THE DEBATE ABOUT GEOGRAPHICAL SPACE:

curricular compositions for a new old world in Basic Education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15687/rec.v16i3.67295

Keywords:

Curriculum, Basic education, Teaching narratives, Geography

Abstract

This article aims to design the curriculum lived within a school in Iguaçu with regard to the teaching of geography in the first segment of basic education. Between voices and reflections, this work seeks to bring to the subversive curricular tactics of the faculty in the face of the guiding documents that insist on thinking about geography in a stagnant way of reality in a traditionalist bias based on a mere memorization of generally abstract concepts. Against this movement, the text seeks to recognize all the strength that the public school has been exerting every day.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

André Luis de Abreu , Federal University of Rio de Janeiro, Brazil

Graduated in Pedagogy from the State University of Río de Janeiro and professor of Basic Education at the Municipal Education Network of Nova Iguaçu.

Patricia Raquel Baroni, Federal University of Rio de Janeiro, Brazil

PhD in Education from the Federal University of Espírito Santo and Professor at the Federal University of Rio de Janeiro.

Raquel Falcão, Federal University of Rio de Janeiro, Brazil.

Graduated in Pedagogy from the Federal Rural University of Rio de Janeiro and Educational Advisor at the Private Education Network.

References

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, 2018.

BARONI, Patrícia. Saberes dos cotidianos: Tecendo Trilhas para novos modos de produção do conhecimento. REVELLI Revista de Educação, Linguagem e Literatura da UEG-Inhumas- v. 1, n. 2, outubro de 2009.

CERTEAU, Michel de. A invenção do cotidiano: 1. Artes de fazer. Petrópolis: Vozes, 1994.

COSTA, Hugo Heleno Camilo; LOPES, Alice Casimiro. O conhecimento como resposta curricular. Revista Brasileira de Educação, v. 27, p. 1, 2022. Disponível em: << https://doi.org/10.1590/S1413-24782022270024>> DOI: https://doi.org/10.1590/s1413-24782022270025

GARCIA, Alexandra; REIS, Graça; BARONI, Patricia. Movimentos na produção de políticas curriculares do estado do Rio de Janeiro: pensando a qualidade a partir das escolas. Em aberto, Brasília, V33, n 109, p77-94. 2020. DOI: https://doi.org/10.24109/emaberto.v33i109.4512

GIARD, Luce. Artes de Nutrir. In: CERTEAU, Michel; GIARD, Luce; MAYOL, Pierre. A invenção do cotidiano 2:morar,cozinhar. Petrópolis: Vozes, 2018.p.211-233.

LARROSA, Jorge. Tremores: escritos sobre experiências. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2014.

OLIVEIRA, Inês Barbosa de. O currículo como criação cotidiana. Petrópolis, RJ: DP et Alli, 2012.

SAMPAIO, Carmen Sanches, RIBEIRO, Tiago, SOUZA, Rafael de. Conversa como metodologia de pesquisa: uma metodologia menor? In: (orgs.). Conversa como metodologia de pesquisa: por que não? Rio de Janeiro: Ayvu, 2018.

SANTOS, Milton. Por uma outra geografia: Da crítica a geografia a uma geografia crítica. HUCITEC, 3 ed. São Paulo, 1986.

SANTOS, Milton. Por uma outra globalização: do pensamento único à consciência universal. 8. ed. Rio de Janeiro: Record, 2001.

Published

2023-10-28

How to Cite

ABREU , A. L. de; BARONI, P. R.; FALCÃO, R. THE DEBATE ABOUT GEOGRAPHICAL SPACE:: curricular compositions for a new old world in Basic Education. Curriculum Space Journal, [S. l.], v. 16, n. 3, p. 1–10, 2023. DOI: 10.15687/rec.v16i3.67295. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/ojs2/index.php/rec/article/view/67295. Acesso em: 11 may. 2024.