ESTHETIC EXPLORATION OF FRACTAL PATTERNS WITH MANIPULABLE MATERIALS:
interdisciplinary learning
Keywords:
Interdisciplinarity, High School, Manipulable Materials, Public EducationAbstract
This article aims to discuss the contributions of the interdisciplinary aesthetic exploration of fractal patterns with manipulable materials for high school students in the technical IT course at the Federal Institute of Science and Technology of Southeastern Minas Gerais, Campus Muriaé, which formed the master's research scenario of which this article is an integrative part. The methodological proposal is qualitative in nature. The data produced throughout the meetings were analyzed based on the records made by the students on the activity sheets and triangulated with the theoretical framework based on our perceptions as teachers and researchers. Our conclusions indicate that the interdisciplinary aesthetic exploration of Fractal Patterns, involving the disciplines of Computer Science, Arts and Mathematics, contributed to students having a globalized understanding of patterns, infinity and three-dimensionality, sharpening the capacity for aesthetic analysis and contributing to the construction of knowledge relevant to the disciplines involved. In the case of fractal patterns, it was possible to identify that the properties of self-similarity and infinite complexity provided the contemplation of aesthetics in the harmonies, proportions and symmetries present in the regularities of these patterns. Furthermore, the fractal patterns approach contributed to the critical-reflective citizenship training of students, helping them to reflect on the role of each individual in society and the world.
Downloads
References
ARANTES, Matheus Garcia; COSTA, Victor Hugo Hott; CARDOSO, Hudá Augusto; HARTMANN, Ângela Maria. Fractais: a complexidade e a auto-semelhança dos padrões geométricos representadas com materiais concretos e tecnologia computacional. In: 2° Encontro Nacional Pibid Matemática, Anais. Santa Maria, 2014. Disponível em: http://w3.ufsm.br/ceem/eiemat/Anais/arquivos/ed_4/MC/MC_2_Angela_Hartamann.pdf. Acesso em: 05 mar. 2022.
ARAUJO, Hellen Gregol. A (RE)ESTRUTURAÇÃO CURRICULAR DO ENSINO MÉDIO NO RIO GRANDE DO SUL: desafios de realizar práticas interdisciplinares em contextos disciplinares. Revista Espaço do Currículo, João Pessoa, v. 10, n. 3, p. 494–508, 2017. DOI: 10.15687/rec.v10i3.28614. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/index.php/rec/article/view/rec.v10i3.28614. Acesso em: 24 jul. 2024.
BARBOSA, Ruy Madsen. Descobrindo a geometria fractal para a sala de aula. 3. edição. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2005.
BRASIL. MEC. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, 2018.
BRASILEIRO, Tania Suely Azevedo; VELANGA, Carmen Tereza; COLARES, Maria Lília Imbiriba Sousa. Currículo e políticas públicas: reflexões pertinentes aos processos contemporâneos de formação e prática docente no contexto da interdisciplinaridade. Revista Espaço do Currículo, João Pessoa, v. 3, n. 1, p.324-336, 2010. DOI: 10.15687/rec.v3i1.9095. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/index.php/rec/article/view/9095. Acesso em: 24 jul. 2024.
CALDAS, Felipe Rodrigo; HOLZER, Denise Cristina; POPI, Janice Aparecida. A interdisciplinaridade em arte: algumas considerações. Revista Nupeart, Florianópolis, v.17, n.1, p. 160–171, 2017. DOI: 10.5965/2358092517172017160. Disponível em: https://revistas.udesc.br/index.php/nupeart/article/view/9839. Acesso em: 17 mar. 2022.
CAMACHO, Mariana Sofia Fernandes Pereira. Materiais manipuláveis no processo ensino/aprendizagem da matemática: aprender explorando e construindo. 2012.102f. Dissertação (Mestrado em Ensino da Matemática), Universidade da Madeira, Funchal. 2012. Disponível em: https://digituma.uma.pt/bitstream/10400.13/373/1/MestradoMarianaCamacho.pdf. Acesso em: 21 abr. 2022.
