DAILY LIFE, ITS EXPERIENCES AND CIRCULATIONS IN THE 'INSIDEOUTSIDE' OF SOCIAL NETWORKS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15687/rec.v17i2.70399

Keywords:

Technological Artifacts, Everyday Curricula, Social Networks, Instagram

Abstract

Daily life experiences are diverse. The search for curricular creations that are created by school practitioners (Certeau, 1994), in the face of the countless possibilities for curricular creations, is an inspiring horizon. This perspective is deeply intertwined with what we are going to tell you here, where 'seelistenthink' echoes as an invitation to create curricula that respect diversity and are, as far as possible, more participatory. Considering that school-age children and young people are currently using social networks more and more, what might once have been just an option for institutions to use has now become a natural way to create more connections with students, teachers and guardians. It's important to think that our social and school life permeates many cultural movements. Researching everyday life allows us, to some extent, to understand the complexity of the reality of the many educational networks that we form and that form us. With this in mind, we decided to browse Instagram, one of the social networks most used by society in general, with the intention of 'seefeelthink' teachers who use this interface as a tool for scientific circulation and dissemination of their 'practicestheoriespractices' in the process of 'knowledgemeanings'.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Maristela Petry Cerdeira, State University of Rio de Janeiro, Brazil.

Master in Education from the Federal University of Paraná and doctoral student at the State University of Rio de Janeiro.

Izadora Agueda Ovelha, State University of Rio de Janeiro, Brazil.

Master in Education from the State University of Rio de Janeiro and PhD candidate from the State University of Rio de Janeiro.

Alessandra Nunes Caldas, State University of Rio de Janeiro, Brazil.

PhD in Education from the State University of Rio de Janeiro and substitute professor at the same institution.

References

ALVERNAZ, Aline; SANTOS, Edméa. Instagram Como Ambiente Virtual de Aprendizagem na Formação de Professores na Cibercultura. Revista Internacional de Educação de Jovens e Adultos, [S. l.], v. 5, n. 09, p. 35–52, 2023. Disponível em: https://www.revistas.uneb.br/index.php/rieja/article/view/15605. Acesso em: 1 jun. 2024.

ALVES, Nilda. Trajetórias e redes na formação de professores. Rio de Janeiro. DP&A, 1998.

ALVES, Nilda. “Decifrando o pergaminho: o cotidiano das escolas nas lógicas das redes cotidianas”. In: OLIVEIRA, Inês Barbosa de; ALVES, Nilda. (Orgs.). Pesquisa no/do cotidiano das escolas: sobre redes de saberes. Rio de Janeiro: DP&A, 2001. p. 13-38.

ALVES, Nilda. Sobre as redes educativas que formamos e que nos formam. In: ALVES, Nilda. Práticas pedagógicas em imagens e narrativas – memórias de processos didáticos e curriculares para pensar as escolas hoje. São Paulo: Cortez, 2019. p. 115-133.

ALVES, Nilda; FERRAÇO, Carlos Eduardo. Conversas em redes e pesquisas com os cotidianos: a força das multiplicidades, acasos, encontros, experiências e amizades. In: SAMPAIO, Carmen S.; RIBEIRO, Tiago; SOUZA, Rafael de (Orgs.). Conversa como metodologia de pesquisa – Por que não? Rio de Janeiro: Ayvu, 2018. p. 55-63.

ALVES, Nilda; ANDRADE, Nívea; CALDAS, Alessandra Nunes. Os movimentos necessários às pesquisas com os cotidianos – após muitas ‘conversas’ acerca deles. In: OLIVEIRA, Inês Barbosa de; SÜSSEKIND, Maria Luiza; PEIXOTO, Leonardo (orgs.). Estudos do Cotidiano, currículo e formação docente: questões metodológicas, políticas e epistemológicas. Curitiba: CRV, 2019. p. 19-35.

ALVES, Nilda. Sobre as redes educativas que formamos e que nos formam. In: ALVES, Nilda. Práticas pedagógicas em imagens e narrativas – memórias de processos didáticos e curriculares para pensar as escolas hoje. São Paulo: Cortez, 2019. p. 115-133.

CERTEAU, Michel. A Invenção do Cotidiano. Artes de fazer. Petrópolis: Vozes, 2014.

COUTO JUNIOR, Dilton Ribeiro; AMARO, Ivan; TEIXEIRA, Marcelle Medeiros; RUANI, Ruann Moutinho. Do face a face às dinâmicas comunicacionais em/na rede: a conversa online como procedimento metodológico da pesquisa em educação. Revista Educação em Foco, Juiz de Fora, v. 25, n. 1, p. 109-130, jan./abr. 2020.

COUTO JUNIOR, Dilton Ribeiro; TEIXEIRA, Marcelle Medeiros; MADDALENA, Tania Lucía; SOARES, Reginaldo Rosa. Por que pesquisa online não é pesquisa remota emergencial? Particularidades e potencialidades investigativas na cibercultura. In: OSWALD, Maria Luiza Magalhães Bastos; FERNANDES, Adriana Hoffmann; SILVA, Dagmar de Mello e; COUTO JUNIOR, Dilton Ribeiro; FERREIRA, Helenice Mirabelli Cassino. Metodologias de pesquisa online: investigando em/na rede com o outro. Rio de Janeiro: Editora Ayvu, 2023. p. 404-429.

LÉVY, Pierre. Cibercultura. São Paulo: Editora 34, 2007.

OLIVEIRA, Inês Barbosa de. O currículo como criação cotidiana. Rio de Janeiro: Faperj, 2012.

PALLASMAA, Juhani. Os olhos da pele. A arquitetura e os sentidos. 1a edição, Porto Alegre, Bookman, 2011.

SANTOS, Edméa. Pesquisa-formação na cibercultura. Teresina: EDUFPI, 2019.

SOARES, Conceição. SANTOS, Edméa. Artefatos tecnoculturais nos processos pedagógicos: usos e implicações para os currículos. In: ALVES, Nilda. LIBÂNEO, José Carlos (Orgs.). Temas de pedagogia –diálogos entre didática e currículo. São Paulo: Cortez, 2012. p. 308 – 330.

UNESCO. Relatório de monitoramento global da educação. Disponível em: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000373721_por Acesso em: 25 mai. 2024.

Published

2024-08-26

How to Cite

CERDEIRA, M. P.; OVELHA, I. A.; CALDAS, A. N. DAILY LIFE, ITS EXPERIENCES AND CIRCULATIONS IN THE ’INSIDEOUTSIDE’ OF SOCIAL NETWORKS. Curriculum Space Journal, [S. l.], v. 17, n. 2, p. e70399 , 2024. DOI: 10.15687/rec.v17i2.70399. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/ojs2/index.php/rec/article/view/70399. Acesso em: 21 nov. 2024.