SEX EDUCATION IN PANDEMIC TIMES

analyzing teaching narratives and curricular experiences in science and biology teaching

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15687/rec.v15i3.64633

Keywords:

Curriculum, . Science Education, . Sexuality

Abstract

The paper discusses about teaching experiences and practices aimed at sex education produced by science and biology teachers in public schools in Minas Gerais during the pandemic period. The qualitative research had its empirical produced from interviews with teachers aiming to challenge and to variegate curricular prescriptions contained in official documents and legislation. It is debated that curricular impositions restricted teaching autonomy and raised challenges to the approach to the theme. The conservative scenario that puts pressure on teaching and generates constraints to pedagogical work on the human body, health, genders and/or sexualities that escapes a biomedical, hygienist and behaviorist bias is discussed. Furthermore, the opportunities created with information and communication technologies collided with the digital exclusion and socio-economic vulnerability of students. It is concluded that despite the teachers resisting and insisting on the construction of didactic strategies aimed at promoting sex education, structural and conjunctural obstacles were obstacles to plural and inclusive teaching and learning processes.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Erica Gonçalves, State University of Minas Gerais, Brazil.

Degree in Biological Sciences from the State University of Minas Gerais and Bachelor of Biological Sciences from the University Center UNA.

Rodrigo Cerqueira do Nascimento Borba, State University of Minas Gerais, Brazil.

PhD in Education from the Fluminense Federal University and Professor at the State University of Minas Gerais.

References

ALVES, Alda Judith. O planejamento de pesquisas qualitativas em educação. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, n. 77, p. 53–61, 1991.

BARBOSA, Alessandro Tomaz; FERREIRA, Gustavo Lopes; KATO, Danilo Seithi. O ensino remoto emergencial de Ciências e Biologia em tempos de pandemia: com a palavra as professoras da Regional 4 da Sbenbio (MG/GO/TO/DF). Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio, [S. l.], v. 13, n. 2, p. 379-399, 2020.

BARROS, Suzana da Conceição de; RIBEIRO, Paula Regina Costa. Entre nudes, vingança pornográfica e sexting: o que o ensino de biologia tem a ver com essas questões?. Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio, [S. l.], v. 14, n. 1, p. 272-289, 202, 2021.

BASSOLI, Fernanda; RESENDE, Ana Carolina; BASTOS, Felipe. Debatendo sobre adolescência e sexualidade na escola: desafios e resistência. In: VIGÁRIO, Ana Flávia; GONÇALVES, Vanessa Fonseca; FALEIRO, Wender (Orgs.). Processos educativos em ciência da natureza na educação básica. 1ed.Goiânia: Kelps, 2020, v. 1, p. 119-143.

BASTOS, Felipe. "Eu fico meio sem saber como eu vou falar isso assim, do nada": currículo, diversidade sexual e ensino de biologia. In: TEIXEIRA, P. P.; OLIVEIRA, D.V. L.; QUEIROZ, R.P.C (Orgs.). Conteúdos cordiais: biologia humanizada para uma escola sem mordaça. 1ed.São Paulo: Editora Livraria da Física, 2019.

BASTOS, Felipe; ANDRADE, Marcelo. Cabe discutir gênero e diversidade sexual no ensino de biologia? In: LIMA TAVARES, Daniele; VILELA, Mariana Lima; AYRES, Ana Clea Moreira; MATOS, Maria. (Orgs.). Tecendo laços docentes entre ciência e culturas. Curitiba: Prismas, 2016. p. 159-183.

BORBA, Rodrigo Cerqueira do Nascimento. Docência em tempos de pandemia: entre o ensino da vida e o que a vida nos ensina. In: GALIETA, Tatiana. (Org.). Temáticas sociocientíficas na formação de professores. 1ed. São Paulo: Editora Livraria da Física, 2021.

BORBA, Rodrigo Cerqueira do Nascimento; ANDRADE, Maria Carolina Pires de; SELLES, Sandra Escovedo. Ensino de Ciências e Biologia e o cenário de restauração conservadora no Brasil: inquietações e reflexões. Revista Interinstitucional Artes de Educar, v. 5, p. 144-162, 2019.

