Presenting the past in the history classroom:

some reflections on history teaching in the post-pandemic period

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22478/ufpb.2317-6725.2024v29n50.69255

Keywords:

Presentification of the past, history teaching, Pandemic, shared authorship, Maria Firmina dos Reis

Abstract

This text aims to reflect on ways of presenting the past in the history classroom, based on the author's teaching experience in a public school with elementary school classes. The teaching project "Tu? Tu, livre!" covered the life of Maria Firmina dos Reis and one of her literary works, Úrsula, from 1859, considered the first Afro-Brazilian abolitionist novel. The text discusses the meanings of making the past present in the history classroom, relating it to the issue of teaching history. It points out the existence of a new landscape in history teaching, marked by the centrality of ethnic-racial relations education, the emergence of revisionism/negationism and the effects of the pandemic on learning, more particularly on historical literacy. Finally, it argues that the aforementioned project highlighted the possibility of broadening the understanding of the forms of presentification of the past, by recovering historically silenced content, mobilizing forms of reading practiced in the 19th century and the author's experiences as a reader and demands of the contemporary world such as the inclusion of the deaf-mute public, opening up new trenches to make the history class a space for constant construction and revision of meaning.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Riler Barbosa Scarpati, Universidade Federal de Ouro Preto

Riler Barbosa Scarpati, doutorando em História na Universidade Federal de Ouro Preto – UFOP. E-mail: riler.scarpati1@gmail.com

References

ABREU, Marcelo S. de & RANGEL, Marcelo. Memória, cultura histórica e ensino de história. História e Cultura, v. 4, Franca, 2015, p. 7-24. ABREU, Marcelo S. de & CUNHA, Nara. R. C. Apresentação. ABREU, Marcelo S. de & CUNHA, Nara. R. C. (Org.). In: Fazer e pensar a História na sala de aula: autoria, formação e produção do conhecimento histórico. 1a. ed. Vitória: Milfontes, 2021. P. 7-12. ABREU, Marcelo S. de & CUNHA, N. R. de C. Cultura de história, história pública e ensino de história: a investigação e formação de professores de história. Revista História Hoje, 8(15), 111–134, 2019.

ABREU, Martha & MATTOS, Hebe. Em torno das "Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação das Relações Étnico-raciais e para o Ensino de História e Cultura Afro-brasileira e Africanas" - Uma conversa com historiadores. Estudos Históricos. n. 41, p. 5-20, 2008.

BENJAMIN, Walter. Sobre o conceito de História. In: Obras escolhidas. São Paulo: Brasiliense, 1985, volume I, p. 222-232.

BITTENCOURT, Circe. Ensino de história: fundamentos e métodos. 2ª ed. São Paulo: Cortez, 2008.

CARVALHO, José Murilo de. As marcas do período. In: CARVALHO, José Murilo de (Coord.). A construção nacional (1830-1889). Rio de Janeiro: Objetiva, 2012. p. 35. v. 2. (Coleção História do Brasil Nação). DARNTON, Robert. O beijo de Lamourette: mídia, cultura e revolução. Trad. Denise Bottmann. São Paulo: Cia das Letras, 1990. DOMICIANO, D.; KRAMES, I.; DE SOUZA, M.; CAMPOS, S. O ensino de história diante dos discursos negacionistas e revisionistas no contexto da pandemia. Fronteiras: Revista Catarinense de História, n. 37, p. 45-60, 2021. FREIRE, Paulo. A Importância do Ato de Ler: em três artigos que se completam. São Paulo: Cortez, 1989.

GUMBRECHT, Hans Ulrich. Depois de “depois de aprender com a história”, o que fazer com o passado agora? In: ARAUJO, Valdei Lopes de; MOLLO, Helena Miranda; NICOLAZZI, Fernando (org.). Aprender com a história? O passado e o futuro de uma questão. Rio de Janeiro: Editora FGV, 2011.

HARTOG, François. Tempo e Patrimônio. Varia História. vol. 22, n. 36, p. 261-273, jul./dez. 2006.

HARTOG, François. Regimes de historicidade: presentismo e experiências do tempo. Belo Horizonte: Autêntica, 2013.

HUYSSEN, Andreas. Pretéritos presentes: medios, política, amnesia. In: En busca del futuro perdido: cultura y memoria em tiempos de globalizacion. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica, 2007. P. 3-14. JULIA, D. (2012). A Cultura Escolar como Objeto Histórico. Revista Brasileira de História da Educação, 1(1 [1]), p. 9-43. 2012.

LÜBBE, Hermann. Esquecimento e historicização da memória. Estudos Históricos, v. 29, n. 57, p. 283-298, 2016.

LÜBBE, Hermann. The contraction of the present. In: ROSA, Hartmut; SCHEUERMANN, William (eds.) High-speed society: social acceleration, power, and modernity. Pennsylvania State: University Press, 2009, p. 159-178.

