THE REFORM OF HIGH SCHOOL AND ITS CONSEQUENCES

what do sociology teachers think?

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22478/ufpb.1983-1579.2018v2n11.36073

Keywords:

Sociology Teaching, High School Reform, Habitus

Abstract

The “High School Reform” has produced a controversial debate with different sectors of society, even though its implementation has not been fully implemented. With regard to Sociology, the loss of its mandatory nature has been discussed in several scientific forums and events, although the analyzes are still very incipient at this moment. In this paper, we aim to analyze how Sociology teachers evaluate High School Reform, which was carried out through semi-structured interviews and interpreted based on dispositionalist theories. There is a wide criticism of the Reform, and a broader concern about the training of young people in high school, in which the teaching of Sociology would be a fundamental element in ensuring critical training, in such a way that the loss of the mandatory nature of this discipline is assessed as a setback by these teachers.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Amurabi Oliveira, State University of Santa Catarina, Brazil.

PhD in Sociology at the Federal University of Pernambuco and Professor at the Federal University of Santa Catarina.

Willian Binsfeld, Federal University of Santa Catarina, Brazil.

Graduating in Sciences at the Federal University of Santa Catarina (UFSC) and Scientific Initiation Scholarship.

Tayná Trindade, State University of Santa Catarina, Brazil.

Undergraduate Student in Sciences at the Federal University of Santa Catarina (UFSC) and Scientific Initiation Scholarship.

References

APPLE, Michael. Ideologia e Currículo. Porto Alegre: Artmed, 2006.

BOURDIEU, Pierre. A Distinção: crítica social do julgamento. São. Paulo: Edusp; Porto Alegre, RS: Zouk, 2007.

BOURDIEU, Pierre. Compreender. In: ______ (Org.). A Miséria do mundo. Petrópolis: Vozes, 2001, p. 693-732.

BOURDIEU, Pierre. O senso prático. Petrópolis: Vozes, 2009.

BOURDIEU, Pierre. Questões de Sociologia. Lisboa: Margens 47, 2003.

BOURDIEU, Pierre. Razões práticas. Campinas: Papirus, 1996.

BOURDIEU, Pierre; CHAMBOREDON, Jean-Claude; PASSERON, Jean-Claude. O Ofício de sociólogo: metodologia da pesquisa na sociologia. Petrópolis: Vozes, 1999.

BOURDIEU, Pierre; PASSERON, Jean-Claude. A Reprodução: elementos para uma teoria do sistema de ensino. Petrópolis: Vozes, 2008.

CUNHA, Luiz Antônio. Ensino médio: atalho para o passado. Educ. Soc., v. 38, nº. 139, p.373-384, abr.-jun., 2017

FERREIRA, Eliza Bartolozzi; SILVA, Monica Ribeiro. Centralidade do ensino médio no contexto da nova “ordem e progresso”. Educ. Soc., v. 38, nº. 139, p.287-292, abr.-jun., 2017

KRAWCZYK, Nora. O ensino médio no Brasil. São Paulo: Ação Educativa, 2009.

LAHIRE, Bernard. A fabricação social dos indivíduos: quadros, modalidades, tempos e efeitos de socialização. Educ. Pesqui, vol.41, n. spe, p.1393-1404, 2015.

LAHIRE, Bernard. Homem plural: os determinantes da ação. Petrópolis: Vozes, 2002.

LIEDKE FILHO, Enno, A sociologia no Brasil: história, teorias e desafios. Sociologias, v. 7, n. 14, p. 376-436, 2005.

LIMA, Jacob Carlos; CORTES, Soraya Maria Vargas. A sociologia no Brasil e a interdisciplinaridade nas ciências sociais. Civitas, v. 13, n. 3, p. 416-435, 2013.

MEUCCI, Simone. Institucionalização da sociologia no Brasil: primeiros manuais e cursos. São Paulo: Hucietec: Fapesc, 2011.

MEUCCI, Simone. Sociologia na Educação Básica no Brasil: um balanço da experiência remota e recente. Revista Ciências Sociais Unisinos, v. 51, p. 251-260, 2015.

MICELI, Sergio. Condicionantes do desenvolvimento das Ciências Sociais. In: MICELI, Sergio (org.). História das Ciências Sociais no Brasil. Vol. 1. São Paulo: Editora Vértice/Idesp/Finep, 1989. p. 72-110.

MORAES, Amaury Cesar. Ensino de Sociologia: periodização e campanha pela obrigatoriedade. Cadernos CEDES, v. 31, nº 85, 2011, p. 359-382.

OLIVEIRA, Amurabi. Cenários, tendências e desafios na formação de professores de Ciências Sociais no Brasil. Política & Sociedade, v. 14, n. 31, 2015.

OLIVEIRA, Amurabi. Revisitando a história do ensino de Sociologia na Educação Básica. Acta Scientiarum. Education, v. 35, n. 2, 2013, p. 179-189.

OLIVEIRA, Amurabi; OLIVEIRA, Evelina Antunes F.. Os processos de institucionalização da sociologia na Escola secundária (1890-1971). In: SILVA, Ileizi Fiorelli; GONÇALVES, Danyelle Nilin. (Org.). A Sociologia na Educação Básica. São Paulo: Annablume, 2017, p. 17-34.

OLIVEIRA, Dalila. As políticas para o ensino médio na realidade brasileira: uma agenda em disputa. Poiésis, v. 10, n.17, p.187 -198, Jan/Jun 2016.

SILVA, Ileizi L. F. O Ensino das Ciências Sociais/Sociologia no Brasil: histórico e perspectivas. In: MORAES, Amaury Cesar de (Org.). Coleção Explorando o Ensino de Sociologia. Brasilia: MEC, 2010, p. 23-31.

SPOSITO, Marília Pontes; SOUZA, Raquel. Desafios da reflexão sociológica para a análise do ensino médio no Brasil. In: KRAWCZYK, Nora (Org.). Sociologia do ensino médio: crítica ao economicismo na política educacional. São Paulo: Cortez, 2014. p. 33-62

YOUNG, Michael. Para que servem as escolas?. Educ. Soc., vol.28, no.101, p.1287-1302, 2007.

WEBER, Silke. O professorado e o papel da educação na sociedade. Campinas: Papirus, 1996.

Published

2018-08-31

How to Cite

OLIVEIRA, A.; BINSFELD, W.; TRINDADE, T. THE REFORM OF HIGH SCHOOL AND ITS CONSEQUENCES: what do sociology teachers think?. Curriculum Space Journal, [S. l.], v. 2, n. 11, p. 249–259, 2018. DOI: 10.22478/ufpb.1983-1579.2018v2n11.36073. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/ojs2/index.php/rec/article/view/ufpb.1983-1579.2018v2n11.36073. Acesso em: 19 may. 2024.