DISCURSIVE DISPLACEMENTS AND THE COMPETENCES OF NATURE SCIENCES AT BNCC

contingency, precariousness, and the impossibility of an "all" for the curriculum

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15687/rec.v14iEspecial.60459

Keywords:

Brazilian National Curriculum, Science Education, Curriculum Policy

Abstract

The text approaches the natural sciences competencies in the Brazilian National Curriculum (BNCC) of High School from a post-structural discursive perspective, aiming at conducting a deconstructive reading of its pedagogical, political and epistemological foundations. Based on discourse theory of Laclau and Mouffe (2015), the institution of strongly pragmatic solutions to the curriculum is problematized, supposedly based on solid foundations of how education and identity of the other should be to achieve purposes of resolution of demands from word and social world, based on the epistemological record of science. It is advocated that the utilitarian meaning of the curriculum and learning produces an economizing of the school experience to the idea of knowledge as a useful thing that should serve for students to become citizens in the world of work and everyday life, world these never fully anticipated and artificially reproducible in the curriculum.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Clívio Pimentel Junior, Federal University of Western Bahia, Brazil.

PhD in Education from the Federal University of Bahia and Adjunct Professor I at the Federal University of West Bahia.

References

BARBERY, Muriel. A elegância do ouriço. São Paulo: Companhia das Letras, 2008.

BIESTA, Gert. Para Além da Aprendizagem: educação democrática para um futuro humano. Belo Horizonte: Autêntica, 2013.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular: educação é a base. Ensino Médio. Brasília: MEC, 2018.

BURBULES, Nicholas. Uma gramática da diferença: algumas formas de repensar a diferença e a diversidade como tópicos educacionais. In: GARCIA, Regina Leite; MOREIRA, Antônio Flávio Barbosa (Org.). Currículo na contemporaneidade: incertezas e desafios. 4. ed. São Paulo: Cortez, 2012, p. 175-206.

CARVALHO, Maria Inez; SALES, Marcea Andrade; SÁ, Maria Roseli Gomes Brito de. Os Sinos Dobram Por Nós: o mundo, o Brasil e as narrativas curriculares dos últimos tempos. Revista Teias, Rio de Janeiro, v. 17, n. 47, p. 5-20, out/dez, 2016. Disponível em: https://doi.org/10.12957/teias.2016.25864. Acesso em: 07 jul. 2021.

DE MENDONÇA, Daniel. Como olhar “o político” a partir da teoria do discurso. Revista Brasileira de Ciência Política, Brasília, v. 1, n. 1, p. 153–169, 2009. Disponível em: https://periodicos.unb.br/index.php/rbcp/article/view/1533. Acesso em: 9 jul. 2021.

DERRIDA, Jacques. Posições. Belo Horizonte: Autêntica, 2001.

DERRIDA, Jacques; ROUDINESCO, Elisabeth. De que amanhã: diálogo. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2004.

FRÓES-BURNHAM, Teresinha. Da sociedade da informação à sociedade da aprendizagem: Cidadania e participação sócio-política na (in)formação do trabalhador. In: VI Encontro Nacional de Ciência da Informação, 2005, Salvador, Anais do VI CINFORM - Encontro Nacional de Ciência da Informação. Salvador: UFBA, 2005, p. (1-12). Disponível em: http://www.cinform-anteriores.ufba.br/vi_anais/. Acesso em 05 jul. 2021.

HALL, Stuart. Quem precisa da identidade? In. SILVA, Tomaz. Tadeu da (Org.). Identidade e diferença: a perspectiva dos estudos culturais. Petrópolis: Vozes, 2000, p.103-133.

LACLAU, Ernesto. Nuevas Reflexiones sobre la revolución de nuestro tiempo. Buenos Aires: Nueva Visión, 1993, p. 103-106.

LACLAU, Ernesto. Los fundamentos retóricos de la sociedad. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica, 2014.

LACLAU, Ernesto; MOUFFE, Chantal. Hegemonia e Estratégia Socialista: por uma política democrática radical. São Paulo: Intermeios, 2015.

LAROSSA, Jorge. Tremores: escritos sobre experiência. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2016.

LOPES, Alice Casimiro. Políticas de integração curricular. Rio de Janeiro: EdUERJ, 2008.

