GENDER, SEXUALITY AND PHYSICAL EDUCATION

reflections about the curriculum in brazilian federal universities

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15687/rec.v15i3.62174

Keywords:

Education, Body, Physical Culture

Abstract

In this study, we seek to analyze how the disciplines that address gender and sexuality are organized in the curriculum of undergraduate courses in Physical Education at Brazilian Federal Universities, based on Pedagogical Course Projects. For that, we used a documentary type investigation, which allowed us to identify 16 disciplines. From the orientation of the content analysis applied to the menus, we identified three dimensions, created from our interpretations, namely: sociocultural and identity dimensions of the body; Political-Pedagogical dimensions; and Empirical-Investigative dimensions. As a result, we recognize how the themes “gender” and “sexuality”, when thought of in the Brazilian scenario, still timidly materialize in the curriculum. However, the disciplines identified point to the purpose of challenging gender and sexuality frameworks in physical education, which contributes to a training attentive to differences and social justice in the field of bodily practices.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Gabriella Gonçalves Mendes da Silva, State University of Maringá, Brazil.

Degree in Physical Education from the Federal University of Mato Grosso and Master's in Physical Education from the State University of Maringá.

Vitor Hugo Marani, Federal University of Mato Grosso, Brazil.

PhD in Physical Education from the State University of Londrina and professor at the Federal University of Mato Grosso.

References

ALTMANN, Helena. Diversidade sexual e educação: desafios para a formação docente. Sexualidad, Salud y Sociedad, n. 13, p. 69-82, 2013.

ARAÚJO, Ana Beatriz Carvalho de; DEVIDE, Fabiano Pries. “GÊNERO” E “SEXUALIDADE” NA FORMAÇÃO EM EDUCAÇÃO FÍSICA: uma análise dos cursos de licenciatura das instituições de ensino superior públicas do rio de janeiro. Arquivos em Movimento, Rio de Janeiro, v. 15, n. 1, p. 25-41, Não é um mês valido! 2019. Disponível em: https://revistas.ufrj.br/index.php/am/article/view/21840/pdf. Acesso em: 17 jun. 2021.

ARAÚJO, Gabriela Gomes; SILVA, Andréa Costa da. Gênero e Sexualidade na Licenciatura em Educação Física (EEFD/UFRJ): reflexões a partir do projeto político pedagógico. Temas em Educação Física Escolar, Rio de Janeiro, v. 4, n. 2, p. 36-59, dez. 2019. Disponível em: https://cp2.g12.br/ojs/index.php/temasemedfisicaescolar/article/view/2244. Acesso em: 17 jun. 2021

BARDIN, Laurence. Análise de Conteúdo. Lisboa: Edições 70, 1977. 225 p. Tradução de Luís Antero Reta e Augusto Pinheiro.

BENTO, Berenice. Na escola se aprende que a diferença faz a diferença. Estudos Feministas, Florianópolis, p. 549-559, ago. 2011.

BRUCE, Toni.; RANKINE, Jenny.; NAIRN, Raymond. Critical discourse analysis. In SILK, M.; ANDREWS, D. L.; THORPE, H. (Orgs.). Routledge handbook of Physical Cultural Studies. London and New York: Routledge International Handbooks, 2017.

BUTLER, Judith. Quadros de Guerra: quando a vida é passível de luto?. 2. ed. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2015. Tradução de: Sérgio Lamarão e Arnaldo Marques da Cunha.

BUTLER, Judith. Problemas de gênero: feminismo e a subversão da identidade. Trad. Renato Aguiar. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2018.

BUTLER, Judith. Corpos em aliança e a política das ruas: notas para uma teoria performativa de assembleia. 4. ed. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2019.

CARNEIRO, Stania Nagila Vasconcelos; VIEIRA, Alessandra Bandeira; ALVES, Mariza Maria. A IDENTIDADE DO PROFISSIONAL DOCENTE: diferenças nas práticas pedagógicas dos professores licenciados e bachareis no curso de educação física em uma IES em Quixadá-CE. Revista Espaço do Currículo, [S. l.], v. 10, n. 3, p. 527–541, 2017. DOI: 10.15687/rec.v10i3.31010. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/index.php/rec/article/view/rec.v10i3.31010. Acesso em: 7 fev. 2022.

