HISTORICAL-CRITICAL PEDAGOGY AND THE CURRICULUM OF CIVIL ENGINEERING COURSES IN THE ACAFE SYSTEM
Keywords:
Historical-Critical Pedagogy, Humanities, Civil EngineeringAbstract
This rehearsal analyzes the syllabus of the humanistic components in Civil Engineering courses at the educational institutions of the Associação Catarinense das Fundações Educacionais based on the contributions of Historical-Critical Pedagogy. The investigative problem is formulated in the following question: what is the pedagogical meaning of the Humanistic Components in the Civil Engineering Courses of the ACAFE System based on the educational proposal of the PHC? This is a research with a historical-critical method, a qualitative approach and an exploratory objective, with bibliographical and documental data collect. The survey sample were analyzed using content analysis, considering three categories: historicization, concreteness and neotechnicism. The sample consists of five Civil Engineering courses offered by institutions in the ACAFE system. The study is divided into three moments: first, the main points of the PHC are delimited. In the second moment, the methodology, universe and sample of the research are described. In the third moment, the analyzes of the components, based upon the PHC. The results indicate that, based on the workload and the components studied, it cannot be said that there is a concern for critical teaching. Thus, the component menus do not present a pedagogical affiliation aligned with the PHC perspective. On the contrary, the menus reproduce neotechnicism masked by a discourse of pedagogical innovation. Therefore, the pedagogical meaning of the humanistic components of Civil Engineering courses is taken over by market interference, in the massive reproduction of teaching without criticality and aimed at training qualified labor for the global market.
Downloads
References
ALTHUSSER, Louis. Aparelhos ideológicos de estado: nota sobre os aparelhos ideológicos de estado. 9. ed. Rio de Janeiro: Graal, 2003.
ACAFE. Associação Catarinense das Fundações Educacionais. Estatuto Social. 2020. Disponível em: https://acafe.org.br/site/documentos/estatuto.pdf. Acesso em: 23 dez. 2022.
BARDIN, Laurence. Análise de Conteúdo. Lisboa: Edições 70, 1977.
BERNARDO SILVA, Matheus. Concepções pedagógicas hegemônicas e pedagogia histórico-crítica: em questão a formação de professores. Linhas Críticas, [S. l.], v. 29, p. 1-23, 2023. DOI: 10.26512/lc29202348021. Disponível em: https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/48021. Acesso em: 15 mar. 2024.
BOURDIEU, Pierre; PASSERON, Jean-Claude. A reprodução: elementos para uma teoria do sistema de ensino. 6. ed. Petrópolis: Vozes, 2013.
CORSETTI, Berenice. A metodologia histórico-crítica e a reflexão sobre a questão do rendimento escolar no Brasil. In: MARTINS, Ângela Maria; WERLE, Flávia Obino C. (org.). Políticas Educacionais: elementos para reflexão. Porto Alegre: Redes Editora, 2010. p. 87-106.
FRIGOTTO, Gaudêncio. Teoria e Práxis e o Antagonismo entre a Formação Politécnica e as Relações Sociais Capitalistas. Revista Trabalho, Educação e Saúde, Rio de Janeiro, v. 7, p. 67-82, 2009.
GASPARIN, João Luiz. Uma didática para a pedagogia histórico-crítica. 5. ed. Campinas: Autores Associados, 2012.
GATTI, Bernadete A. Implicações e Perspectivas da pesquisa educacional no Brasil contemporâneo. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, n. 113, p. 65-81, 2001. Disponível em: https://www.scielo.br/j/cp/a/VVXgbRbzwwsLTZvmYSL6M9b/. Acesso em: 14 ago. 2022.
GIL, Antônio Carlos. Como elaborar projetos de pesquisa. São Paulo: Atlas, 2002.
JESUS, Antônio Tavares de. O pensamento e a prática escolar de Gramsci. 2. ed. Campinas: Autores Associados, 2005.
KOSIK, Karel. Dialética do concreto. 2. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1976.
MAIA, Júlio César; SACARDO, Michele Silva. Pedagogia Histórico-Crítica: reflexões sobre consciência filosófica e objetivação do gênero humano. Educação & Sociedade, v. 44, p. 1-16, 2023. Disponível em: https://doi.org/10.1590/ES.265077. Acesso em: 23 dez. 2023.
MENGER, Amanda da Silva; VALENÇA, Vera Lúcia Chacon. A pedagogia histórico-crítica no contexto das teorias de educação. Revista POIÉSIS, Tubarão, v. 6, n. 10, p. 497-523. 2012.
MINAYO, Maria Cecília. O desafio da pesquisa social. In: MINAYO, Maria Cecília (org.). Pesquisa social: teoria, método e criatividade. Rio de Janeiro: Vozes, 2009. p. 7-79.
SAVIANI, Dermeval. Escola e Democracia: teorias da educação, curvatura da vara, onze teses sobre educação e política. 36. ed. rev. Campinas: Autores Associados, 2003.
SAVIANI, Dermeval. As Concepções Pedagógicas na História da Educação Brasileira. Texto elaborado no âmbito do projeto de pesquisa “O espaço acadêmico da pedagogia no Brasil.” Campinas, 2005. Disponível em: https://www5.unioeste.br/portalunioeste/images/files/PHC/3._Artigo_-_Saviani_-_Asc_concep%C3%A7%C3%B5es_pedag%C3%B3gicas_na_hist%C3%B3ria_da_educa._brasileira.pdf. Acesso em: 14 ago.2022.
SAVIANI, Dermeval. A Pedagogia histórico-crítica: primeiras aproximações. 11. ed. Campinas: Autores Associados, 2012.
SAVIANI, Dermeval. História do Tempo e Tempo da História: estudos de historiografia e história da educação. Campinas: Autores Associados, 2015.
VIOTTO FILHO, Irineu Aliprando Tuim. Dermeval Saviani: Um trabalhador da Educação Brasileira e idealizador da Pedagogia Histórico-Crítica. Revista GESTO-Debate, v. 6, n. 1-24, 20 set. 2022.
ZIMMER, Karine; BUSS-SIMÃO, Márcia. Educação infantil, gênero e sexualidade: uma análise de documentos curriculares de formação inicial em pedagogia. Debates em Educação, [S. l.], v. 14, n. Esp, p. 353-374, 2022. Disponível em: https://www.seer.ufal.br/index.php/debateseducacao/article/view/12670. Acesso em: 24 dez. 2022.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Curriculum Space Journal
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
By submitting an article to Curriculum Space Journal (CSJ) and having it approved, the authors agree to assign, without remuneration, the following rights to Curriculum Space Journal: first publication rights and permission for CSJ to redistribute this article. article and its metadata to the indexing and reference services that its editors deem appropriate.