FROM SPACE TO PLACE

the school vegetable garden as a key element for stimulating a sense of belonging in formal education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15687/rec.v16i2.67263

Keywords:

Ecopedagogy, Critical Environmental Education, Place attachment, Interdisciplinarity, Meaningful Learning

Abstract

This article starts from the premise of the importance that collectives have in the construction of a new pedagogical space. The text was elaborated from an excerpt of the case study carried out at the Pedro Ernesto Municipal School, located in the Lagoa neighborhood, in Rio de Janeiro, Brazil. The research aims at the critical and reflective analysis of the process of appropriation and the sense of belonging in the collective construction of the agroecological pedagogical garden of the school unit. The didactic sequences were developed between May 2021 - May 2023. The methodological set was centered on action-research, complemented by conversation circles. It had the direct participation of 350 students belonging to 9 classes from the 1st to the 5th year of Elementary School, 10 teachers, 1 pedagogical coordinator, 2 directors, 2 educational agents, 3 cooks, 2 maintenance people and 1 researcher. For the collection of results, semi-structured interviews were conducted and children's feelings were systematized through collectively generated Word Clouds. It was observed, throughout the collective construction in the school vegetable garden, that the students were gaining their own place, having a voice and autonomy in the space, generating a feeling of care, affection, and identity, as the space belongs to them. This feeling favored the consolidation and real internalization of learning, actively fostering the creation of knowledge.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Yayenca Frachia Yllas, Federal University of Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, Brasil.

Master in Business Management from Fundação Getúlio Vargas.

Heloisa de Camargo Tozato, Institute of Advanced Studies, IEA-USP, São Paulo, Brasil

PhD in Environmental Sciences from the University of São Paulo and Researcher at the Association for Energy Efficiency in Environmental Sanitation.

Heloisa Teixeira Firmo, Federal University of Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, Brasil.

PhD in Energy Planning from the Federal University of Rio de Janeiro and professor at the Federal University of Rio de Janeiro.

References

AFONSO, Maria Lúcia Miranda; ABADE, Flávia Lemos. Para reinventar as rodas: rodas de conversa em direitos humanos. Belo Horizonte: RECIMAM, 2008.

ALBANUS, Lívia Luciana Ferreira. Ecopedagogia: educação e meio ambiente. Obra organizada pela Universidade Luterana do Brasil (ULBRA). – Curitiba: Ibpex, 2008.

ANDERSEN, Lori; WARD, Thomas J. Expectancy-value models for the STEM persistence plans of ninth-grade, high-ability students: A comparison between black, hispanic, and white students. Science Education, [s. l.], v. 98, n. 2, p. 216–242, 2014.

BRASIL. Lei n º 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Portal da Subchefia de Assuntos Jurídicos da Casa Civil da Presidência da República: Leis Ordinárias. 1996. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm Acesso em: 10/05/2023

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Secretaria de Educação Continuada, Alfabetização, Diversidade e Inclusão. Secretaria de Educação Profissional e Tecnológica. Conselho Nacional da Educação. Câmara Nacional de Educação Básica. Diretrizes Curriculares Nacionais Gerais da Educação Básica / Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Diretoria de Currículos e Educação Integral.Brasília: MEC, SEB, DICEI, 2013. 562p. ISBN: 978-857783-136-4. Disponível em: https://tinyurl.com/mecDCN Consultado em Mar. de 2023

Ministério de Educação do Brasil . Base Nacional Curricular (BNCC). 2017. Disponível em: https://tinyurl.com/BNCCBR Consultado em Jun. de 2021

CALLAI, Helena Copetti. O estudo do lugar como possibilidade de construção da identidade e pertencimento. In: VIII Congresso Luso-Afro-Brasileiro de Ciências Sociais. 2004. Disponível em: https://www.ces.uc.pt/lab2004/pdfs/HelenaCallai.pdf Consultado em 16/05/2023

CAVALCANTE, Sylvia; NÓBREGA, Lana Mara Andrade. Espaço e lugar. Temas básicos em psicologia ambiental. p.182-189, 2011. Disponível em: https://psiambiental.files.wordpress.com/2016/03/cavalcante-nobrega-2011-espaco-lugar.pdf Acesso em: 20/11/2022.