ESTEPHAN, Violeta Maria. Perspectivas e limites do uso de material didático manipulável na visão de professores de matemática do ensino médio. 2000. 141 p. Dissertação (Mestrado) – Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal do Paraná, Curitiba, 2000.
FARIA, Rejane Waiandt Schuwartz de Carvalho; MALTEMPI, Marcus Vinicius. Raciocínio proporcional na matemática escolar. Revista Educação em Questão, Natal, v. 58, n. 57, p.1-18, 2020. Disponível em: https://periodicos.ufrn.br/educacaoemquestao/article/view/20024. Acesso em: 23 abr. 2022.
FARIA, Rejane Waiandt Schuwartz de Carvalho; MALTEMPI, Marcus Vinicius. Padrões fractais: conectando matemática e arte. Eccos Revista Científica, São Paulo, v. 1, p. 33-53, 2012. Disponível em: https://periodicos.uninove.br/eccos/article/viewFile/3484/2268. Acesso em: 30 abr. 2022.
FIGUEIREDO, José Glaucio Ferreira de; GONZÁLEZ, Daniel González. Arte-Educação e Aspectos históricos da Arte. ID on Line. Revista de Psicologia, [S. l.], v.13, n. 45, p. 1079-1102, 2019. DOI: https://doi.org/10.14295/idonline.v13i45.1811. Disponível em: https://idonline.emnuvens.com.br/id/article/view/1811. Acesso em: 01 maio 2022.
FRIGOTTO, Gaudêncio. A INTERDISCIPLINARIDADE COMO NECESSIDADE E COMO PROBLEMA NAS CIÊNCIAS SOCIAIS. Ideação, [S. l.], v. 10, n. 1, p. 41–62, 2010. DOI: 10.48075/ri.v10i1.4143. Disponível em: https://e-revista.unioeste.br/index.php/ideacao/article/view/4143. Acesso em: 12 ago. 2024.
GOLDENBERG, Mirian. A arte de pesquisar: como fazer pesquisa qualitativa em Ciências Sociais. 8. ed. Rio de Janeiro: Record, 2004.
GUEDES. Tatiana Machado Resende. CONTRIBUIÇÕES INTERDISCIPLINARES DA EXPLORAÇÃO ESTÉTICA DOS PADRÕES FRACTAIS. 2023. 120 p. Dissertação (Mestrado), Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Federal de Viçosa, Viçosa - MG, 2023.
JAPIASSU, Hilton. Interdisciplinaridade e patologia do saber. Rio de Janeiro, Imago, 1976.
LIMA, Eliane Peixoto de. Kirigami no ensino de matemática. 2019. 16f. Artigo Científico para aprovação do trabalho de conclusão de curso (TCC). Faculdade Educacional Lapa-Fael. Lapa, Paraná, 2019. Disponível em: https://matematicando.net.br/wp-content/uploads/2020/02/Eliane_Peixoto_.pdf. Acesso em: 16 maio 2022.
LORENZATO, Sergio. O laboratório de ensino de matemática na formação de professores. In: LORENZATO, Sergio (org). Laboratório de ensino de matemática e materiais didáticos manipuláveis. Campinas, SP: Autores Associados, 2006. p. 3-38.
LUCENA, Regilania da Silva. Laboratório de Ensino de Matemática: Jogos e Atividades. Ebook. PUC Minas. Belo Horizonte, 2017.
LUPTON, Ellen; PHILLIPS, Jennifer Cole. Novos Fundamentos do Design. São Paulo: Cosac Naify, 2008.
MARCA, Aline. Construções Geométricas como Recurso Pedagógico nas Aulas de Matemática do Ensino Médio. 2015. 124f. Dissertação (Mestrado Profissional em Matemática - PROFMAT). Universidade Tecnológica Federal do Paraná, UTFPR, Pato Branco, 2015. Disponível em: http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/1692. Acesso: 15 maio 2022.
MATOS, José Manuel; SERRAZINA, Maria de Lurdes. Didáctica da Matemática. Lisboa: 1996.
