Youth and adult education. and curricular construction

complexities and challanges

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22478/ufpb.2359-7003.2023v32n1.65500

Keywords:

Youth and Adult Educacion, Curricular Construction, Basic, Education

Abstract

Youth and Adult Education is one of the most important modalities from brazilian’s Basic Education. EJA subjects have diversified life histories, and seek to start or resume their studies through different paths and contexts. The curriculum construction for this audience, in particular, needs to be open and broad dialogue so that their specificities and challenges are met, in addition to the selection of content or organization of objectives or competences, considering the differents evaluation strategies, pedagogical practice and regulations of specific educational public policies for the modality and so on. This paper has as main goal to propose a reflection on such challenges of curriculum construction for Youth and Adult Education, in the sense of, as a starting point, proposing paths that meet with the subjects of the modality in the diversity that defines.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Gilvan Charles Cerqueira de Araújo, Universidade Católica de Brasília

Graduado em Geografia pela UNESP – Campus Rio Claro/SP (2009), Mestre em Geografia pela Universidade de Brasília (2013), Doutor em Geografia pela UNESP – Campus Rio Claro/SP (2016). Pós-doutorado pela USP. Atualmente é professor, pesquisador e orientador da Universidade Católica de Brasília e professor de Geografia na Secretaria de Estado de Educação do Distrito Federal.

References

APPLE, Michael. Ideologia e currículo. 3.ed. Porto Alegre: Artmed, 2006.

ARAÚJO, Gilvan Charles Cerqueira de; SILVA, Leda Regina Bitencourt; SENA, Lilian Cristina da Ponte e Sousa. A Educação de Jovens e Adultos e a BNCC do Ensino Fundamental. LINHAS CRÍTICAS (ONLINE), v. 26, p. 1-25, 2020. Disponível em https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/30582 Acesso em 15 dez 2022.

ARROYO, Miguel. G. Educação de Jovens-Adultos: Um campo de direitos e de responsabilidades públicas. In: SOARES, Leôncio et al. Diálogos da educação de jovens e adultos. Belo Horizonte: Autêntica. 2005.

BRASIL. Lei nº 9.394/1996 – Lei de diretrizes e bases da educação nacional. Brasília: MEC, 1996.

BRASIL. Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação/Câmara de Educação Básica. Parecer n. 11, de 09 de junho de 2000. Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação de Jovens e Adultos. Brasília: MEC, 2000.

BRASIL. Resolução nº 3, de 15 de junho de 2010 (*) Institui Diretrizes Operacionais para a Educação de Jovens e Adultos nos aspectos relativos à duração dos cursos e idade mínima para ingresso nos cursos de EJA. Brasília: MEC, 2010.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Continuada, Alfabetização, Diversidade e Inclusão. Documento Nacional Preparatório à VI Conferência Internacional de Educação de Adultos / Ministério da Educação/Secretaria de Educação Continuada, Alfabetização, Diversidade e Inclusão. – Brasília: MEC, 2016.

BRASIL. Diretrizes Curriculares Nacionais e Base Nacional Comum para a Formação Inicial e Continuada de Professores da Educação Básica. Brasília: Ministério da Educação, 2019. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/docman/setembro-2019/124721-texto-referencia-formacao-de-professores/file. Acesso em: 12 out. 2019.

BRASIL. Parecer CNE/CEB nº 1/2021, aprovado em 18 de março de 2021 (2021a) – Reexame do Parecer CNE/CEB nº 6, de 10 de dezembro de 2020, que tratou do alinhamento das Diretrizes Operacionais para a Educação de Jovens e Adultos (EJA) apresentadas na Base Nacional Comum Curricular (BNCC), e outras legislações relativas à modalidade. Disponível em: <http://portal.mec.gov.br/index.php?option= com_docman & view= download & alias=180911-pceb001-21 & category_slug=abril-2021-pdf & Itemid=30192> Acesso em 16 de jul. de 2021.

