GRADUATE PROGRAM IN EDUCATION OF THE UNIVERSIDADE FEDERAL DA PARAÍBA (PPGE/UFPB):

BETWEEN CELEBRATION AND REMEMBRANCE (1977-1994)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22478/ufpb.2359-7003.2023v32n1.66821

Keywords:

Graduate Program in Education, Celebration, Remembrance

Abstract

This article intended to disseminate the first analyzes and impressions regarding the constitution and initial trajectory of the Graduate Program in Education of the Universidade Federal da Paraíba (PPGE/UFPB), in favor of Popular Education, between 1977 and 1994. Fulfilling this intention, the following questions were asked: what do historical sources reveal about the Program? What are the first impressions about the identity and social place of the institution, between 1977 and 1994? Why celebrate and remember the initial trajectory of the PPGE/UFPB? From this perspective, bibliographical research and analysis of written memories of historical sources were used as methodology: CONSEPE's Resolution 47º/1977, the Selection Map (profile of candidates) from 1987 to 1994 and the commemorative book marking the 30th anniversary of the Program, dialoguing with Lampert (2000), Saviani (2008), Ferreira (2012), among other authors. As a result, the frame mobilization of the Program in the survey of sources and reflections about the limits of the acts of celebration and remembrance in the celebrative work and in the writing of the first impressions about the History and Memories of the PPGE/UFPB was evidenced.

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Author Biographies

Felipe Cavalcanti Ivo, Universidade Federal da Paraíba

Doutorando e Mestre em Educação pela Universidade Federal da Paraíba. Especialista em Educação e Tecnologia. Membro dos Grupos de Estudos História da Educação Brasileira, GT – PB e do Grupo de Estudos Memória,História e Educação.

Maria Elizete Guimarães Carvalho, Universidade Federal da Paraíba

Doutora em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte, com Pós-doutorado em Política Educativa pela Universidade do Minho/Portugal. Professora no Programas de Pós-Graduação em Educação e no Programa de Pós-Graduação em Direitos Humanos, Cidadania e Políticas Públicas da Universidade Federal da Paraíba. Membro dos Grupos de Estudos História da Educação Brasileira e do Grupo de Estudos Memória, História e Educação.

Jean Carlo de Carvalho Costa, Universidade Federal da Paraíba

Doutor em Sociologia pela Universidade Federal de Pernambuco (2003). Estágio Pós-Doutoral Sênior no Instituto de Educação, na área de História da Educação, na Universidade de Lisboa, no biênio 2015/2016, subsidiado pela fundação CAPES (Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior). Professor Associado IV, na área de Sociologia da Educação, no Departamento de Fundamentação da Educação (Centro de Educação). É professor pesquisador, habilitado a orientar nos Cursos de Mestrado e Doutorado do Programa de Pós-Graduação em Educação (Centro de Educação) na Universidade Federal da Paraíba na Linha de História da Educação desde 2008. Coordenador da Linha de História da Educação no Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGE-UFPB) no biênio 2016-2018 e no triênio 2018-2021. Membro do Colegiado do Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGE_UFPB) no período compreendido entre 2018 e os dias atuais. Membro Titular do CONSEPE (Conselho Superior de Ensino, Pesquisa e Extensão) no biênio 2019-2021. Desenvolve pesquisas e estudos sobre História Intelectual e dos Intelectuais, História Conceitual, Teoria e História da Educação, Democracia, Liberalismo, Perspectivas Pós-Socialistas e as suas interfaces com a Teoria do Reconhecimento. Integra no Diretório do CNPq o HISTED-BR (Grupo de Estudos e Pesquisas História, Sociedade e Educação no Brasil, atuando na Linha História Intelectual e dos Intelectuais, (auto) biografias e Estudos de Gênero, além de também o GHENO (Grupo de Pesquisa História da Educação no Nordeste Oitocentista), constituído por professores dos Programas de Pós-Graduação em Educação e História, ambos na UFPB, bem como o Grupo História das Instituições e dos Intelectuais da Educação no Brasil (PUC-SP). Membro da Sociedade Brasileira de História da Educação (SBHE).

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Published

2023-09-26

How to Cite

IVO, F. C.; CARVALHO, M. E. G. .; COSTA, J. C. de C. GRADUATE PROGRAM IN EDUCATION OF THE UNIVERSIDADE FEDERAL DA PARAÍBA (PPGE/UFPB): : BETWEEN CELEBRATION AND REMEMBRANCE (1977-1994). Revista Temas em Educação, [S. l.], v. 32, n. 1, p. e-rte321202350, 2023. DOI: 10.22478/ufpb.2359-7003.2023v32n1.66821. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/ojs2/index.php/rteo/article/view/66821. Acesso em: 22 dec. 2024.

Issue

Section

Dossiê Temático Programas de Pós-Graduação em Educação no Brasil