COLLING, Leandro. Gênero e sexualidade na atualidade. Superintendência de Educação a Distância, 2018. Disponível em: http://repositorio.ufba.br/ri/handle/ri/30887. Acesso em: 02 de nov, 2020.

COUTO, Maria Aparecida Sousa. Masculinidades e Feminilidades: a construção de si no contexto escolar. Aurora, Marília, v. 4, n. 1, p. 114-123, 2011. Disponível em: https://revistas.marilia.unesp.br/index.php/aurora/article/view/1249, Acesso em: 23 de julho de 2021.

DAOLIO, Jocimar. Os significados do corpo na cultura e as implicações para a Educação Física. Movimento (Esefid/Ufrgs), [S.L.], v. 2, n. 2, p. 24-28, 18 ago. 1995. Universidade Federal do Rio Grande do Sul. http://dx.doi.org/10.22456/1982-8918.2184.

D'AMORIM, Maria Alice. Estereótipos de gênero e atitudes acerca da sexualidade em estudos sobre jovens brasileiros. Temas Psicologia, Ribeirão Preto, v. 5, n. 3, dez. 1997, n.p. Disponível em: http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-389X1997000300010. Acesso em: 23 jul. 2021

DEVIDE, Fabiano Pries. et al. Estudos de gênero na Educação Física Brasileira. Motriz, Rio Claro, v.17 n.1 p.93-103, 2011.

DEVIDE, Fabiano Pries. Estudos de gênero na Educação Física brasileira: entre ameaças e avanços, na direção de uma pedagogia queer. In: Gênero e sexualidade no esporte e na educação física [recurso eletrônico]. Natal, RN : EDUFRN, v. 6, p.91-105, 2020.

FOUCAULT, Michel. História da Sexualidade I: a vontade de saber. Rio de Janeiro: Edições Graal, 1999. 152 p. Tradução de Maria Thereza da Costa Albuquerque e J. A. Guilhon Albuquerque.

FRANCOMBE-WEBB, Jessica; SILK, Michael L.; BUSH, Anthony. Critical corporeal curricula, praxis and change. In SILK, M.; ANDREWS, D. L.; THORPE, H. (Orgs.). Routledge handbook of Physical Cultural Studies. London and New York: Routledge International Handbooks, 2017.

FREIRE, Paulo. Política e Educação: ensaios. 5. ed. São Paulo: Cortez, 2001.

GODOY, Arilda Schmidt. Introdução à pesquisa qualitativa e suas possibilidades. Revista de Administração de Empresas, São Paulo, v. 35, n. 2, p. 57-63, 1995. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rae/a/wf9CgwXVjpLFVgpwNkCgnnC/?lang=pt&format=pdf Acesso em: 09 de junho de 2021.

GOELLNER, Silvana Vilodre. A educação dos corpos, dos gêneros e das sexualidades e o reconhecimento da diversidade. Cadernos de Formação Revista Brasileira de Ciências do Esporte, [s. l],p. 71-83, mar. 2010.

GOELLNER, Silvana Vilodre. A contribuição dos estudos de gênero e feministas para o campo acadêmico-profissional da educação física. In: DORNELES, Priscila Gomes; WENETZ, Ileana; SCHWENGBER, Maria Simone Vione (org.). Educação física e gênero: desafios educacionais. Unijuí: Ijuí: Ed, 2013. Cap. 1. p. 23-43.

HIRANO, Luis Felipe Kojima. Marcadores sociais das diferenças: rastreando a construção de um conceito em relação à abordagem interseccional e a associação de categorias. In: HIRANO, Luis Felipe Kojima; ACUÑA, Mauricio; MACHADO, Bernardo Fonseca (org.). Marcadores sociais das diferenças: fluxos, trânsitos e intersecções. Goiânia: Imprensa Universitária, 2019. p. 258.

