DAILY LIFE CURRICULUMS
issues related to training processes and knowledge building with teachers
DOI:
https://doi.org/10.22478/ufpb.1983-1579.2020v13n3.53206Keywords:
Curriculum, Daily routine, Development processes, NarrativesAbstract
The article assumes that schools are spaces for producing knowledge, meanings and values which challenge the hegemony in curriculum production. It shares the understanding that school knowledges produce and operate networks for action and knowledge which are constitited throughout the trajectories and in multiple situations by which we become teachers. It brings awareness to the results of a research articulated with an extension project made with Basic education teachers - who teach elementary school - in public schools of two Rio de Janeiro towns. Through working with scholar narratives, it debates on the contribution of producing more solidary and democratic construction practices as forms of resistance based upon the schools' daily routine, producing knowledge which contributes to the training of teachers committed to social, cognitive justice.Based upon the research, it discusses theorical-methodological paths for the curriculum, problematized through collective training processes with teachers and developed before the unlikeabilities, common denominators and complexity of schools' daily routines. Amongst the methods prioritized for research development, we have adopted strategies of study and intervention which include debate circles and production of narratives (written and oral) which raise the network for knowledge production amongst teachers.
Downloads
Metrics
References
ALVES, Nilda. Decifrando o pergaminho – o cotidiano na escola nas lógicas das redescotidianas. In: ALVES, N; OLIVEIRA, Inês Barbosa. (Orgs.). Pesquisa nosdoscom os cotidianos das escolas: sobre redes de saberes. Petrópolis: DP et Alii, 2008. p.130-151.
______. Sobre movimentos das pesquisas nos/dos/com os cotidianos. Revista Teias: Rio de Janeiro, ano 4, nº 7-8, Jan./Dez. 2003. p.1-8.
ALVES, Nilda; GARCIA, Regina Leite. O sentido da escola. Rio de Janeiro, DP&A, 2002. p.128.
ALVES, Nilda; OLIVEIRA, Inês Barbosa. Uma história da contribuição dos estudos do cotidiano escolar ao currículo. In: LOPES, Alice Casemiro; MACEDO, Elizabeth. Currículo: debates contemporâneos. São Paulo: Cortez, 2002. São Paulo: Cortez, 2002. p.78-102.
BRASIL. Conselho Nacional de Educação. Resolução CNE/CP n. 02/2015, de 1º de julho de 2015. Define as Diretrizes Curriculares Nacionais para a formação inicial em nível superior (cursos de licenciatura, cursos de formação pedagógica para graduados e cursos de segunda licenciatura) e para a formação continuada. Brasília, Diário Oficial da República Federativa do Brasil, seção 1, n. 124, p. 8-12, 02 de julho de 2015. Disponível em: http://pesquisa.in.gov.br/imprensa/jsp/visualiza/index.jsp?data=02/07/2015&jornal=1&pagina=8&totalArquivos=72. Acesso em 04 abr. 2020.
______. Conselho Nacional de Educação CNE/CP nº 2, de 20 de dezembro de 2019 -Define as Diretrizes Curriculares Nacionais para a Formação Inicial de Professores para a Educação Básica e institui a Base Nacional Comum para a Formação Inicial de Professores da Educação Básica (BNC-Formação). Disponível em: https://abmes.org.br/arquivos/legislacoes/Resolucao-CNE-CEB-002-2019-12-20.pd. Acesso em: Acesso em 04 abr. 2020
______. Resolução do Conselho Nacional de Educação nº 2, de 22 de dezembro de 2017. Institui e orienta a implantação da Base Nacional Comum Curricular, a ser respeitada obrigatoriamente ao longo das etapas e respectivas modalidades no âmbito da Educação Básica. Brasília: Ministério da Educação, 2017. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/historico/RESOLUCAOCNE_CP222DEDEZEMBRODE2017.pdf. Acesso em: 07 jun. 2020.
CARVALHO, Janete Magalhães. (2018). Redes de conversações como um modo singular de realização da formação contínua de professores no cotidiano escolar. Revista De Ciências Humanas, 2(2). Recuperado de https://periodicos.ufv.br/RCH/article/view/3572
CERTEAU, Michel. A invenção do Cotidiano: 1. Artes de fazer. Petrópolis, RJ: Vozes, 1994. p.319.
GARCIA, Alexandra. O encontro nos processos formativos: questões para pensar a pesquisa e a formação docente com as escolas. 37a Reunião Nacional da ANPEd – 04 a 08 de outubro de 2015, UFSC – Florianópolis. Disponível em: <http://www.anped.org.br>. Acesso em: 18 de abr. 2019.
MORIN, Edgar. Introdução ao pensamento complexo. Porto Alegre: Sulina, 2007.
NÓVOA, Antonio. Firmar a posição como professor. Afirmar a profissão docente. Cadernos de Pesquisa v.47 n.166, out./dez. 2017. p.1106-1133.
OLIVEIRA, Inês Barbosa. Currículo e processos de aprendizagemensino: Políticaspráticas Educacionais Cotidianas. Currículo sem Fronteiras, v. 13, n. 3, set./dez. 2013. p. 375-391.
______. Cotidianos aprendentes: Nilda Alves, Regina Leite Garcia e as lições nos/dos/com os cotidianos. Momento, v. 25, n. 1, jan./jun. 2016. p. 33-49.
SANCHES, Carmen; RIBEIRO, Tiago e SOUZA, Rafael de. (0rg.) Conversa como metodologia de pesquisa: uma metodologia menor? In: RIBEIRO, Tiago; SOUZA, Rafael de; SANCHES, Carmen. Conversa como metodologia de pesquisa por que não? Rio de Janeiro: Ayvu, 2018. p. 21-40.
, Boaventura de Souza. Para além do pensamento abissal: das linhas globais a uma ecologia de saberes. In SANTOS, B. S.; MENESES, M. P. (Orgs.). Epistemologias do Sul. São Paulo: Cortez, 2010, p. 31- 83.
SOUZA, Elizeu Clementino de. Diálogos cruzados sobre pesquisa (auto)biográfica: análise compreensiva-interpretativa e política de sentido. Educação, v. 39, n. 1, jan./abr. 2014. p. 39-50.
Zeichner, Kenneth; Diniz-Pereira, Júlio Emílio. Pesquisa dos educadores e formação docente voltada para a transformação social. Cadernos Pesquisa vol.35, n.125, 2005. p.63-80.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
By submitting an article to Curriculum Space Journal (CSJ) and having it approved, the authors agree to assign, without remuneration, the following rights to Curriculum Space Journal: first publication rights and permission for CSJ to redistribute this article. article and its metadata to the indexing and reference services that its editors deem appropriate.