CECCON, S. Educação ambiental crítica e a prática de projetos. São Paulo: Instituto Paulo Freire, 2012.

ESCOLA MUNICIPAL PEDRO ERNESTO (EMPE). Projeto Político Pedagógico ano referência 2021. Rio de Janeiro: SME-EMPE, 2021

ELALI, Gleice Azambuja; DE MEDEIROS, Thaís Feijó. Apego ao lugar. Temas básicos em psicologia ambiental. p.53-62, 2011. Disponível em: https://psiambiental.files.wordpress.com/2016/03/elali-medeiros-2011-apego.pdf Acesso em: 21/11/2022.

FRACALANZA, Hilário; DO AMARAL, Ivan Amorosino; GOUVEIA, Mariley Simoes Floria. Ensino de ciências: no primeiro grau. São Paulo: Atual, 1986.

GADOTTI, Moacir. Pedagogia da terra. São Paulo : Peirópolis, 2000

GARCIA, Alexandra; BOTELHO, Nathália. CURRÍCULOS COTIDIANOS: questões quanto aos processos formativos e a produção de conhecimentos com professores. Revista Espaço do Currículo, v. 13, n. 3, 2020. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/index.php/rec/article/view/53206/31948 Acesso em: 19/06/2023.

GUTIÉRREZ, Francisco; PRADO, Cruz. Ecopedagogia e cidadania planetária. Ed–São Paulo, 2002.

LESTINGE, Sandra Regina. Olhares de educadores ambientais para estudos do meio e pertencimento. Tese de Doutorado. Universidade de São Paulo, 2004.

LORENZI, Karina Smania et al. Guia de atividades: educando com a horta. 1. ed. Florianópolis: Cepagro. v. 1. 116p., 2019.

MÉLLO, Ricardo Pimentel et al. Construcionismo, práticas discursivas e possibilidades de pesquisa. Psicologia e Sociedade, v.19, n.3, p. 26-32, 2007.

MINAYO, Maria Cecília S. Pesquisa social: teoria, método e criatividade. 26. ed. Petrópolis: Vozes, 2007. Disponivel em: https://tinyurl.com/MINAYO2007 Acesso em junho de 2022.

MIZUKAMI, Maria da Graça Nicoletti. Ensino: As abordagens do processo. São Paulo: Editora Pedagógica Universitária, 1986.

MONTERO, Maritza. Hacer para transformar. Buenos Aires: Paidós, 2006.

MOREIRA, Marco Antonio. O que é afinal aprendizagem significativa? Revista cultural La Laguna Espanha, 2012. Disponível em: http://moreira.if.ufrgs.br/oqueeafinal.pdf. Acesso em: 22/2/2019.

MORICONI, Lucimara Valdambrini. Pertencimento e identidade. Campinas, SP., 2014.

OLIVEIRA, Inês Barbosa de. Currículos Praticados: regulação e emancipação no cotidiano escolar. XXVI Reunião anual da ANPEd. Poços de caldas: 2003. 19 p. Disponível em: < http://26reuniao.anped.org.br/trabalhos/inesbarbosadeoliveira.pdf>. Acesso em: 15 /05/2023.

PRIMAVESI, Ana. Manual do solo vivo: solo sadio, planta sadia, ser humano sadio. / Ana Primavesi.--2.ed.rev.--São Paulo : Expressão Popular. 205p. : il., 2016a

PRIMAVESI, Ana Manejo ecológico de pragas e doenças: técnicas alternativas para a produção agropecuária e defesa do meio ambiente (p. 137). Nobel, 2016b.

PRIMAVESI, Ana. Cartilha da terra. São Paulo: Expressão Popular, 2020.

SILVA, Elizabete Cristina Ribeiro; FONSECA, Alexandre Brasil. Hortas em escolas urbanas, Complexidade e transdisciplinaridade: Contribuições para a Educação Ambiental e para a Educação em Saúde. Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, v. 11, n. 3, p. 35-54, 2011.

SOUZA, Manuel de; DORNELES, Aline. A CULTURA AFRO-BRASILEIRA NO ENSINO BÁSICO E SUPERIOR: reflexões na área STEM. Revista Espaço do Currículo, [S. l.], v. 15, n. 1, p. 1–16, 2022. DOI: 10.22478/ufpb.1983-1579.2022v15n1.62952. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/index.php/rec/article/view/62952. Acesso em: 16 maio. 2023.