IWAMOTO, Thiago Camargo; AMORIM, Wanderson Alves; SEABRA, André Luis dos Santos. Docência universitária e a formação de professores de Educação Física: a relação entre conteúdos e gênero. Periódicus, [S. I.], v. 2, n. 14, p. 122-142, nov. 2020.

JESUS, Marcelo Siqueira; AGUIAR, Alan Silva. CAMINHO CON(DI)VERGENTE PARA EDUCAÇÃO DAS RELAÇÕES ÉTNICO-RACIAIS NAS LICENCIATURAS DO CAMPUS JK DA UFVJM. Revista Espaço do Currículo, [S. l.], v. 13, n. Especial, p. 849–865, 2020. DOI: 10.22478/ufpb.1983-1579.2020v13nEspecial.54715. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/index.php/rec/article/view/54715. Acesso em: 7 fev. 2022.

KRIPKA, Rosana Maria Luvezute; SCHELLER, Morgana; BONOTTO, Danusa de Lara. Pesquisa documental na pesquisa qualitativa: conceitos e caracterização. Revista de Investigaciones, Colômbia, v. 14, n. 2, p. 55-73, jul. 2015. Disponível em: https://core.ac.uk/download/pdf/322589335.pdf. Acesso em: 06 maio 2021.

LOURO, Guacira Lopes. A emergência do gênero. In: LOURO, Guacira Lopes (Org.). Gênero, sexualidade e educação: uma perspectiva pós- estruturalista. 6. ed. Petrópolis: Vozes, 2003. 179 p.

LUZ, Diego Ubiratan Bezerra da; OLIVEIRA, Inês Barbosa de. POLÍTICAS EDUCACIONAIS DOS/NOS COTIDIANOS DO ENSINO DA EDUCAÇÃO FÍSICA. Revista Espaço do Currículo, [S. l.], v. 14, n. 1, p. 1–13, 2021. DOI: 10.22478/ufpb.1983-1579.2021v14n1.57423. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/index.php/rec/article/view/57423. Acesso em: 7 fev. 2022.

MARANI, Vitor Hugo; LIMA, Reginaldo Calado de; MIRANDA, Antonio Carlos Monteiro de. Dimensões da cultura na Educação Física brasileira. In: LARA, Larissa Michelle; SOUZA, Vânia de Fátima Matias de; MIRANDA, Antonio Carlos Monteiro de (Org.). Educação Física e Cultura na América Latina. Maringá: Eduem, 2019.

NEIRA, Marcos Garcia; NUNES, Mário Luiz Ferrari. Contribuições dos Estudos Culturais para o currículo da Educação Física. Revista Brasileira de Ciências do Esporte, Florianópolis, v. 33, n. 3, p. 671-685, 2011.

NEIRA, Marcos Garcia. O Currículo Cultural da Educação Física: pressupostos, princípios e orientações didáticas. Revista E-Curriculum, [S.L.], v. 16, n. 1, p. 4, 1 abr. 2018. Portal de Revistas PUC SP. http://dx.doi.org/10.23925/1809-3876.2018v16i1p4-28.

RIBEIRO, Djamila. Pequeno Manual Antirracista. São Paulo: Schwarcz S.A., 2019. 136 p. Disponível em: http://www.stiueg.org.br/Documentos/7/582.pdf. Acesso em: 26 jul. 2021.

RICH, Emma; SANDLIN, Jennifer A. Physical cultural studies and public pedagogies. In SILK, M.; ANDREWS, D. L.; THORPE, H. (Orgs.). Routledge handbook of Physical Cultural Studies. London and New York: Routledge International Handbooks, 2017.

SILK, Michael.; ANDREWS, David. L. Toward a Physical Cultural Studies. Sociology of Sport Journal, v. 28, n.1, p. 4-35, 2011.

SILK, Michael L.; ANDREWS, David L.; THORPE, Holly. Introduction. In: SILK, Michael L.; ANDREWS, David L.; THORPE, Holly (Ed.). Routledge Handbook of Physical Cultural Studies. Londres: Routledge International Handbooks, 2017, p. 1-12.

