THE DEBATE ABOUT GEOGRAPHICAL SPACE:
curricular compositions for a new old world in Basic Education
DOI:
https://doi.org/10.15687/rec.v16i3.67295Keywords:
Curriculum, Basic education, Teaching narratives, GeographyAbstract
This article aims to design the curriculum lived within a school in Iguaçu with regard to the teaching of geography in the first segment of basic education. Between voices and reflections, this work seeks to bring to the subversive curricular tactics of the faculty in the face of the guiding documents that insist on thinking about geography in a stagnant way of reality in a traditionalist bias based on a mere memorization of generally abstract concepts. Against this movement, the text seeks to recognize all the strength that the public school has been exerting every day.
Downloads
Metrics
References
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, 2018.
BARONI, Patrícia. Saberes dos cotidianos: Tecendo Trilhas para novos modos de produção do conhecimento. REVELLI Revista de Educação, Linguagem e Literatura da UEG-Inhumas- v. 1, n. 2, outubro de 2009.
CERTEAU, Michel de. A invenção do cotidiano: 1. Artes de fazer. Petrópolis: Vozes, 1994.
COSTA, Hugo Heleno Camilo; LOPES, Alice Casimiro. O conhecimento como resposta curricular. Revista Brasileira de Educação, v. 27, p. 1, 2022. Disponível em: << https://doi.org/10.1590/S1413-24782022270024>> DOI: https://doi.org/10.1590/s1413-24782022270025
GARCIA, Alexandra; REIS, Graça; BARONI, Patricia. Movimentos na produção de políticas curriculares do estado do Rio de Janeiro: pensando a qualidade a partir das escolas. Em aberto, Brasília, V33, n 109, p77-94. 2020. DOI: https://doi.org/10.24109/emaberto.v33i109.4512
GIARD, Luce. Artes de Nutrir. In: CERTEAU, Michel; GIARD, Luce; MAYOL, Pierre. A invenção do cotidiano 2:morar,cozinhar. Petrópolis: Vozes, 2018.p.211-233.
LARROSA, Jorge. Tremores: escritos sobre experiências. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2014.
OLIVEIRA, Inês Barbosa de. O currículo como criação cotidiana. Petrópolis, RJ: DP et Alli, 2012.
SAMPAIO, Carmen Sanches, RIBEIRO, Tiago, SOUZA, Rafael de. Conversa como metodologia de pesquisa: uma metodologia menor? In: (orgs.). Conversa como metodologia de pesquisa: por que não? Rio de Janeiro: Ayvu, 2018.
SANTOS, Milton. Por uma outra geografia: Da crítica a geografia a uma geografia crítica. HUCITEC, 3 ed. São Paulo, 1986.
SANTOS, Milton. Por uma outra globalização: do pensamento único à consciência universal. 8. ed. Rio de Janeiro: Record, 2001.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Curriculum Space Journal
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
By submitting an article to Curriculum Space Journal (CSJ) and having it approved, the authors agree to assign, without remuneration, the following rights to Curriculum Space Journal: first publication rights and permission for CSJ to redistribute this article. article and its metadata to the indexing and reference services that its editors deem appropriate.