BORBA, Rodrigo Cerqueira do Nascimento; SELLES, Sandra Escovedo. La enseñanza de la ciencia y la Biología y la amenaza para la profesión docente en Brasil: desafíos y oportunidades en debate. In: CEDEÑO, Elias Francisco Amórtegui; MOSQUERA, Jonathan Andrés (Orgs.). Didáctica de las Ciencias Naturales: perspectivas latinoamericanas. 1ed.: Editorial Universidad Surcolombiana; Ediciones UNTDF, 2021, v. 1, p. 16-30.

BORBA, Rodrigo Cerqueira do Nascimento; TEIXEIRA, Pedro Pinheiro; FERNANDES, Karine de Oliveira Bloomfield; BERTAGNA, Maína; VALENÇA, Cristiana Rosa; SOUZA, Lucia Helena Pralon. Percepções docentes e práticas de ensino de ciências e biologia na pandemia: uma investigação da Regional 2 da SBEnBio. Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio, [S. l.], v. 13, n. 1, p. 153-171, 2020.

BORGES, Tânia; CASSAB, M. Diversidade sexual na EJA: como tornar a escola um lugar da diferença, da cidadania e da democracia? In: NICODEMOS, Alessandra; ALVES, Ana Carolina Oliveira; SILVA, Henrique Dias Sobral. (Orgs.). Professores-pesquisadores da educação de jovens e adultos. 1 ed. Judiaí: Paco, v. 1, p. 211-232, 2019.

BROL, Izama Stamm.; MARTELLI, Andréa Cristina. Abordagem da sexualidade nas formações continuadas de professores e professoras da rede básica de ensino. Revista Ártemis - Estudos de Gênero, Feminismos e Sexualidades, v. 25, n. 1, p. 274-291, 2018.

CASTRO, Roney Polato de; REIS, Neilton dos. “Eu comecei a dar uma aula mais biológica mesmo, porque é bem polêmico”: currículo de Ciências e Biologia e os atravessamentos de diversidade sexual e de gênero. Ensino em Re-Vista, [S. l.], v. 26, n. 1, p. 16–39, 2019.

DUARTE, Rosalia Maria. Pesquisa qualitativa em educação: reflexões sobre o trabalho de campo. Cadernos de Pesquisa (Fundação Carlos Chagas), São Paulo, v. 115, n.115, p. 139-154, 2002.

MORAES, Alessandra Moreira Pacheco; MENEZES, Marcia; SALOMÃO, Simone Rocha. O Corpo Humano como biocultural: referências africanas para a abordagem do corpo humano nas séries iniciais do ensino fundamental. Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio, v. 7, p. 173, 2014.

RONDINI, Carina Alexandre; PEDRO, Ketilin Mayra; DUARTE, Claudia dos Santos. Pandemia do COVID-19 e o Ensino Remoto Emergencial: mudanças na práxis docente. Educação, [S. l.], v. 10, n. 1, p. 41–57, 2020.

SEPULVEDA, José Antônio; SEPULVEDA, Denize. Conservadorismo e seus impactos no currículo escolar. Currículo Sem Fronteiras, v. 19, p. 868-892, 2019.

SILVA, Julia Dionísio Cavalcanti; LIMA, Maria Jacqueline Girão Soares. O que eu vi na escola: relatos de uma professora de ciências sobre questões de gênero e étnico raciais. Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio, [S. l.], v. 14, n. 1, p. 213-231, 2021.

VILELA, Mariana Lima; SELLES, Sandra Escovedo. Corpo humano e saúde nos currículos escolares: quando as abordagens socioculturais interpelam a hegemonia biomédica e higienista. Bio-grafía: escritos sobre la biología y su enseñanza, v. 8, p. 113-121, 2015.

Published

2022-12-15

How to Cite

GONÇALVES, E.; BORBA, R. C. do N. . SEX EDUCATION IN PANDEMIC TIMES: analyzing teaching narratives and curricular experiences in science and biology teaching. Curriculum Space Journal, [S. l.], v. 15, n. 3, p. 1–15, 2022. DOI: 10.15687/rec.v15i3.64633. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/index.php/rec/article/view/64633. Acesso em: 18 dec. 2024.