PHILOSOPHICAL BLACK STUDIES IN BRAZIL:

RESEARCH OF DOCTORAL AND MASTER’S WORKS ON BLACK THEMES IN POSTGRADUATE PROGRAMS IN PHILOSOPHY (1987-2018)

Authors

  • Fernando Sá Moreira UFF

DOI:

https://doi.org/10.7443/problemata.v10i2.49110

Keywords:

Philosophical Black Studies, Academic Racism, Postgraduate, Black Philosophy, Bibliometrics

Abstract

This study shows the results of a predominantly quantitative analysis of postgraduate research in the field of philosophy between 1987 and 2018. The main objective was to identify doctoral and master’s works on subjects related to the black population, African and Afrodiasporic philosophies. The study methodology was based on the systematic research of theses and dissertations by using 345 different search expressions in the Catálogo de Teses e Dissertações da Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (Capes). The results show that the production of the philosophical studies of black themes composes, in the best hypothesis, only about 0.5% of the national production in the period. The production is, in general, quite recent and still little consolidated in the philosophical postgraduate programs of the Brazilian universities. Such results give evidence of the existence of academic racism in Brazilian academic philosophy, which acts in the form of an almost complete silencing about black subjects.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BRASIL. Lei n. 10.639, de 09 de janeiro de 2003. Altera a Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996, que estabelece as diretrizes e bases da educação nacional, para incluir no currículo oficial da Rede de Ensino a obrigatoriedade da temática “História e Cultura Afro Brasileira”, e dá outras providências. Brasília, DF, 09. Jan. 2003. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/Leis/2003/L10.639.htm>. Acesso em: 02/06/2018.
BRASIL. Lei n. 11.645, de 10 de março de 2008. Altera a Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996, modificada pela Lei nº 10.639, de 9 de janeiro de 2003, que estabelece as diretrizes e bases da educação nacional, para incluir no currículo oficial da rede de ensino a obrigatoriedade da temática “História e Cultura Afro-Brasileira e Indígena”. Disponível em <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_Ato2007-2010/2008/Lei/L11645.htm>. Acesso em 27/11/2016.
CAPES. Catálogo de Teses e Dissertações. Disponível em <http://catalogodeteses.capes.gov.br> . Acesso em 03/06/2019.
CAPES. Plataforma Sucupira. Disponível em <https://sucupira.capes.gov.br/sucupira/>. Acesso em 03/06/2019.
CAPES. Painel de Informações Quantitativas (Teses e Dissertações). Disponível em <http://analisevisual.capes.gov.br/SASVisualAnalyticsViewer/VisualAnalyticsViewer_guest.jsp?reportName=Banco+de+Teses+e+Disserta%C3%A7%C3%B5es+-+Informa%C3%A7%C3%B5es+quantitativas&reportPath=/DTI/Banco_de_teses_e_dissertacoes/Relatorios&reportViewOnly=false&appSwitcherDisabled=true>. Acesso em 03/06/2019.
CARVALHO, Marcelo; GONÇALVES, Daniela. O crescimento da pós-graduação em filosofia no Brasil: dados e análises sobre o período 1971-2015. In: DOMINGUES, Ivan (org.); CARVALHO, Marcelo (org.). Pesquisa e pós-graduação em filosofia no Brasil: debates ANPOF de políticas acadêmicas. São Paulo: ANPOF, 2015.
CHALHOUB, Sidney; PINTO, Ana Flávia Magalhães (orgs.). Pensadores negros – pensadoras negras: Brasil, séculos XIX e XX. Cruz das Almas: EDUFRB; Belo Horizonte: Fino Traço, 2016. (Coleção UNIAFRO, volume 11)
Filosofia Africana. Disponível em <https://filosofia-africana.weebly.com/>. Acesso em 03/06/2019.
NABUCO, Joaquim. O abolicionismo; Conferências e discursos abolicionistas. São Paulo: Instituto Progresso Editorial S. A., 1949. (Obras completas de Joaquim Nabuco VII)
NASCIMENTO, Abdias. O genocídio do negro brasileiro: processo de um racismo mascarado. 1. reimpressão da 2. edição. São Paulo: Perspectiva, 2017.
NOGUERA, Renato. O ensino de filosofia e a lei 10.639. Rio de Janeiro: Pallas/Biblioteca Nacional, 2014.
SÁ MOREIRA, Fernando de. A Pesquisa Nietzsche no Brasil: análise quantitativa de teses e dissertações entre 2010 e 2018. Estudos Nietzsche, v. 9, n. 1, jan./jun. 2018, pp. 120-133.
SÁ MOREIRA, Fernando de. Schopenhauer no Brasil: análise da presença schopenhaueriana em teses de doutorado e dissertações de mestrado de 1987 a 2018. Voluntas: Revista Internacional de Filosofia, v. 10, n. 2, pp. 111-142, 2019.
SCHUCMAN, Lia Vainer. Entre o “encardido”, o “branco” e o “branquíssimo”: raça, hierarquia e poder na construção da branquitude paulistana. 2012. Tese (Doutorado em Psicologia) – Universidade de São Paulo, São Paulo.
SCHWARCZ, Lilia Moritz. O espetáculo das raças: cientistas, instituições e questão racial no Brasil 1870-1930. São Paulo: Companhia das Letras, 1993.

Published

2019-11-21

Similar Articles

1 2 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.