MAPPING OF STUDIES ON THE CURRICULUM OF DEGREE IN MATHEMATICS

defended from 2017 to 2021

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15687/rec.v16i1.62479

Keywords:

Curriculum, Grado en Matemáticas, Cartografía

Abstract

This article presents the results of a mapping of Brazilian research dedicated to the subject Curriculum of Degree in Mathematics produced and defended in the areas of Education and Teaching at the Master and Doctoral level in the last five years (2017-2021), and present in the database. of the Coordination for the Improvement of Higher Education Personnel (CAPES). The objective of this mapping is to understand how the Mathematics Degree Curriculum is being treated by scholars in the field of Mathematics Education. In carrying out the mapping, a qualitative exploratory approach was followed, in an attempt to expand the survey carried out by Libório (2019) on the same theme and which had the period from 1989 to 2016 as a time lapse. The data corpus consists of 15 surveys and the data analysis process was supported by Bardin's Content Analysis, the mapping results present studies dedicated to the implementation of official documents and curricular organization; to a certain curricular component; and, to the curriculum of initial training courses for mathematics teachers in a historical perspective, based on narratives.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Soria Pereira Lima Soares, Federal Institute of Education, Science and Technology of Pará, Brazil.

Master in Rural Development and Management of Agri-Food Enterprises from the Federal Institute of Education, Science and Technology of Pará, PhD candidate in Science and Mathematics Teaching from Universidade Cruzeiro do Sul and Professor of Mathematics at the Federal Institute of Education, Science and Technology of Pará.

Wagner Barbosa de Lima Palanch, Cruzeiro do Sul University, Brazil.

Doctor in Mathematics Education and professor at Universidade Cruzeiro do Sul - UNICSUL, São Paulo-SP.

References

ALVES, Fábia Micheline Duarte. Ciência, Tecnologia e Sociedade (CTS) nos currículos de Licenciatura do IFRR: possibilidade de uma formação crítico- criativa de educadores. 2018. 126f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Estadual de Roraima. Bela Vista.

BARBOSA, Josane Geralda. Os cursos de Licenciatura em Matemática ofertados no Instituto Federal de Educação, Ciências e Tecnologia de Minas Gerais: seus desafios e particularidades. 2017. Dissertação (Mestrado em Ensino de Ciências e Matemática) - Universidade Cruzeiro do Sul. São Paulo.

BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70, 1977.

CAPES. Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior. Serviços: Catálogo de Teses e Dissertações. Disponível em: https://catalogodeteses.capes.gov.br. Acesso em: Out. 2021.

CARVALHO, Maria Madalena de. Interdisciplinaridade e cursos de licenciatura da UFTM: preocupações epistemológicas e educacionais. 2017. 112f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal do Triângulo Mineiro. Uberaba.

GIL, Antonio Carlos. Métodos e técnicas de pesquisa social. 6 ed. 5. reimpr. São Paulo: Atlas, 2012.

GUIMARAES, Oziris Alves. A formação de professores pela UERR: um estudo no Campus de Rorainópolis. 2017. 246f. Tese (Doutorado em Educação: Currículo) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo. São Paulo.

LIBÓRIO, Reginaldo Guilhermino Cabral. Conhecimentos para o ensino de matemática e a formação inicial de professores de matemática: um olhar aos documentos oficiais de âmbito federal (1925-2017). 2019. 193f. Dissertação (Mestrado Profissional em Ensino de Ciências e Matemática) – Instituto Federal de São Paulo. São Paulo.

MARCHAN, Geisiele da Silva. Discursos presentes nas políticas curriculares e no processo de formação docente: a configuração do perfil pedagógico. 2017. 245f. Tese (Doutorado em Educação) – Faculdade de Educação da Universidade Estadual de Campinas. Campinas.

MARTINS, Danielle Alves. A disciplina Modelagem na Educação Matemática na UFMG: percepção junto a estudantes e egressos do curso de Licenciatura em Matemática. 2017. 175f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Faculdade de Educação da Universidade Federal de Minas Gerais. Belo Horizonte.

