Fundamental Equipe, Brasil.

Abraão Vitoriano de Sousa, Universidade Federal de Pernambuco

Doutorando em Educação pela UFPE
Mestrado em Letras pela Universidade do Estado do Rio Grande do Norte, Brasil (2019)
Horista da FASP - FACULDADE SAO FRANCISCO DA PARAIBA , Brasil

Symara Abrantes Albuquerque de Oliveira Cabral, Universidade Federal de Campina Grande

Doutora em Ciências da Saúde (FMSCSP-2020). Mestre em Ensino (UERN-2023). Mestre em Sistemas Agroindustriais (UFCG-2016). Especialista em Processos Educacionais na Saúde com Ênfase em Tecnologias Educacionais Construtivistas (IEP Sírio Libanês-2017). Especialista em Processos Educacionais na Saúde com Ênfase em Metodologias Ativas (IEP Sírio Libanês -2016). Especialista em Micropolítica da Gestão e Trabalho em Saúde (UFF-2015). Especialista em Gestão da Atenção Básica e Redes Microrregionais de Saúde (UFPB-2014). Especialista em Gestão da Política de Alimentação e Nutrição (FIOCRUZ-2014). Especialista em Gestão do Trabalho e da Educação na Saúde (UFRN-2014). Especialista em Saúde da Família (FIP-2011). Graduada em Enfermagem (UFCG-2011). Licenciada em Letras Língua Portuguesa (IFPB-2019).

References

ABRAMOVICH, F. Literatura infantil: gostosuras e bobice. 5. ed. São Paulo: Scipione, 2005.

BRASIL. Base Nacional Comum Curricular: Educação Infantil e Ensino Fundamental. Brasília: MEC/Secretaria de Educação Básica, 2017. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br. Acesso em: 1 jul. 2020.

BRASIL. Referencial Curricular Nacional para Educação Infantil. Ministério da Educação e Desporto. Secretaria de Educação Fundamental. Coordenação geral de Educação Infantil. Brasília, DF: MEC/ SEP/ COEDF, 1998.

BRASIL. Ministério da Educação. Indicadores da Qualidade na Educação Infantil. Ministério da Educação. Brasília: MEC/SEB, 2009.

BRASIL. Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação Infantil. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Secretaria de Educação Básica. Brasília: MEC, SEB, 2010.

BRASIL. Lei nº. 9.394/96, de 20 de dezembro de 1996. Ministério de Educação e Cultura. Estabelece as Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Brasília: MEC, 1996.

CARDOSO, A. L. S. A contação de histórias no desenvolvimento da Educação Infantil. Faculdade de Administração e Ciências Contábeis – FAC, São Roque, 2016. Disponível: http://docs.uninove.br/arte/fac/publicacoes/pdf/v62016/ARTIGO-ANA-LUCIA-SANCHES.pdf. Acesso em: 06 set. 2020.

DOHME, V. D. A. Técnicas de contar histórias: um guia para os adultos usarem as histórias como meio de comunicação e transmissão de valores. Petrópolis, RJ: Vozes, 2013.

DEMO, P. Metodologia do conhecimento científico. São Paulo: Atlas, 2000.

FONSECA, E. (org.). Interações: com os olhos de ler, apontamentos sobre a leitura para a prática do professor da Educação Infantil. São Paulo: Blucher, 2012. (Coleção Interações).

GIL, A. C. Métodos e técnicas de pesquisa social. 6. ed. São Paulo: Atlas, 2008.

ORTIZ, C.; CARVALHO, M. T. V. Interações: ser professor de bebês – cuidar, educar e brincar, uma única ação. São Paulo: Editora Bluche, 2012. (Coleção Interações).

PERROTTI, E. A organização dos espaços de leitura na Educação Infantil. In: BAPTISTA, Mônica Correia. et al. (org.). Literatura na Educação Infantil: acervos, espaços e mediações. Brasília: MEC, 2015.

RATEAU, D. Ler com as crianças pequenas. In: BAPTISTA, Mônica Correia et al. (org.). Literatura na Educação Infantil: acervos, espaços e mediações. Brasília: MEC, 2015.

Published

2022-12-17

How to Cite

BARBOSA, M. X.; SOUSA, A. V. de; CABRAL, S. A. A. de O. READING AND TELLING STORIES IN CHILDHOOD EDUCATION:: PATHS FOR THE DEVELOPMENT OF THE CHILD READER. DLCV, João Pessoa, PB, v. 18, p. e022013, 2022. DOI: 10.22478/ufpb.2237-0900.2022v18.65959. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/index.php/dclv/article/view/65959. Acesso em: 17 may. 2024.

Issue

Section

Artigos

Most read articles by the same author(s)