THE FULL-TIME SCHOOL AND INTERDISCIPLINARY CURRICULUM
analysis of a public school in the Amazon
DOI:
https://doi.org/10.15687/rec.v16i1.63790Keywords:
Curriculum, interdisciplinary, Full-timeAbstract
This article presents an analysis in the years 2020 to 2021, about the initial path of interdisciplinarity in the curriculum of a full-time high school, located on Ilha de Mosqueiro, in the municipality of Belém/PA. From a methodological point of view, this article has a qualitative approach and its study was carried out in two main stages; in the first, the bias of the bibliographic research follows and in the second stage, the documentary research according to Gil (2017) through a case study of the specific reports of the school-camp, as well as the guidebooks of the Secretary of State for Education of Pará aimed at Integral Secondary Education. The results point to connections between the activities developed by the teachers working in the school unit object of investigation, which evidence the interdisciplinary perspective. With the possibility, even, of adapting/altering the curriculum of the school that is treading a path in the proposal of a full-time integral education making use of the school interdisciplinary in its curriculum.
Downloads
Metrics
References
ARROYO, M. G. Currículo, Território em Disputa. 5.ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2013.
BELÉM. Prefeitura. Ver – Belém, Pará – Brasil. Ilhas, 2021. Disponível em: http://www.belem.pa.gov.br/ver-belem/detalhe.php?i=1&p=0. Acesso em: 03 abril, 2021.
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, 2018.
BRASIL. Constituição (1988). Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília, DF: Senado Federal: Centro Gráfico, 1988.
BRASIL. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Ministério da Educação, Brasília: MEC, 1996.
BRASIL. Secretaria de Educação Média e Tecnologia. PCN + Ensino Médio: orientações educacionais aos Parâmetros Curriculares Nacionais. Ciências da Natureza, Matemática e suas Tecnologias. Brasília, MEC, SEMTEC, 2002.
BRASIL. Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação. Parecer 03/2018. Atualiza as Diretrizes Curriculares Nacionais para o Ensino Médio, observadas as alterações introduzidas na LDB pela Lei nº 13.415/2017. Brasília: CNE/CEB,2018.
BRASIL Plano Nacional de Educação PNE 2014-2024: Linha de Base. Lei 13.005/ 2014. – Brasília, DF: Inep, 2015. 404 p.
BRASIL. Ministério da Educação. Secretária de Educação Básica. Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação Básica. Brasília, DF: MEC/SEB, 2013.
BRASIL. Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação. Resolução 02/2012. Define Diretrizes Curriculares Nacionais para o Ensino Médio. Brasília: CNE,2012.
BRASIL. Lei Nº 13.415, de 16 de fevereiro de 2017. Altera as Leis n º 9.394, de 20 de dezembro de 1996 (...); e institui a Política de Fomento à Implementação de Escolas de Ensino Médio em Tempo Integral. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2015-2018/2017/lei/l13415.htm. Acesso em: 03 abril, 2021.
BOGDAN, R. S.; BIKEN, S. Investigação qualitativa em educação: uma introdução à teoria e aos métodos. 12.ed. Porto: Porto, 2003.
CURY, C. R. J.; REIS, M. ZANARDI, T. A. C. Base Nacional Comum Curricular: dilemas e perspectivas. São Paulo: Cortez, 2018.
C.U.A. Caderno Único de Atividades - Praias do Conhecimento. Secretaria de Estado de Educação do Pará. (SEDUC/PA). Escola Estadual de Ensino Médio Padre Eduardo. Belém/PA, 2020.
FAZENDA, I. Interdisciplinaridade: História, Teoria e Pesquisa. 18. Campinas, SP: Papirus, 2012.
FAZENDA, I. (org). O que é interdisciplinaridade? .2 ed. São Paulo: Cortez, 2013.
FAZENDA, I. (org) Dicionário em construção: interdisciplinaridade. São Paulo: Cortez, 2001.
GADOTTI, M. Educação integral no Brasil: inovações em processo. São Paulo; Instituto Paulo Freire; 2009. 127p.
GIL, A. C. Métodos e técnicas de pesquisa social. 5.ed. São Paulo: Atlas, 1999.
JUNQUEIRA, R. D. Currículo heteronormativo e cotidiano escolar homofóbico. Revista Espaço do Currículo, [S. l.], v. 2, n. 2, 2010. DOI: 10.15687/rec. v2i2. 4281. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/ojs2/index.php/rec/article/view/4281. Acesso em: 03 abril, 2021.
LUCK, H. Pedagogia interdisciplinar: fundamentos teórico-metodológicos. 12. ed. Petrópolis: Vozes, 2004.
LEIS, H. R. Sobre o conceito de interdisciplinaridade. Caderno de Pesquisa interdisciplinar em ciências humanas. Florianópolis, 2005.
LENOIR, Y. Didática e interdisciplinaridade: uma complementaridade necessária e incontornável. FAZENDA, I. C. A. (org). Didática e interdisciplinaridade. Campinas: Papirus, 2001.
LOPES, G. de S. C.; ROCHA, S. M. S. A educação ambiental no currículo prescrito, real e oculto do colégio modelo de Itamaraju-BA. EDUCERE - Revista da Educação, Umuarama, v. 20, n. 2, p. 431-461, jul./dez. 2020.
