CONSTRUCTION OF THEMATIC NETWORKS

a theoretical methodological proposal for interdisciplinary organization in the university pedagogy field

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15687/rec.v14iEspecial.60807

Keywords:

University Pedagogy. Interdisciplinarity. Curriculum.

Abstract

Currently, in Brazilian higher education, there is a growing academic restructuring movements that prioritize pedagogical and curricular innovation in university courses, intensified by public policies and translated into political-pedagogical course projects that emphasize the concept of interdisciplinarity and the inseparability between teaching, research and university extension. In this context, the curricular organization intends to articulate different knowledge through axes that allow knowledge to be built in an integral way from the various epistemologies of the areas. That said, this article aims to contribute theoretically and conceptually to the reflection of theoretical-methodological strategies that collaborate with the promotion of paradigm shifts with regard to innovation, interdisciplinarity, curriculum and the creation of projects that are based on an emancipatory perspective. This is a qualitative study that, from the perspective of University Pedagogy, discusses the models of interdisciplinary organization in higher education and presents reflections derived from pedagogical workshops carried out with course coordinators and university professors. For the development of interdisciplinary curriculums that take effect in pedagogical course projects structured and articulated by this precept, it is necessary to define a set of principles that should guide institutional decisions, as well as the clarity that a powerful curriculum organization and interdisciplinary exceeds a disciplinary and/or compartmentalized view of higher education.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Maria Antonia Ramos de Azevedo , Paulista State University "Júlio de Mesquita Filho", Brazil.

PhD in Education from the University of São Paulo and Professor at the State University of São Paulo State University "Júlio de Mesquita Filho".

Amanda Rezende Costa Xavier, Federal University of Alfenas, Brazil.

PhD in Education from the Universidade Estadual Paulista Julio de Mesquita Filho and Pedagogue from the Federal University of Alfenas.

Pâmela Christina Gonçalves de Morais, Paulista State University "Júlio de Mesquita Filho", Brazil.

Master in Education from the Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho and Professor at the Municipal Network of Rio Claro.

References

ALMEIDA FILHO, Naomar Monteiro de. Interdisciplinaridade na Universidade Nova: Desafios para a Docência. In: Cervi, G; Rausch, R.B (Orgs.) Docência Universitária: concepções, experiências e dinâmicas de investigação. Blumenau: Meta Editora, 2014, p. 21-28.

ANASTASIOU, Lea das Graças. Processos de Ensinagem: a educação universitária e a construção do conhecimento em processo. In: Anais do VII Congresso Nacional da Rede Unida (UNIFEBE) Brusque, 2007.

AZEVEDO, Maria Antonia Ramos de. Sobre a inovação curricular e pedagógica no contexto universitário. Unesp Ciência, v. 92, 2017, p. 14-21.

AZEVEDO, Maria Antonia Ramos de; ANDRADE; Maria de Fátima R. de. O papel da interdisciplinaridade e a formação do professor: aspectos histórico-filosóficos. Educação Unisinos, v. 15, n. 3, p. 206-213, 2011.

AZEVEDO, Maria Antonia Ramos de; XAVIER, Amanda Rezende Costa; CARRASCO, Lígia Bueno Zangali. Inovação Curricular e Pedagógica no contexto universitário. Unesp Agência de Notícias, São Paulo, mar. 2017. Disponível em <http://unan.unesp.br/destaques/26016/inovacao-curricular-e-pedagogica-no-contexto-universitario&pagina=1>. Acesso em 20 de abril de 2021.

BATERO, José Maria. Fernández.; REDONDO, Nerva Velasco. La transversalidade curricular em el contexto universitário: uma estratégia de actución docente. Revista Complutense de Educacion. Vol14. Num 2 (2003) 379-390.

CARRASCO, Lígia Bueno Zangali. Assessorias pedagógicas das universidades estaduais paulistas: concepções dos espaços institucionais de formação docente universitário. Rio Claro: UNESP, 2016. Dissertação de Mestrado.

CUNHA, Maria Isabel da. (Org.). Qualidade da Graduação: a relação entre ensino, pesquisa e extensão e o desenvolvimento profissional docente. Araraquara: Junqueira e Marin Editores, 2012.

CUNHA, Maria Isabel da. (Org.). Trajetórias e lugares da formação da docência universitária: da perspectiva individual ao espaço institucional. Araraquara: Junqueira e Marin Editores, 2010.