SPELLER, Gerda. A importância da vinculação ao lugar. In L. SOCZKA (Ed.), Contextos humanos e psicologia ambiental (pp.133-167). Lisboa: Fundação Calouste Gulbenkian, 2005. Disponível em: https://pt.scribd.com/document/368685583/A-Importancia-Da-Vinculacao-Ao-Lugar Acesso em: 22 /11/2022

SÜSSEKIND, M. L.; LOPES , C. T. . A “TIA DOS BICHOS” : currículos em práticas de conhecimento-emancipação solidárias. Revista Espaço do Currículo, [S. l.], v. 13, n. 3, p. 368–380, 2020. DOI: 10.22478/ufpb.1983-1579.2020v13n3.51686. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/index.php/rec/article/view/51686. Acesso em: 11/05/2023.

THIOLLENT, Michel. Metodologia da pesquisa-ação. São Paulo: Cortez, 1986, 15, 16 p.

TUAN, Yi-Fu. Espaço e Lugar: a perspectiva da experiência. (Tradução de Lívia de OLIVEIRA) Londrina: Eduel, 2013. 248p.

TUAN, Yi-Fu. Lugar: uma perspectiva experiencial / Place: an experiential perspective. Geograficidade, v. 8, n. 1, p. 4-15, 28 out. 2018. Disponível em: https://periodicos.uff.br/geograficidade/article/view/27150/pdf Acesso em: 22/11/2022

VANDERLINDE, Rosângela Bonetti et al. Permacultura na escola: a construção do conhecimento a partir da horta escolar. 2022. Disponível em: https://repositorio.ufsc.br/bitstream/handle/123456789/235892/vanderlinde_2022.pdf?sequence=1&isAllowed=y. Acesso em 4/7/2023.

YLLAS, Yayenca; TOZATO, Heloisa; JESUS, Maria Priscila; VENDRAMINI, Ana Lucia; FIRMO, Heloisa. Plantando, colhendo e degustando quiabo da horta escolar: ecopedagogia e educação ambiental crítica. In: III Congresso Brasileiro Interdisciplinar em Ciência e Tecnologia - CoBICET, 2022a. Disponível em: https://www.even3.com.br/anais/cobicet2022/515408-plantando-colhendo-e-degustando-quiabo-da-horta-escolar--ecopedagogia-e-educacao-ambiental-critica/ Consultado em Mai. 2023.

YLLAS, Yayenca; TOZATO, Heloisa; VENDRAMINI, Ana Lucia; FIRMO, Heloisa. Jardim de chuva na escola municipal Pedro Ernesto, no Rio de Janeiro: a água como ferramenta transdisciplinar de educação ambiental. In: I Seminário de Educação Ambiental da Redagua (Rede de Conservação das Águas da Guanabara). Niterói. Anais do I Seminário de Educação Ambiental da Redagua, 2022b.

FIRMO, Heloisa. Contribuição do Planejamento Dialógico na Construção de Escolas Democráticas Rumo à Cidadania Planetária. SciELO Preprints, 2023a. Disponível em: https://tinyurl.com/yllas2023a . Acesso em: 4 jun. 2023.

YLLAS, Yayenca; TOZATO, Heloisa; GOMES, Gabriella; VENDRAMINI, Ana Lucia; FIRMO, Heloisa. Trampas cromáticas en el huerto escolar: ecopedagogía, agroecología y educación ambiental crítica. Bio-grafía, [S. l.], 2023b. Disponível em: https://revistas.pedagogica.edu.co/index.php/bio-grafia/article/view/18354. Acesso em: 10 may. 2023.

Published

2023-08-30

How to Cite

YLLAS, Y. . F.; TOZATO, H. de C. .; FIRMO, H. T. FROM SPACE TO PLACE: the school vegetable garden as a key element for stimulating a sense of belonging in formal education. Curriculum Space Journal, [S. l.], v. 16, n. 2, p. 1–16, 2023. DOI: 10.15687/rec.v16i2.67263. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/ojs2/index.php/rec/article/view/67263. Acesso em: 24 nov. 2024.