MOLL, J. O PNE e a educação integral Desafios da escola de tempo completo e formação integral. Revista Retratos da Escola, Brasília, v. 8, n. 15, p. 369-381, jul./dez. 2014. Disponível em: http://retratosdaescola.emnuvens.com.br/rde/article/view/447/578. Acesso em: 03 abril, 2021.
MORAES, M. C. Paradigma Educacional Ecossistêmico: por uma nova ecologia da aprendizagem humana. Rio de Janeiro: Wak Editora, 2021.
MOREIRA, A. F. B. CANDAU, V. M. Currículo, conhecimento e cultura. Indagações sobre currículo. Brasília: Ministério da Educação, Secretaria de Educação Básica, p. 17-34, 2008.
MORIN, E. Introdução ao pensamento complexo. 5. ed. Porto Alegre: Sulina, 2015.
MORIN, E. A cabeça bem-feita: repensar a reforma, reformar o pensamento / Edgar Morin; tradução; Eloá Jacobina. – 8. ed. -Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2003.
MORIN, E. Os Sete Saberes Necessários à Educação do Futuro. 2.ed.rev. São Paulo: Cortez, Brasília, DF: UNESCO, 2011.
R.A. Relatório de atividades 2020/2021. Secretaria de Estado de Educação do Pará. (SEDUC/PA). Escola Estadual de Ensino Médio Padre Eduardo. Belém/PA, 2021.
SACRISTÁN, J.G.; O Currículo: uma reflexão sobre a prática / Gimeno Sacristán; tradução: Ermani F. da Fonseca Rosa. – 3. ed. – Porto Alegre: Penso, 2017.
SANTOMÉ, J. T.; Globalização e Interdisciplinaridade: o currículo integrado; Editora Artes Médicas Sul Ltda: Porto Alegre, 1998.
SANTOS, M. A. R.; BENTES, L. M. N.; SERIQUE, N. dos P. Epistemologia da complexidade e metodologia de projetos na educação básica: caminhos possíveis para a Inter e a Transdisciplinaridade. Revista Contexto & Educação. V. 33. nº 106, pp. 21-40. set./dez. 2018.
SEDUC. Secretaria de Estado de Educação do Pará (SEDUC/PA). Caderno de Orientações 01 - Plano de Apoio para planejamento e Reuniões Pedagógicas - Ensino Médio Integral. Governo do Estado: Pará, 2018a.
SEDUC. Secretaria de Estado de Educação do Pará (SEDUC/PA). Caderno de Orientações 02 - Monitoramento das Escolas de Tempo Integral da Rede Estadual de Ensino Médio – Pará - Ensino Médio Integral. Governo do Estado: Pará, 2018b.
SEDUC. Secretaria de Estado de Educação do Pará (SEDUC/PA). Caderno de Orientações 03 - Orientação Teórico – Metodológica para elaboração do Projeto Político - Pedagógico da Escola - Ensino Médio Integral. Governo do Estado: Pará, 2018c.
SEDUC. Secretaria de Estado de Educação do Pará (SEDUC/PA). Caderno de Orientações 04 - Caderno de Orientação para Apoio ao Planejamento de Ensino Médio Integral - Ensino Médio Integral. Governo do Estado: Pará, 2018d.
SEDUC. Secretaria de Estado de Educação do Pará (SEDUC/PA). Caderno de Orientações 05 - Agenda de Formação Continuada de Professores e Gestores da Escola em Tempo Integral - Ensino Médio Integral. Governo do Estado: Pará, 2018e.
SEDUC. Secretaria de Estado de Educação do Pará (SEDUC/PA). Caderno de Orientações 06, Orientações para Gestores sobre Organização de Tempo Estendido, Ensino Médio Integral. Governo do Estado: Pará, 2018f.
SEDUC. Secretaria de Estado de Educação do Pará (SEDUC/PA). Caderno de Orientações 07, Caderno de Orientações para Apoio ao Planejamento de Ensino Médio Integral, Ensino Médio Integral. Governo do Estado: Pará, 2018g.
SEVERINO, A. J. Conhecimento Pedagógico e a Interdisciplinaridade: o saber como internacionalização da prática In: FAZENDA, I. C. A. (org). Didática e interdisciplinaridade. Campinas: Papirus, 2001.
SILVA, T. T. da. Documentos de identidade – uma introdução às teorias de currículo. 3ª ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2020.
SILVA, T. T (org.). Alienígenas na sala de aula: Uma introdução aos estudos culturais em educação. 4. ed. Petrópolis: Vozes, 2002.
THIESEN, J. S.A interdisciplinaridade como um movimento articulador no processo ensino-aprendizagem. Rev. Bras. Educ.[online], vol.13, n.39, pp.545-554. 9 set./dez. 2008
ZOTTI, S. A. Sociedade, educação e currículo no Brasil: dos jesuítas aos anos 80. Quaestio (UNISO), Sorocaba - SP, v. 2, p. 65-81, 2002.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Curriculum Space Journal
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
By submitting an article to Curriculum Space Journal (CSJ) and having it approved, the authors agree to assign, without remuneration, the following rights to Curriculum Space Journal: first publication rights and permission for CSJ to redistribute this article. article and its metadata to the indexing and reference services that its editors deem appropriate.