BRASIL. Resolução CNE/CEB nº 1, de 28 de maio de 2021 (2021b)- Institui Diretrizes Operacionais para a Educação de Jovens e Adultos nos aspectos relativos ao seu alinhamento à Política Nacional de Alfabetização (PNA) e à Base Nacional Comum Curricular (BNCC), e Educação de Jovens e Adultos a Distância. Disponível em: <http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=191091-rceb001-21&category_slug=junho-2021-pdf&Itemid=30192> Acesso em 16 de jul. de 2021.

BRASIL. Resolução CNE/CEB nº 1, de 28 de maio de 2021. (2021c). Institui Diretrizes Operacionais para a Educação de Jovens e Adultos nos aspectos relativos ao seu alinhamento à Política Nacional de Alfabetização (PNA) e à Base Nacional Comum Curricular (BNCC), e Educação de Jovens e Adultos a Distância. Brasília: MEC, 2021c. Disponível em: <http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=191091-rceb001-21&category_slug=junho-2021-pdf&Itemid=30192> Acesso em 16 de jul. de 2021.

BEHRENS, Marilda Aparecida. O Paradigma emergente e a prática pedagógica. 4ª Edição, Curitiba, PR: Editora Universitária Champagnat. 2005.

DI PIERRO, Maria Carla. Notas sobre a redefinição da identidade e das políticas públicas de educação de jovens e adultos no Brasil. In: Educação e Sociedade, Campinas, v. 26, n.92, p. 1115-1139, 2005.

FELICIO, Helena Maria dos Santos; POSSANI, Lourdes de Fátima Paschoaleto. Análise crítica de currículo: um olhar sobre a prática pedagógica. Currículo sem Fronteiras, v. 13, n. 1, p. 129-142, Jan./Abr. 2013

GADOTTI, Moacir. Por uma política nacional de educação popular de jovens e adultos. 1. ed. São Paulo: Moderna : Fundação Santillana, 2014.

HADDAD, S.; DI PIERRO, Maria Clara. Escolarização de jovens e adultos. In: Revista Brasileira de Educação, n. 14, p, 110-115, 2000. Disponível em: < http://www.scielo.br/pdf/rbedu/n14/n14a07> Acesso em: 20 de fev. de 2020.

HOFFMAN, Jussara. Avaliar para Promover. Setas do caminho. Porto Alegre: Mediação, 2002.

LIBÂNEO, José Carlos. Pedagogia e pedagogos: inquietações e buscas. Artigos de demanda contínua. In: Educar, Curitiba, n. 17, p. 153-176.2001. Disponível em: https://www.scielo.br/j/er/a/xrmzBX7LVJRY5pPjFxXQgnS/?format=pdf Acesso 28 nov 2022.

LIBÂNEO, José Carlos C. Didática. São Paulo: Cortez, 2013.

LUCKESI, Cipriano. Avaliação da aprendizagem escolar: estudos e proposições. Ed. Cortez; São Paulo, 2005.

PAIVA, Jane. Educação de jovens e adultos: direito, concepções e sentidos. 2005. Tese (Doutorado em Educação) – Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Federal Fluminense, Niterói/RJ, 2005.

PERRENOUD, Philippe. et al. 10 novas competências para ensinar. Porto Alegre: ArtMed, 2000.

SACRISTÁN, J. Gimeno. O Currículo: uma reflexão sobre a prática. Porto Alegre, 2013.

SACRISTÁN, J. Gimeno. Capítulo 1 - O que significa o currículo?. In: SACRISTÁN, J. G. (Org.). Saberes e incertezas sobre o currículo. Porto Alegre: Penso, 2013. p. 16-35.

SILVA, Tomaz Tadeu. Documentos de Identidade: uma introdução às teorias do currículo. Belo Horizonte: Autêntica, 2005.

SOARES, Leôncio; GIOVANETTI, Maria Amélia; GOMES, Nilma Lino. Diálogos na educação de jovens e adultos. Belo Horizonte: Autêntica, 2005.

Published

2023-06-20

How to Cite

DE ARAÚJO, G. C. C. Youth and adult education. and curricular construction: complexities and challanges. Revista Temas em Educação, [S. l.], v. 32, n. 1, p. e-rte321202338, 2023. DOI: 10.22478/ufpb.2359-7003.2023v32n1.65500. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/index.php/rteo/article/view/65500. Acesso em: 12 may. 2024.