SOME MARKS ABOUT POPULAR EDUCATION

SOME MARKS ABOUT POPULAR EDUCATION

Authors

  • Marcos Angelus Miranda de Alcantara Universidade Estadual da Paraíba - UEPB
  • Erenildo João Carlos Universidade Federal da Paraíba - UFPB

DOI:

https://doi.org/10.22478/ufpb.2359-7003.2018v27n1.33512

Keywords:

Popular Education, History, Discourse

Abstract

This essay aims to reflect on the discourse of emerging, constitution and re-groundingof Popular Education. Aiming the objective, the work performs an analysis of itswording based on authors like Brand茫o (2006), Carrillo (2011), Freire (1987), Guevara(2006), Streck (2012), among others. It was concluded that from boththeoretical/practical perspective and the point of view of its protagonist, strategies andeven sociopolitical interests, Popular Education has been through different historicallyand discursively settings. Then, there is no single way to understand and performPopular Education in Brazil and in Latin America.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Marcos Angelus Miranda de Alcantara, Universidade Estadual da Paraíba - UEPB

Master in Education from the Universidade Federal da Paraíba, since 2013. Graduated in Full Degree in Pedagogy from the same institution, with an area of ​​deepening in Educação de Jovens e Adultos (EJA), since 2011. He has experience in the area of ​​youth and adult literacy and research on the formation of the pedagogue in the field of EJA, in a perspective of Discourse Analysis. He has been part of the Pedagogical Advisory team of the Pro-Rectory of Graduation at the Universidade Estadual da Paraíba, since 2013. He is currently pursuing a Doctorate in Education in the Postgraduate Program in Education/Universidade Estadual da Paraíba, in the Popular Education research line.

Erenildo João Carlos, Universidade Federal da Paraíba - UFPB

PhD in Education from the Universidade Federal do Ceará (UFC). Professor at the Department of Education Foundation and the Graduate Program in Education at the Universidade Federal da Paraíba (PPGE / UFPB).

References

ALCÂNTARA, M. A. M. de; CARLOS, E. J. Análise Arqueológica do Discurso: uma alternativa de investigação na Educação de Jovens e Adultos (EJA). In: Intersecções: Revista de Estudos sobre Práticas Discursivas e Textuais, Jundiaí, v. 11, n. 3, p. 59-75. 2013.

BEISIEGEL, C. de R. Ensino Público e Educação Popular. In: V. P. PAIVA (Org.). Perspectivas e dilemas da Educação Popular. Rio de Janeiro, Graal, p 63-83. 1984.

BRANDÃO, C. R. O que é educação popular. 1. ed., São Paulo, Brasiliense, 110p. 2006.

CARRILLO, A. T. A. Educação Popular como prática política e pedagógica emancipadora. In: D. R. STREK; M. T. ESTEBAN (Orgs.). Educação Popular: lugar de construção social e coletiva. Petrópolis/RJ, Vozes, p. 15-32. 2013.

CARLOS, Erenildo João. Semânticas da Educação Popular. In: Conceitos: Associação dos Docentes da Universidade Federal da Paraíba, João Pessoa. p. 66-76. 2003.

FLEURI, R. M; COSTA, M. V. Travessia: questões e perspectivas da pesquisa em Educação Popular. 2. ed., Ijuí, Editora Unijuí, 148p. 2005.

FREIRE, P. Educação e atualidade brasileira. 3. ed., São Paulo, Cortez/Instituto Paulo Freire, 123p. 2003.

______, P. Pedagogia da Autonomia: saberes necessários à prática educativa. 25. ed., São Paulo. Paz e Terra, 54p. 1996.

______, P. Pedagogia do Oprimido. 17. ed., São Paulo. Paz e Terra,107p. 1987.

GUEVARA, N. Educação Popular no Século XXI. In: P. PONTUAL; T. IRELAND (Orgs.). Educação Popular na América Latina: diálogos e perspectivas. Brasília, MEC/UNESCO, p. 213-218. 2006.

LUKACS, G. Prolegômenos para uma ontologia do ser social. Trad. Lya Luft e Radnei Nascimento. 1. ed. São Paulo. Bontempo, 977p. 2010.

MEJÍA, J. M. R. Aprofundar na Educação Popular para construir uma globalização desde o sul. In: P. PONTUAL; T. IRELAND (Orgs.). Educação Popular na América Latina: diálogos e perspectivas. Brasília, MEC/UNESCO, p. 205-211. 2006.

NAHMÍAS, M. T. Os desafios da Educação Popular frente à diversidade e à exclusão. In: P. PONTUAL; T. IRELAND (Orgs.). Educação Popular na América Latina: diálogos e perspectivas. Brasília, MEC/UNESCO, p. 123-143. 261. 2006.

PAIVA, V. Introdução. In: V. P. PAIVA (Org.). Perspectivas e dilemas da Educação Popular. Rio de Janeiro, Graal, p. 15- 60. 1984.

SALOMÓN, L. O papel da sociedade civil na construção da democracia. In: P. PONTUAL; T. IRELAND (Orgs.). Educação Popular na América Latina: diálogos e perspectivas. Brasília, MEC/UNESCO, p. 19-32. 2006.

STRECK, D. R. Territórios de resistência e criatividade: reflexões sobre lugares da educação popular. In: Currículo sem fronteiras, v.12: 185-198. 2012. Disponível em: <http://www.curriculosemfronteiras.org/vol12iss1articles/streck.pdf>. Acesso: 12 de nov de 2014.

UNESCO. La educación de personas jóvenes y adultas em América Latina y el Caribe: prioridades de acción en el siglo XXI. CEAAL-CREFAL-INEA Santiago de Chile, Mayo 2000. Disponível em <http://unesdoc.unesco.org/images/0012/001214/121482so.pdf>. Acesso em: 17/12/2014.

VIEIRA PINTO, A. A evolução do conhecimento: os caracteres do conhecimento científico. In: VIEIRA PINTO, Á. Ciência e existência: problemas filosóficos da pesquisa científica. 2. ed., Rio de Janeiro: Paz e Terra. p. 11-60. 1979.

Published

2018-07-10

How to Cite

ALCANTARA, M. A. M. de; CARLOS, E. J. SOME MARKS ABOUT POPULAR EDUCATION: SOME MARKS ABOUT POPULAR EDUCATION. Revista Temas em Educação, [S. l.], v. 27, n. 1, p. 128–145, 2018. DOI: 10.22478/ufpb.2359-7003.2018v27n1.33512. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/index.php/rteo/article/view/33512. Acesso em: 10 may. 2024.

Issue

Section

VIEWS/NOTES/COMMENTS