LOPES, Alice. Casimiro. Normatividade e Intervenção política: em defesa de um investimento radical. In: LOPES, Alice. Casimiro; DE MENDONÇA, Daniel (Org.). A Teoria do Discurso de Ernesto Laclau: ensaios críticos e entrevistas. São Paulo: Annablume, 2015, p. 117-147.

LOPES, Alice Casimiro; MACEDO, Elizabeth. Teorias de Currículo. São Paulo: Cortez, 2011.

MACEDO, Elizabeth. Base Nacional Curricular Comum: novas formas de sociabilidade produzindo sentidos para educação. Revista E-Curriculum, São Paulo, v. 12, n. 3, p. 1530-1555, out/dez, 2014. Disponível em: http://revistas.pucsp.br/index.php/curriculum/article/view/21666. Acesso em: 07 jul. 2021.

PETERS, Michael. Pós-estruturalismo e filosofia da diferença. Belo Horizonte: Autêntica, 2000.

PIMENTEL-JÚNIOR, Clívio. Articulações Discursivas em torno do Significante Natureza da Ciência: currículo, formação, política. Revista Teias, Rio de Janeiro, v. 18, n. 50, p. 88-104, jul/set, 2017. Disponível em: https://doi.org/10.12957/teias.2017.26713. Acesso em: 10 jul. 2021.

PIMENTEL-JÚNIOR, Clívio; CARVALHO, Maria Inez; SÁ, Maria Roseli. Pesquisa (Auto)Biográfica em Chave Pós-estrutural: conversas com Judith Butler. Práxis Educativa, Ponta Grossa, v. 12, n. 1, p. 203-222, jan/abr, 2017. Disponível em: https://doi.org/10.5212/PraxEduc.v.12i1.0011. Acesso em: 10 jul. 2021.

PIMENTEL-JÚNIOR, Clívio. Políticas curriculares, diferença, pertencimento: ponderações sobre o uso do conceito de comunidades epistêmicas em chave pós-estrutural. Revista Linhas, Santa Catarina, v. 19, n. 41, p. 213-241, set/dez, 2018. Disponível em: http://dx.doi.org/10.5965/1984723819412018213. Acesso em: 10 jul. 2021.

PIMENTEL-JÚNIOR, Clívio; DIAS, Rosanne Evangelista; CARVALHO, Maria Inez. Significações de Qualidade e Crise da Educação Científica nas Políticas Curriculares para o Ensino de Ciências. Investigações em Ensino de Ciências, v. 24, n. 3, p. 147-168, 2019. Disponível em: http://dx.doi.org/10.22600/1518-8795.ienci2019v24n3p147. Acesso em: 10 jul. 2021.

PIMENTEL JÚNIOR, Clívio. Demandas discursivas regulatórias para “fazer a BNCC sair do papel” no Oeste da Bahia. Roteiro, Santa Catarina, v. 46, p. e23806, 2020a. Disponível em: https://doi.org/10.18593/r.v46i0.23806. Acesso em: 07 jul. 2021.

PIMENTEL-JÚNIOR, Clívio. Demandas Identitárias nas Políticas de Currículo para o Ensino das Ciências. Revista Atos de Pesquisa em Educação, v. 15, n. 1, p. 94-119, 2020b. Disponível em: https://dx.doi.org/10.7867/1809-0354.2020v15n1p94-119. Acesso em: 07 jul. 2021.

SILVA, Tomaz. Tadeu da. A produção social da identidade e da diferença. In: SILVA, Tomaz. Tadeu da (Org.). Identidade e diferença: a perspectiva dos estudos culturais. Petrópolis: Vozes, 2000. p.103-133.

ZABALA, Antoni; ARNAU, Laia. Como aprender e ensinar competências. Porto Alegre: Artmed, 2010.

Published

2021-12-30

How to Cite

JUNIOR, C. P. DISCURSIVE DISPLACEMENTS AND THE COMPETENCES OF NATURE SCIENCES AT BNCC: contingency, precariousness, and the impossibility of an "all" for the curriculum. Curriculum Space Journal, [S. l.], v. 14, n. Especial, p. 1–13, 2021. DOI: 10.15687/rec.v14iEspecial.60459. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/ojs2/index.php/rec/article/view/60459. Acesso em: 19 may. 2024.