MOREIRA, Leonardo de Alcântara. Narrativas docentes sobre o programa de Licenciaturas internacionais: o caso de uma universidade Paulista. 2017. 113f. Dissertação (Mestrado em Ensino de Ciências e Matemática) – Instituto de Física Gleb Wataghin da Universidade Estadual de Campinas. Campinas.

MUNHOZ, Maria Gabriela Leme. A avaliação em fases no componente “Prática de Ensino 3 - Reflexão da Prática de Ensino” no curso de Licenciatura em Matemática do IFSP – Campus São Paulo. 2019. 118f. Dissertação (Mestrado em Ensino de Ciências e Matemática) - Instituto Federal de São Paulo. São Paulo.

PACHECO, José Augusto. Escritos curriculares. São Paulo: Cortez, 2005.

PALANCH, Wagner Barbosa de Lima. Mapeamento de Pesquisas sobre Currículos de Matemática na Educação Básica Brasileira (1987 A 2012). 2016. 297f. Tese (Doutorado em Educação Matemática) – Faculdade de Ciências Exatas e Tecnológicas, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo. São Paulo.

PINTO, Mônica Luiza Simião. Formação de professores para a educação em direitos humanos. 2017. 96f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica do Paraná. Curitiba.

SACRISTÁN, José Gimeno. O currículo: uma reflexão sobre a prática. 3. ed. Tradução: Ernani F. da Fonseca Rosa. Porto Alegre: Artmed, 2000.

SACRISTÁN, José Gimeno; GÓMEZ, Ángel Pérez. Compreender e Transformar o Ensino. 4 ed. Porto Alegre: Artmed, 1998.

SANTOS, Cíntia Rafaela Oliveira. Aspectos de resiliência apresentados por licenciandos no âmbito do estágio supervisionado e a relação com o professor como fortalecedor deste processo. 2017. 113f. Dissertação (Mestrado em Educação em Ciências e Matemática) – Universidade Federal de Pernambuco. Caruaru.

SCHECHTMAN, Sheila. Dinâmicas curriculares e ações pedagógicas: desafios para implementação de um curso de licenciatura a partir do pensamento complexo e da transdisciplinaridade. 2017. 301f. Tese (Doutorado em Educação) - Universidade Católica de Brasília. Brasília.

SILVA, Tomaz Tadeu da. Documentos de identidade: uma introdução às teorias do currículo. 3. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2016.

SILVEIRA, Vanja Myra Barroso Vieira da. Alterações curriculares dos cursos de Licenciatura em Física, Matemática e Pedagogia: a experiência da Universidade Federal de Alfenas – MG em sua primeira expansão. 2017. 88f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal de Alfenas. Alfenas.

SKOVSMOSE, Ole. Cenários de investigação. Bolema – Boletim de Educação Matemática, Rio Claro, n. 14, p. 66-91, 2000.

SOUSA, Devaneide Barbosa de. A formação docente na Licenciatura em Matemática da UFG: a colonização/decolonização do conhecimento no Currículo na perspectiva das relações étnico-raciais. 2020. 185f. Dissertação (Mestrado em Educação em Ciências e Matemática) - Universidade Federal de Goiás. Goiânia.

SOUZA, Calixto Júnior de. A formação de professores e a (In)visibilidade da educação especial nos projetos pedagógicos dos cursos de licenciatura do Instituto Federal de Goiás. 2017. 183f. Tese (Doutorado em Educação Especial) - Centro de Educação e Ciências Humanas da Universidade Federal de São Carlos. São Carlos.

VIAN, Vanessa. As matrizes curriculares dos cursos de licenciatura e os espaços para a interdisciplinaridade: um olhar possível para o ensino. 2020. 271f. Tese (Doutorado em Ensino) – Universidade do Vale do Taquari. Lajeado.

Published

2023-01-25

How to Cite

SOARES, S. P. L.; PALANCH, W. B. de L. MAPPING OF STUDIES ON THE CURRICULUM OF DEGREE IN MATHEMATICS: defended from 2017 to 2021. Curriculum Space Journal, [S. l.], v. 16, n. 1, p. 1–13, 2023. DOI: 10.15687/rec.v16i1.62479. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/ojs2/index.php/rec/article/view/62479. Acesso em: 19 dec. 2024.