NACARATO, Adair Mendes. Eu trabalho primeiro no concreto. Revista de Educação Matemática, [S. l.], v.9, n. 9-10, p. 1-6, 2004-2005. Disponível em: https://edisciplinas.usp.br/pluginfile.php/6253402/mod_resource/content/1/Nacarato_eu%20trabalho%20primeiro%20no%20concreto.pdf. Acesso em: 29 maio 2022.
PASSOS, Caroline Mendes. Etnomatemática: conhecimento que constrói sua existência nas fronteiras. Educação Matemática em Revista (EMR), [S. l.], v. 23, n. 60, p. 30-42, 2018. Disponível em: http://sbemrevista.kinghost.net/revista/index.php/emr/article/view/1253. Acesso em: 01 jun. 2022.
PERAZZO, Luiz. Fernando; VALENÇA, Máslova. T. Elementos da Forma. Rio de Janeiro: Ed. Senac Nacional, 1997.
PIROLA, Daiani Lodete. Um enfoque geométrico na prática de origami. 2004. 67f. Monografia (Licenciatura em Matemática). Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2004. Disponível em: https://repositorio.ufsc.br/bitstream/handle/123456789/96805/Daiani_Lodete%20Pirola.PDF?sequence=1. Acesso em: 14 jun. 2022.
PONTE, João Pedro; SERRAZINA, Lurdes. Didática da Matemática no 1º Ciclo. Universidade Aberta, 2000. Disponível em: https://edisciplinas.usp.br/pluginfile.php/1825101/mod_resource/content/2/PONTE%2C%20J.%3B%20SERRAZINA%2C%20M.%20de%20L.%20Did%C3%A1ctica%20da%20Matem%C3%A1tica%20do%201%C2%BA%20Ciclo%20%28cap.%208%29.pdf. Acesso em: 27 jun. 2022.
RIZOLLI, Marcos. Estudos sobre Arte e Interdisciplinaridade. In: 16° Encontro Nacional da Associação Nacional de Pesquisadores de Artes Plásticas Dinâmicas Epistemológicas em Artes Visuais, ANPAP, p. 914-924, Florianópolis, 2007. Disponível em: https://anpap.org.br/anais/2007/2007/artigos/093.pdf. Acesso em: 04 jul. 2022.
ROQUE, Renata Dourado. Padrões fractais, tecnologias digitais e interdisciplinaridade. Relatório (Iniciação Científica em Educação Matemática) - Universidade Federal de Viçosa, Viçosa, 2023.
THIESEN, Juares da Silva. A interdisciplinaridade com um movimento articulador no processo de ensino-aprendizagem. Revista Brasileira de Educação. [S. l.], v. 13, n.39, p. 545–554, 2008. DOI: 10.1590/S1413-24782008000300010. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbedu/a/swDcnzst9SVpJvpx6tGYmFr/. Acesso em: 07 jul. 2022.
TOMASSINI, Fabiane Pedrozo; RIBEIRO, Silvana; PEREIRA, Thiago Ingrassia. A interdisciplinaridade do pensamento educacional de Paulo Freire: uma obra conectiva. Gavagai: Revista Interdisciplinar de Humanidades, Erechim, v. 8, n. 1, p. 12-32, 2021. DOI: https://doi.org/10.36661/2358-0666.2021v8n1.12424. Disponível em: https://periodicos.uffs.edu.br/index.php/GAVAGAI/article/view/12424. Acesso em: 08 jul. 2022.
UENO, Thaís Regina; CALDEIRA, Marco Antonio Corbucci. Origami arquitetônico no ensino da geometria projetiva. Revista Educação Gráfica. Bauru, v. 5, p. 65-76, 2001.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Curriculum Space Journal
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
By submitting an article to Curriculum Space Journal (CSJ) and having it approved, the authors agree to assign, without remuneration, the following rights to Curriculum Space Journal: first publication rights and permission for CSJ to redistribute this article. article and its metadata to the indexing and reference services that its editors deem appropriate.