MATTOS, Ilmar Rohloff de. “Mas não somente assim!” leitores, autores, aulas como texto e ensino-aprendizagem em História. Tempo, v. 11, n. 21, pp. 5-16, 2007.

MELLO E SOUZA, M. de. Algumas impressões e sugestões sobre o ensino de História da África. Revista História. Hoje, v. 1, p. 17-28, 2012.

MORAIS, M. A. A leitura de romances no século XIX. Cad. CEDES 19 (45). Jul/1998.

NICOLINI, C. & MEDEIROS, K. Aprendizagem histórica em tempos de pandemia. Estudos Históricos. Rio de Janeiro, vol 34, nº 73, 2021, p.281-298. NOGALHA DE LIMA, J. D., & KOCCHANN, A. (2023). Ensino de história: o negacionismo em tempo de “infoxicação”, “infodemia” e “infocalipse” sob a édige do letramento histórico. Baraúnas: Revista De História, 1(1). p.4-24, 2023.

OLIVA, Anderson R. . Entre máscaras e espelhos: reflexões sobre a Identidade e o ensino nas escolas brasileiras. Revista História Hoje, v.1, nº1, p. 29-44. 2017.

PEREIRA, Júnia. S.; ROZA, Luciano M.;. O Ensino de História entre o dever de memória e o direito à história. Revista História Hoje, v. 1, p. 89-110, 2011. PEREIRA, Mateus Henrique de Faria. “Nova direita? Guerras de memória em tempos de Comissão da Verdade (2012-2014)”. Varia Historia, 31-57: p. 863-902, 2015.

PEREIRA, M. H. F. & MATA, S. Transformações da experiência do tempo e pluralização do presente. In: VARELLA, Flávia. F. (Org.) ... (et al.). Tempo presente e usos do passado. Rio de Janeiro. Ed. FGV, 2012. P.9-30.

PETIT, Michéle. A arte de ler. Ou como resistir à adversidade. Tradução de Arthur Buenos e Camila Boldrini. São Paulo: Editora 34, 2009.

PINHA, Daniel; RANGEL, Marcelo; PEREZ, Rodrigo. Teoria, história da historiografia e ensino de história em tempos de crise democrática. In: Revista Transversos. “Dossiê: Historiografia e Ensino de História em tempos de crise democrática”. Rio de Janeiro, nº. 18, pp. 6-16, 2020.

RANGEL, Marcelo. Ensino de história: temporalidade, pós-verdade e verdade poética. Tempo & Argumento. Número Especial, p. 1-21, 2021.

RICOEUR, Paul. A memória, a história e o esquecimento. Tradução Alain François. Campinas, SP: Editora da Unicamp, 2007.

ROCHA, Helenice. A escrita como condição para o ensino e a aprendizagem em história. Revista Brasileira de História. v. 30, nº 60, p. 121-142, 2010.

ROCHA, Helenice. A presença do passado na aula de História. In: ROCHA, Helenice; MAGALHÃES, Marcelo; RIBEIRO, Jayme; CIAMBARELLA, Alessandra. (Org.). Ensino de História: usos do passado, memória e mídia. 1ª ed. Rio de Janeiro: Fundação Getúlio Vargas, 2014, v. 1, p. 33-52.

SCARPATI, R. B.. "Como vamos fazer pro menino aprender?": relatos da pandemia. In: RODRIGUES, Thamara; SESQUIM, I. R. A. (Org.) ; AZEVEDO, H. (Org.). (Org.). Escritas do isolamento: afetos e distâncias na pandemia da COVID-19. 1ª ed. Rio de Janeiro: Apeku, 2023, v. 1, p. 107-120.

SCARPATI, R. B. . (2023). “Tu! Tu, livre?” Por uma abordagem integrada do letramento histórico. Revista Hydra: Revista Discente De História Da UNIFESP, 6(12), p.237-258, 2023.

SEVCENKO, Nicolau. Literatura como missão: tensões sociais e criação cultural na Primeira República. São Paulo: Brasiliense, 1999.

SILVA DE LIMA, E. Ensino de história: Enfrentando o negacionismo a partir das emoções. FDC, n.9, p. 57-73, 2023.

TARDIF, Maurice. Saberes profissionais dos professores e conhecimentos universitários. Revista Brasileira de Educação. Nº 13, Jan/Fev/2000. P. 5-24.

TARDIF, Maurice. Saberes docentes e formação profissional. 17ª ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2014.

Published

2024-10-01

How to Cite

SCARPATI, R. B. Presenting the past in the history classroom:: some reflections on history teaching in the post-pandemic period. Saeculum, [S. l.], v. 29, n. 50, p. 209–222, 2024. DOI: 10.22478/ufpb.2317-6725.2024v29n50.69255. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/index.php/srh/article/view/69255. Acesso em: 16 oct. 2024.

Issue

Section

Dossiê - O Ensino de História em perspectiva histórica