CUNHA, Maria Isabel da. Aportes teóricos e reflexões da prática: a emergente reconfiguração dos currículos universitários. Educación Superior y Sociedad, vol. 9, n. 1, 1998, p. 11-20.

CUNHA, Maria Isabel da. Inovações na educação superior: impactos na prática pedagógica e nos saberes da docência. Em Aberto, Brasília, v. 29, n. 97, set-dez. 2016, p. 87-101.

FREITAS, Ana Elisa de Castro; RESENDE, Lúcia Maria Gonçalves de. Currículo e resistência: horizontes para uma ecologia de saberes. Espaço do Currículo, v.9, n.2, p. 188-199, maio a agosto de 2016

KELLER-FRANCO, Elize. Inovação na educação superior: o currículo por projetos. In: MASETTO, Marcos T. Inovação no ensino superior. São Paulo: Loyola, 2012.

LUCARELLI, Elisa. El asesor pedagógico em la universidad: de la teoria pedagógica a la práctica en la formación. Buenos Aires: Piados, 2000.

LUCARELLI, Elisa. Teoría y práctica como innovación en docencia, investigación y actualización pedagógica. Cuadernos del IICE, nº 10, FFyL, 1994.

MORAES, M. S. S. Temas Transversais em Educação. Ementa de disciplina do Curso de Pós-Graduação em Educação para a Ciência da UNESP. Bauru: 2002.

PHILIPPI JR., Arlindo; FERNANDES, Valdir; PACHECO, Roberto. Ensino, Pesquisa e Inovação: Desenvolvendo a Interdisciplinaridade. Barueri: Manole, 2017.

POMBO, Olga. Interdisciplinaridade: Ambições e limites. Lisboa: Relógio d’Água, 2004.

RAYNAUT, Claude; ZANONI, Magda. Reflexões sobre princípios de uma prática interdisciplinar na pesquisa e no ensino superior. In: PHILIPPI JR., Arlindo; SILVA NETO, Antonio J. Interdisciplinaridade em ciência, tecnologia e inovação. Barueri: Manole, 2011.

REPKO, A.F. Interdisciplinary research: process and theory. Los Angeles/Londres: Sage, 2008.

SACRISTÁN, J. G. (organizador). Saberes e Incertezas sobre o Currículo. Porto Alegre: Penso, 2013.

SACRISTÁN, J. G. O currículo: uma reflexão sobre a prática. 3ª ed. Porto Alegre: Artmed, 2000.

SANTOS, Boaventura de Sousa; ALMEIDA FILHO, Naomar Monteiro de. A Universidade no século XXI: para uma Universidade Nova. Coimbra: Edições Almedina, 2008.

SANTOS, Boaventura de Sousa. Por uma concepção multicultural de direitos humanos. Revista Crítica de ciências Sociais. Faculdade de Economia da Universidade de Coimbra e Centro de Estudos Sociais. Nº 48. Junho, 1997.

SILVA, T. T. Documentos de identidade: uma introdução às teorias do currículo. 3ª ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2011.

SOMMERMAN, Américo. Objeto, método e finalidade da interdisciplinaridade. In: PHILIPPI JR., Arlindo; FERNANDES, Valdir. Práticas da interdisciplinaridade no ensino e na pesquisa. Barueri: Manole, 2015.

VASCONCELLOS, C. dos S. Coordenação do Trabalho Pedagógico: do projeto político-pedagógico ao cotidiano da sala de aula. São Paulo: Liberdad Editora, 2013.

VEIGA, Ilma Passos Alencastro. Projeto Político Pedagógico da Escola: uma construção possível. Campinas: Papiros.

ZABALZA, Miguel A. O ensino universitário: seu cenário e seus protagonistas. Porto Alegre: Artmed, 2004.

ZABALZA, Miguel Angel. Articulación y rediseño curricular: el eterno desafio institucional. Revista de Docência Universitária. Vol. 10 (3) Ouctubre-Diciembre 2012, 17-48.

Published

2022-02-13

How to Cite

AZEVEDO , M. A. R. de; COSTA XAVIER, A. R.; MORAIS, P. C. G. de. CONSTRUCTION OF THEMATIC NETWORKS: a theoretical methodological proposal for interdisciplinary organization in the university pedagogy field . Curriculum Space Journal, [S. l.], v. 14, n. Especial, p. 1–22, 2022. DOI: 10.15687/rec.v14iEspecial.60807. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/ojs2/index.php/rec/article/view/60807. Acesso em: 11 may. 2024.

Most read articles by the same author(s)