Education, History and Museums: a reflection on the teaching History

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22478/ufpb.2317-6725.2022v27n46.62074

Keywords:

Teacher Training. Teaching History. Region History. Loca History. Museums.

Abstract

This article seeks to discuss the relationship between the teaching practice of history and local culture and the learning and historical awareness of students in a Pedagogy course at a Federal Institution of Higher Education in southern Mato Grosso. The research sources are the reflections present in the portfolio requested in the discipline as a procedural and formative instrument of evaluation, authorized by the students. The objective of the research is to understand, through the senses constructed in the visitation to local and regional museums, the learning and historical conscience of the pedagogy students. In this regard, the reflection on education patrimony has been not only in the sense of preservation and conservation, but also, in the problematization of institutions, agents, the collection, and objects from a critical perspective. The results demonstrate the relevance of the intentional work with the historical knowledge, the access to the historical-cultural patrimony, and the reflection on it in the learning and historical conscience.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Merilin Baldan, Universidade Federal de Mato Grosso / Universidade Federal de Rondonópolis

Docente na UFMT/CUR – UFR no curso de Pedagogia e no Programa de Pós-Graduação em Educação. Pedagoga, Mestre em Educação Escolar e Doutora em Educação.

References

ALBUQUERQUE JUNIOR, Durval M. de. A melancolia dos objetos: Algumas reflexões em torno do tema do patrimônio histórico e cultural. In: BAUER, Letícia; BORGES, Viviane T. (orgs.). História oral e patrimônio cultural: potencialidades e transformações. São Paulo: Letra e Voz, 2018, p. 137-163.

ALMEIDA, Juniele R.; MENEZES, Sônia (orgs.). História Pública em Debate: patrimônio, educação e mediações do passado. Rio de Janeiro: Letra e Voz, 2018.

BARDIN, Laurence. Análise de Conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2016.

BOURDIEU, Pierre. A dominação masculina. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2002.

BOURDIEU, Pierre. Escritos de Educação. Petrópolis-RJ: Vozes, 2015.

CONTIJO, Rebeca. Cultura Histórica. In: FERREIRA, Marieta de M.; OLIVEIRA, Margarida M. D. de (orgs.). Dicionário de Ensino de História. Rio de Janeiro: Editora FGV, 2019, p. 66-71

CORREIA, Silvia B.; MAIA, Luciana M. Representações sociais do “ser indígena”: uma análise a partir do não indígena. Psicologia: Ciência e Profissão, v. 41, p. 01-15, 2021. DOI: https://doi.org/10.1590/1982-3703003221380

CURY, Marília Xavier. Educação em museus: panoramas, dilemas e algumas ponderações. Ensino em Re-Vista, v. 20, n. 1, p. 13-28. 2013. Disponível em: http://www.seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/23206/12747. Acesso: 10 de março de 2020.

FERNÁNDEZ, Maria A. Calero. Sexismo Linguístico: Análisis y propuestas ante la discriminación sexual en el lenguaje. Espanha: Narcea S. A., 1999.

GAGNEBIN, Jeanne M. Lembrar escrever esquecer. São Paulo: Editora 34, 2014.

GONÇALVES, Márcia de A. História local: o reconhecimento da identidade pelo caminho da insignificância. In: MONTEIRO, Ana M.; GASPARELLO, Arlette M.; MAGALHÃES, Marcelo de S. (orgs.). Ensino de História: Sujeitos, saberes e práticas. Rio de Janeiro: Mauad X/FAPERJ, 2007, p. 175-185.

GERMINARI, Geyso D. História da Cidade, consciência histórica e jovens escolarizados. Revista Percursos. Florianópolis, v. 11, n. 1, 2010. DOI: https://doi.org/10.5433/1984-3356.2011v4n7p363

GERMINARI, Geyso D. Educação Histórica: A constituição de um campo de pesquisa. Revista HistedBr Online, Campinas, n. 42, p. 54-70, 2011. DOI: https://doi.org/10.20396/rho.v11i42.8639866

GUIMARÃES, Selva. Didática e prática de ensino de história. São Paulo: Papirus, 2015.

MARTINS, Estevão de R. Consciência Histórica. In: FERREIRA, Marieta de M.; OLIVEIRA, Margarida M. D. de (orgs.). Dicionário de Ensino de História. Rio de Janeiro: Editora FGV, 2019, p. 55-58.

MASSARANI, Luisa; MERZAGORA, Matteo; RODARI, Paola (orgs). Diálogos e Ciência: mediação em museus e centros de ciências. Rio de Janeiro: Museu da Vida/ Casa Oswaldo Cruz/FioCruz, 2007.

MEIRELLES, Lídia M. Museus etnográficos e patrimônio cultural: os objetos dos “outros” e suas memórias. In: GOMES, Aguinaldo R.; SQUINELLO, Ana Paula (orgs). Prospecções no ensino de História: direitos, cultura e diversidade. Curitiba: CRV, 2017, p. 147-165.

MENDES, José A. Estudos do patrimônio: museus e educação. Coimbra: Imprensa da Universidade de Coimbra, 2013.

MENEZES, José N. C. O patrimônio e a compreensão do passado: experiência intelectual e diálogo público. In: ALMEIDA, Juniele R.; MENEZES, Sônia (orgs.). História Pública em debate: patrimônio, educação e mediações do passado. São Paulo: Letra e Voz, 2018, p. 21-32.

OLIVEIRA, Lucas de A.; OSÓRIO, Patrícia S. Da Festa de São Pedro à Festa do Pescador: Dinâmicas identitárias em uma comunidade ribeirinha de Mato Grosso. Aceno, v. 4, n. 7, p. 172-186, 2017. DOI: https://doi.org/10.48074/aceno.v4i7.5163

ORIÁ, Ricardo. Memória e ensino de História. In: BITTENCOURT, Circe. O saber histórico na sala de aula. São Paulo: Contexto, 2017, p. 128-148.

SCHMIDT, Maria A. M. S. O ensino de história local e os desafios da formação da consciência histórica. In: MONTEIRO, Ana M.; GASPARELLO, Arlette M.; MAGALHÃES, Marcelo de S. (orgs.). Ensino de História: Sujeitos, saberes e práticas. RJ: Mauad X/FAPERJ, 2007, p. 186-198

SCHMIDT, Maria A. M. S. Perspectivas da Consciência Histórica e de Aprendizagem em Narrativas de jovens brasileiros. Tempo Histórico, v. 12, 2008, p. 81-96.

SILVA, Marcos; GUIMARÃES, Selva. Ensinar História no século XXI: em busca do tempo entendido. São Paulo: Papirus, 2012.

ZARBATO, Jaqueline A. M. Museus, história e educação: narrativas de “futuros professores” de história. Revista Diálogos Educacionais, Curitiba, v. 18, n. 57, p. 579-595, 2018. Disponível em: https://periodicos.pucpr.br/index.php/dialogoeducacional/article/view/23875/22806. Acesso em: 10 de março, 2020. DOI: https://doi.org/10.7213/1981-416X.18.057.AO07

Published

2022-07-08

How to Cite

BALDAN, M. Education, History and Museums: a reflection on the teaching History. Saeculum, [S. l.], v. 27, n. 46 (jan./jun.), p. 306–326, 2022. DOI: 10.22478/ufpb.2317-6725.2022v27n46.62074. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/index.php/srh/article/view/62074. Acesso em: 21 dec. 2024.

Issue

Section

Dossiê Memória, patrimônio cultural e processos educativos: Diálogos e reflexões