PHILOSOPHY TEACHING CARTOGRAPHIES:

A GENDER PERSPECTIVE

Authors

  • Viviane Bagiotto Botton UERJ
  • Lis Helena Aschermann Keuchegerian Puc-Rio

DOI:

https://doi.org/10.7443/problemata.v11i3.53962

Keywords:

Gender issues, Teaching Philosophy, Implication and Cartography

Abstract

This study aims at describing in a critical manner that forms that appear the difficulties and resistances in the performance of women teachers of Philosophy in the classroom. The research will develop through the notion of implication; therefore, the experiences will provide the grounds for this explanation.
In that sense, cartography is adopted as a method to demonstrate how gender issues delineate the teaching of Philosophy.



Downloads

Download data is not yet available.

References

BOURDIEU. Pierre. A dominação Masculina. 11ª ed., Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2012
CERLETTI, A. O ensino de filosofia como problema filosófico. Editora: Autentica. 2009.
GALLO, S. "Foucault: (re)pensar a educação." Disponível em: http://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/25420/14746 . Acesso em 28 de março de 2019.
HIERRO. Graciela. La ética del placer (2ed.). México:Universidad Nacional. Autónoma de México. 2014
LOURAU, Renè. A Análise Institucional. Petrópolis: Vozes, 1975.
MARAFON, G. Recusa à judicialização e o projeto de lei "escola sem partido”: análises a partir das ocupações estudantis. Disponível em: https://revistas.rcaap.pt/sisyphus/article/view/10478 publicação de 02/2017 acessado. Acessado em 17/04/2019.
PAL-PELBART, P. "Tudo o que muda com os secundaristas". Disponível em: https://outraspalavras.net/sem-categoria/pelbart-tudo-o-que-muda-com-os-secundaristas/. Acessado em 20/04/2019.
SILVA, Tomaz Tadeu da. Documentos de Identidade: uma introdução às teorias do currículo. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2
Walsh, Catherine, Pedagogías decoloniales Prácticas insurgentes de resistir, (re)existir y (re)vivir I, Quito: ediciones Abya-Yala, 2017.
(______) Pedagogías decoloniales Prácticas insurgentes de resistir, (re)existir y (re)vivir II, Quito: ediciones Abya-Yala, 2017.
GILLIGAN, Carol. (1982). In a Different Voice: Psychological Theory and Women’s Development. Cambridge, Mass.: Harvard University Press.
NODDINGS, Nel. (1986). Caring: A Feminine Approach to Ethics and Moral Education. Berkeley: University of California Press.
Missaggia, Juliana, Ética do cuidado, Duas formulações e suas objeções, https://www.blogs.unicamp.br/mulheresnafilosofia/etica-do-cuidado/
Federici, Silvia, Calibã e a bruxa: Mulheres, corpos e acumulação primitiva, Trad. Coletivo Sycorax.

Published

2020-10-08

Issue

Section

ENSINO DE FILOSOFIA E QUESTÕES DE GÊNERO (2020)