OLIVEIRA, Wenderson Silva; FARIAS, Isabel Maria Sabino de. CURRÍCULOS, COTIDIANO(S) E INTERSECCIONALIDADE: por um currículo-(r)existência. Revista Espaço do Currículo, [S. l.], v. 13, n. 1, p. 72–83, 2020. DOI: 10.22478/ufpb.1983-1579.2020v13n1.50701. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/index.php/rec/article/view/50701. Acesso em: 7 fev. 2022.

SILVA, Leonardo Agostinho da; OLIVEIRA, Meyre-Ester Barbosa de. CURRÍCULO, SEXUALIDADE E AÇÃO DOCENTE: desdobramentos discursivos e os sentidos produzidos no contexto escolar . Revista Espaço do Currículo, [S. l.], v. 13, n. Especial, p. 820–833, 2020. DOI: 10.22478/ufpb.1983-1579.2020v13nEspecial.54710. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/index.php/rec/article/view/54710. Acesso em: 7 fev. 2022.

SILVA, Susana Veleda. Os Estudos de Gênero no Brasil: algumas considerações. Revista Bibliográfica de Geografía y Ciencias Sociales, 2000.

SILVA, Tomaz Tadeu da (Org.). A produção social da identidade e da diferença. In: SILVA, Tomaz Tadeu da; HALL, Stuart; WOODWARD, Kathryn (org.). Identidade e Diferença: a perspectiva dos estudos culturais. 15. ed. Petrópolis: Vozes, 2000. p. 73-102.

SILVA, Tomaz Tadeu da. Documentos de Identidade: uma introdução as teorias do currículo. Belo Horizonte: Autêntica, 2017.

SOUZA, Elaine de Jesus; SANTOS, Claudiene; SILVA, Joilson Pereira da. Educação Sexual na Escola: concepções e modalidades didáticas de docentes sobre sexualidade, gênero e diversidade sexual. Interfaces Científicas - Humanas e Sociais, Aracaju, v. 3, n. 3, p. 51-62, jun. 2015.

THORPE, Holly; BARBOUR, Karen.; BRUCE, Toni. “Wandering and Wondering”: Theory and Representation in Feminist Physical Cultural Studies. Sociology of Sport Journal, [s.l.], v. 28, n. 1, p.106-134, 2011.

THORPE, Holly.; MARFELL, Amy. Feminism and the Physical Cultural Studies Assemblage: Revisiting Debates and Imagining New Directions. Leisure Sciences, [s.l.], v. 41, n. 1-2, p.17-35, 2019.

VIGANO, Samira de Moraes Maia; LAFFIN, Maria Hermínia Lage Fernandes. GÊNERO E SEXUALIDADE: concepções e discussões acerca da educação. Revista Espaço do Currículo, [S. l.], v. 12, n. 1, p. 209–222, 2019. DOI: 10.22478/ufpb.1983-1579.2019v12n1.38670. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/index.php/rec/article/view/ufpb.1983-1579.2019v12n1.38670. Acesso em: 7 fev. 2022.

WENETZ, Ileana; SCHWENGBER, Maria Simone Vione; DORNELLES, Priscila Gomes. Caminhos Teóricos e Políticos do trato com a sexualidade na Educação Física: uma análise inicial das produções na área (2001-2015). In: DORNELLES, Priscila Gomes; WENETZ, Ileana; SCHWENGBER, Maria Simone Vione (Org.). Educação Física e Sexualidade: desafios educacionais. Ijuí: Unijuí, 2017. p. 160.

Published

2022-12-15

How to Cite

SILVA, G. G. M. da; MARANI, V. H. GENDER, SEXUALITY AND PHYSICAL EDUCATION: reflections about the curriculum in brazilian federal universities. Curriculum Space Journal, [S. l.], v. 15, n. 3, p. 1–15, 2022. DOI: 10.15687/rec.v15i3.62174. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/ojs/index.php/rec/article/view/62174. Acesso em: 17 may. 2024.