TEACHING KNOWLEDGE: A STUDY FROM TARDIF AND BORGES
TEACHING KNOWLEDGE: A STUDY FROM TARDIF AND BORGES
DOI:
https://doi.org/10.22478/ufpb.2359-7003.2019v28n3.46972Keywords:
Profesores de conocimiento, Maestro, Tardif y BorgesAbstract
The topic of teachers' knowledge is linked to the floor of the classroom and refers to a conversation with the teacher, seeking to know him and to know his formation, practices, experiences and experiences, in everyday actions of school life. The present work has as objective to present a punctual cut of the doctoral thesis of the author, showing the theoretical redemption made on the subject of Teaching Knowledge, in light of the theories of Maurice Tardif and Cecília Maria Ferreira Borges, highlighting the importance of these authors for the theme. The methodology used in the qualitative research was a systematic review of the worksby Tardif (2011) and Borges (2004). The teaching knowledge is linked to the teacher's practices, providing moments of learning and reflection, in a continuous professional coming and going. It is important to emphasize teacher knowledge, considering two important aspects: the knowledge of teachers in their daily work and in their initial and continuing education, and also that the teaching knowledge is social, contextualized and individual.
Downloads
References
BORGES, C. M. F. O professor da educação básica e seus saberes profissionais. Araraquara, São Paulo: JM Editora, 2004.
BORGES, C. M. F. Saberes docentes: diferentes tipologias e classificações de um campo de pesquisa. In: Educação & Sociedade – Dossiê: Os saberes dos docentes e sua formação. Campinas, SP: Cedes, n.º 74, Ano XXII, Abril/2001. p. 59-76.
BORGES, C. M. F. Os saberes docentes e a prática de ensino: a escola como locus central da formação inicial. In: ENS, R. T.; VOSGERAU, D. S. R.; BEHRENS, M. A. Trabalho do professor e saberes docentes. 2. ed. Curitiba: Champagnat, 2012. Cap. 2. p. 43-81.
BORGES, C. M. F.; TARDIF, M. Apresentação. In: Educação & Sociedade – Dossiê: Os saberes dos docentes e sua formação. Campinas, SP: Cedes, n.º 74, Ano XXII, Abril/2001. p. 11-26.
ENS, R. T.; VOSGERAU, D. S. R.; BEHRENS, M. A. (Org.). Trabalho do professor e saberes docentes. 2. ed. Curitiba: Champagnat, 2012.
FREIRE, P. Pedagogia da Autonomia: saberes necessários à prática educativa. 18. ed. São Paulo: Paz e Terra, 1996.
GAUTHIER, C. et al. Por uma teoria da pedagogia: pesquisas contemporâneas sobre o saber docente. 2. ed. Ijuí, RS: Unijuí, 2006.
NÓVOA, A. (Org.). Os professores e a sua formação. 2. ed. Lisboa, Portugal: Dom Quixote, 1995a.
NÓVOA, A. Os professores e as histórias da sua vida. In: NÓVOA, A. (Org). Os professores e a sua formação. 2. ed. Lisboa, Portugal: Dom Quixote, 1995b. p. 11-30.
NUNES, C. M. F. Saberes docentes e formação de professores: um breve panorama da pesquisa brasileira. In: Educação & Sociedade – Dossiê: Os saberes dos docentes e sua formação. Campinas, SP: Cedes, n.º 74, Ano XXII, Abril/2001. p. 27-42.
PIMENTA, S. G. (Org.). Saberes pedagógicos e atividade docente. 7. ed. São Paulo: Cortez, 2009.
TARDIF, M. Os saberes dos professores. In: OLIVEIRA, D. A.; DUARTE, A. M. C.; VIEIRA, L. M. F. Dicionário: trabalho, profissão e condição docente. Belo Horizonte: UFMG/Faculdade de Educação, 2010. CDROM.
TARDIF, M. Saberes docentes e formação profissional. 12. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2011.
TARDIF, M. O que é o saber da experiência no ensino? In: ENS, R. T.; VOSGERAU, D. S. R.; BEHRENS, M. A. Trabalho do professor e saberes docentes. 2. ed. Curitiba: Champagnat, 2012. Cap. 1. p. 27-41.
TARDIF, M.; LESSARD, C. O trabalho docente: elementos para uma teoria da docência como profissão de interações humana. 6. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2011.
TARDIF, M.; LEVASSEUR, L. A divisão do trabalho educativo. Petrópolis, RJ: Vozes, 2011.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
. Authors retain the copyright and grant the journal the right to first publication, with the work simultaneously licensed under the Licença Creative Commons Attribution that allows the sharing of the work with acknowledgment of authorship and initial publication in this magazine. . Authors are authorized to assume additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (eg, publishing in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
. Authors are permitted and encouraged to publish and distribute their work online (eg in institutional repositories or on their personal page) at any point before or during the editorial process, as this can generate productive changes, as well as increase impact and citation of the published work (See O Efeito do Acesso Livre).